Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

HROZÍ Žiline dopravný KOLAPS?

Architekt Antonín Stuchl, vedúci tímu, ktorý vypracoval v Stavoprojekte Smerný územný plán mesta Žilina (SÚP), tvrdí, že áno.

„Náš SÚP bol schválený v roku 1980. Architekt pri jeho tvorbe musel predvídať všetky funkcie mesta až dvadsať rokov dopredu. Toľko by mal platiť aj schválený SÚP, prípadne aj ďalej, pokiaľ nie je schválený nový. Ten však už päť rokov mešká. Mestu to vyhovuje, môže stavať, kde chce a čo chce. Stačí, keď to odsúhlasí mestské zastupiteľstvo. A v Žiline sa odsúhlasí na podnet primátora všetko,“ je presvedčený Antonín Stuchl.


Železničnej zriaďovacej stanici v priestore Tepličky nad Váhom a osobnej stanici v Žiline sa venoval doktor Suk z pražského Dopravoprojektu, náš najerudovanejší expert v otázkach železničnej dopravy. Jednou z jeho požiadaviek bolo, aby sa koľajisko na osobnej stanici rozšírilo o 70 metrov smerom na sever. Toto si vyžadovalo posunutie rieky Váh do priestoru Sihote. „Všetko bolo zapracované aj do schváleného SÚP, ale pri realizácii komunikácie Ľavobrežná sa to vôbec nerešpektovalo. Mesto nezobralo do úvahy ani požiadavky SÚP na vybudovanie priemyslového parku pri Tepličke nad Váhom a neuvažovalo ani o náraste cestnej a železničnej dopravy,“ hodnotí súčasnú situáciu Antonín Stuchl. A zároveň kladie otázku, akým spôsobom sa bude zásobovať automobilka Kia a ako sa budú jej výrobky expedovať. „Keď sa spustí už konečná výroba, bude Kia vyvážať približne tisíc áut denne. V súčasnej situácii sa všetko bude asi dopravovať len cez mestské komunikácie, čo značne zaťaží celú dopravnú sieť Žiliny.“
Samozrejme, že existujú aj alternatívne riešenia. Tie si však vyžadujú čas a množstvo finančných prostriedkov, ktoré sa dali ušetriť, keby sa mesto držalo pôvodného smerného územného plánu mesta z roku 1980. „Podľa môjho názoru je jedinou možnosťou vybudovať cestné napojenie priemyslového parku diaľničným privádzačom do priestoru križovatky na diaľnici D 1, ešte pred vstupom do tunela Višňové – Dubná skala. Jeho vybudovanie je však otázkou niekoľkých rokov. Dovtedy treba hľadať možnosti expedície železnicou,“ tvrdí Antonín Stuchl. Tu však narážame na ďalší problém, že už dnes je žilinská železničná stanica v podstate nepriepustná, keď prichádzajúce a odchádzajúce vlaky sa nasmerujú až na poslednú chvíľu na voľné koľaje a nástupištia. V budúcnosti by mala ešte pribudnúť aj kyvadlová železničná doprava Lietavská Lúčka – Varín, perón pre veľmi rýchle vlaky a obslužné koľaje pre všetky služby železničnej stanice. Koľajište sa rozšíriť už nedá, bráni v tom novovybudovaná Ľavobrežná, komunikácia pri Váhu. To všetko by sa malo doriešiť na Žilinskej univerzite. „Celý tento problém ponúkla mestu riešiť Žilinská univerzita, zatiaľ to však mesto neakceptovalo. Existujú aj ďalšie otázky. Prečo sa vôbec nerešpektuje návrh kolegu Suka na celú zriaďovaciu stanicu? Prečo cesta na Terchovú nevedie podľa SÚP medzi Tepličkou a závodom Kia? Prečo až k závodu nevedú bicyklové a pešie trasy? To všetko by som zhrnul tak, že nerešpektovanie pôvodného SÚP bude pre mesto znamenať ďalšie finančné náklady na dobudovanie ciest, železnice, vlečiek, cyklotrás, železničných a autobusových zastávok pred priemyselnými závodmi a na napojenie peších trás od Tepličky. Koľko to bude stáť? To ani pri najlepšom neviem odhadnúť,“ uzatvoril Antonín Stuchl.



 

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Aké typy cukrovky poznáme?
  2. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  3. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  4. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  5. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  6. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  7. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 541
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 993
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 457
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 2 463
  5. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 038
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 852
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 395
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 195

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Hriešny nápad Sotáka alebo Čo sa predseda s koňom zrazil?
  2. Dana Janebová: Môj Vesmír
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe
  4. Rudolfa Vallová: Zábavný priemysel by vedel riadiť Sulík a kto iný?
  5. Jozo Peric: Japonsko má po 11 rokoch šancu vymaniť sa z pasce nulových až záporných úrokových sadzieb
  6. Olívia Lacenová: Kam smerujú akcie herného štúdia Roblox?
  7. Naďa Serafínová: Ako si hudobná skupina Maduar zarobila na konšpiračnom covidovom šialenstve
  8. Alica Štrbavá: Pani Emília Vášáryová, gratulujem!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 481
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 084
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 589
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 283
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 674
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 5 194
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 760
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 865
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Za podobný čin právoplatne odsúdený.


SITA 6 h

PR článok


8 h

Oddiel Športcentrum Žilina reprezentovalo 14 pretekárov.


17. máj

Všetky informácie o jej súčasnom pobyte oznámte polícii.


17. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Firma poukazuje na nárast cien kľúčových stavebných materiálov až o niekoľko sto percent.


(JÁ) 17. máj

Cesta je obojsmerne uzavretá.


a 1 ďalší 11 h

Vedenie školy nedodržiavalo viaceré všeobecne záväzné právne a interné predpisy.


17. máj

Po škole sa šíril štipľavý zápach.


TASR 17. máj

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Hriešny nápad Sotáka alebo Čo sa predseda s koňom zrazil?
  2. Dana Janebová: Môj Vesmír
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe
  4. Rudolfa Vallová: Zábavný priemysel by vedel riadiť Sulík a kto iný?
  5. Jozo Peric: Japonsko má po 11 rokoch šancu vymaniť sa z pasce nulových až záporných úrokových sadzieb
  6. Olívia Lacenová: Kam smerujú akcie herného štúdia Roblox?
  7. Naďa Serafínová: Ako si hudobná skupina Maduar zarobila na konšpiračnom covidovom šialenstve
  8. Alica Štrbavá: Pani Emília Vášáryová, gratulujem!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 481
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 084
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 589
  4. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 6 283
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 674
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 5 194
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 760
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 865
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu