V bývalej NDR ich do roku 1990 vyrobili vyše troch miliónov. Na Slovensko sa vozili od roku 1963. Počas dvadsiatich rokov sa ich k nám dostalo vyše 132-tisíc a dodnes ich je tu vyše 10-tisíc. Žilinčan Kazimír Papp (74) je po úraze chrbtice invalidom a na svojho špeciálne upraveného „traboša“ nedá dopustiť.
Prečo ste sa rozhodli práve pre trabanta?
V roku 1959 som mal na vojenčine úraz na chrbticu a odvtedy mám bezvládne nohy. Najskôr som mal Velorexa, no v roku 1966 som si kúpil prvého trabanta. Tento je už môj druhý, mám ho od roku 1974. Všetky autá som si upravil na ručné ovládanie. Prv u nás jazdilo omnoho menej áut a čakalo sa na ne aj niekoľko mesiacov. Na prvého trabanta som v Mototechne zložil zálohu a až po polroku mi prišiel telegram, že si ho môžem vyzdvihnúť. Ten druhý som dostal na poukaz od zväzu invalidov už o pol roka.
Kam ste sa vozili na svojom autíčku?
Trabantom som vozil často rodinu na výlety. Mal som kamarátov a príbuzných aj v zahraničí, tak som sa vybral aj do Rakúska alebo západného Nemecka. Vtedy sa tam dalo dostať len na pozvanie. Na ulici si ma obzerali ako atrakciu. Pozornosť zvedavcov upúta aj dnes, keď zaparkujem pri luxusnom vozidle. Rád som sa vozil na ňom aj po lesných cestách a na garáž som na ňom navozil všetok stavebný materiál.
Nechal vás niekedy pre poruchu na ceste?
Za tie roky sa to stalo len jediný raz, keď mi „odišla“ spojka. Museli ma domov odtiahnuť. A raz v zime, keď som sa chcel v Kunerade vyhnúť inému autu, spadol som s ním do potoka.
Aké sú výhody a nevýhody trabanta?
Je to veľmi jednoduché auto a opraviť sa dá niekoľkými kľúčmi. Keďže je šedivej farby, netreba ho ani umývať. Motor je chladený vzduchom, tak sa nemusím báť, že mi zamrzne voda v chladiči. Pri nakladaní invalidného vozíka dosť ničím karosériu, no tomu plastu to nevadí. Plech by však už dávno hrdzavel. Nevýhodou je, že jeho dvojvalcový motor veľmi rachotí a keď dlhšie postojí, tak pri štartovaní poriadne dymí. Ináč vytiahne aj 120 kilometrov za hodinu, pri priemernej spotrebe 7 litrov na 100 km.
Zúčastňujete sa aj celoslovenských stretnutí fanúšikov trabantov?
Na týchto stretnutiach sa zíde aj 120 trabantov nielen od nás, ale i z Čiech, Poľska, Maďarska. Niektoré sú recesisticky upravené ako kabriolety, či náklaďáky. Bol som tam však len raz, lebo sú všade schody a to nie je pre mňa.
A čo vravíte na vtipy o trabantoch?
Počul som mnohé, no neprekáža mi to. Svojho trabanta by som nemenil za žiadne iné auto a keby to bolo lacnejšie, kúpil by som si zase len nový trabant.