Podľa predsedov slovenských samosprávnych krajov by sa na ňom štát mal podieľať. V tejto veci chcú po rokovaniach s príslušnými ministrami v uplynulých mesiacoch, podať na štát žalobu vo veci určenia kompetencie verejnej správy na úseku dopravy. „Jediným riešením, keď nedošlo k dohode, je ústavná žaloba. Nie o peniaze, ale aby Ústavný súd rozhodol, kto má pravdu, kto to má zaplatiť. Keď rozhodne, tak to buď zaplatia VÚC-ky alebo štát. Druhá vec je tá, že zástupcovia VÚC-iek budú čakať na výsledky júnových volieb a je možné, že s novou vládou sa mimosúdne dohodnú,“ hovorí George Trabelssie, prezident Zväzu autobusovej dopravy. Ako sa uvádza v tlačovej správe vydanej po stretnutí predsedov samosprávnych krajov v Bratislave (16. – 17. mája): „Kompetencie, týkajúce sa dopravnej obslužnosti daného regiónu z pohľadu samosprávnych krajov, nie sú originálne, ale prenesené.“ Predsedovia samosprávnych krajov sa dohodli, že do rozhodnutia súdu budú posudzovať vlastnú dopravnú obslužnosť a možnosti zliav v každom kraji individuálne. Každý bude hľadať riešenie, aby sa postupovalo ekonomicky a aby to občan nepocítil. „V prvom rade treba podotknúť prečo je verejná doprava financovaná z verejných financií, to je veľmi podstatný moment. Autobusová doprava slúži na dva účely, aby každá obec na Slovensku mala spojenie s mestom. U nás je veľa koncových obcí, ktorých obyvatelia nenaplnia autobus a ten je od začiatku stratový, ide však o verejný záujem. Občania žiadnej obce nemôžu ostať odrezaní od sveta. Druhým momentom je sociálny faktor, ktorým sú zľavy pre žiakov, dôchodcov a iných, kde tiež musí byť finančná podpora z verejných financií. Spočiatku prechádzali tieto kompetencie, ktoré financoval štát, na VÚC-ky. Prechod však nebol úplne v poriadku. Neprechádza plynulo a zákony neboli novelizované tak, ako majú byť. Asi pred rokom sme sa dohodli s ministrom dopravy, že štát bude v priebehu roku 2005 participovať na financovaní, lebo transformácia nebola dokonalá. Ona je v princípe dobrá, ale nebola dokonalá. Potom minister financií transfer zastavil a tam vzniklo napätie. Na druhej strane rokovania so županmi boli v takom duchu, že oni urobili v SAD-kách kontrolu a podľa zákona zistili, že máme nárok na peniaze, ktoré žiadame,“ pokračuje George Trabelssie. Každý z predsedov samosprávnych krajov bude rokovať s vlastnou SAD-kou a hľadať riešenia. V stredu 24. mája sa konalo rokovanie za účasti riaditeľov SAD-iek, Zväzu autobusovej dopravy a župana ŽSK, kde sa dohodol text dohody, ktorá zaručí, aby neboli v našom samosprávnom kraji krátené spoje z dôvodu dlžôb z minulého roku. Z tohto dôvodu sa nebude zdražovať ani cestovné. Samosprávny kraj v súčasnosti vykonáva kontroly v SAD-kách, aby na halier vyčíslil ich finančný nárok. V pondelok tento týždeň by mala byť podpísaná dohoda, ktorá by tento záväzok uznala, aby ho SAD-ky vedeli zaúčtovať. Bol osvojený aj nový systém financovania, ktorý zabezpečuje obnovu vozového parku, zlacnenie cestovného pre dôchodcov, nie veľký nárast dotácií, efektívnejšie hospodárenie, väčší dôraz na kontrolu a škrtanie neopodstatnených nákladov.
Reštaurácia Rustika
Júliusa Barča-Ivana 1680/2
Michalovce