Na ulici Na priekope stavia Mestský investorský útvar v Žiline (MIU) parkoviská. O výstavbe sme písali už asi pred rokom. Riaditeľ Miroslav Hromec tvrdil, že bol daný súhlas k výrubu 26 stromov. Eva Országhová z občianskeho združenia Za krajšiu Žilinu si však myslí, že stromov padlo parkovisku za obeť oveľa viac. „Bola som tam a narátala som vyrúbaných dvadsať stromov a ďalších devätnásť pri starom trhu. Minulý týždeň navyše vyrúbali osem stromov na rohu pri tržnici. Zaujímalo by ma preto, na koľko stromov bol vlastne podaný výrub. Ako je stavba členená a či to robí jeden investor, alebo je to iný zámer,“ hovorí Országhová. Podľa nej sa jedná o veľmi citlivú tému. „Vyzývam kompetentných, aby zverejnili plány, aby ľudia neboli prekvapení a znechutení z toho, že rúbu stromy bez akéhokoľvek významu,“ dodala Országhová. Podľa Miroslava Hromca bude stavba parkoviska Na priekope dokončená do konca mája. „Stavba bola povolená pamiatkovým úradom a stromov sme vyrúbali presne toľko, na koľko máme povolenie,“ hovorí. Podľa jeho slov po dokončení v tejto lokalite prebehne náhradná výsadba a oblasť bude vyzerať úplne inak ako teraz. „V tej časti na rohu pri tržnici však nestaviame my a ani sme tie stromy nevyrúbali,“ uzavrel. O tom, kto je zodpovedný za výrub týchto ôsmich stromov, nám povedal Mikuláš Hrabovec z odboru životného prostredia Mestského úradu v Žiline. „Je to súkromný pozemok vrátený v reštitúcii pôvodnému majiteľovi. Roky bol využívaný ako verejná zeleň. Dostali sme však požiadavku na výrub týchto stromov, pretože na tomto pozemku bude stavať. Schválili sme ju. Nie je ani dôvod náhradnej výsadby, pretože stromy boli priamo na mieste výstavby domu,“ povedal Hrabovec. Podľa Országhovej je ale každého vyrúbaného stromu v Žiline škoda. Platí to aj v prípade, že namiesto nich plánujú náhradnú výsadbu. „Dospelé stromy, ktoré sú schopné plniť svoju funkciu, nemôžu nahradiť mladé stromy. Likvidovať zeleň v meste, ktorá má najmenej zelene na obyvateľa a najviac exhalátov, možno považovať za barbarské. Stromy produkovali kyslík, zvlhčovali vzduch, znižovali prašnosť a poskytovali tieň zadarmo. Autá na nových parkoviskách poskytnú občanom viac výfukových plynov a zisk pre parkovaciu spoločnosť. Aj keď pribudnú parkovacie miesta, bude to na úkor zelene, životného prostredia a zdravia občanov, ktoré má mesto ochraňovať,“ dodala na záver Országhová.