čke nad Váhom.
„Auto sa mi šoférovalo dobre, aj keď ja som zvyknutý na mechanickú prevodovku. Zdalo sa mi, že toto auto je veľmi živé a veľmi pohodlné,“ zhodnotil jazdu na novom modeli premiér Dzurinda. „Nový model Kia, ktorý sa bude vyrábať v našom závode pri Žiline, je špeciálne navrhnutý pre európskych zákazníkov a očakávame, že sa stane silným vyzývateľom na európskom trhu,“ dodal Bae.
Spustením skušobnej prevádzky spoločnosť Kia Motors ukončila výstavbu závodu pri Žiline, ktorá začala v októbri 2004. „Dokončili sme tiež inštaláciu výrobných technológií a nový závod je pripravený na skúšobnú prevádzku, ktorá bude prebiehať v nasledujúcich mesiacoch. Počas nej budú zlaďované výrobné technológie a zariadenia a tiež vyškolení zamestnanci, aby sa závod pripravil na spustenie hromadnej výroby. Kia odštartuje svoju výrobu novým modelom nižšej strednej triedy koncom roka 2006,“ uviedol hovorca Dušan Dvořák.
V súčasnosti v závode pracuje už viac ako 1 200 ľudí. Nábor zamestnancov na prvú pracovnú zmenu bol ukončený v apríli a nábor na druhú zmenu začína v priebehu júna. „Do roku 2009 bude Kia zamestnávať približne
3 000 zamestnancov pri výrobe na tri pracovné zmeny. Investícia Kia vytvorila na Slovenku priamo, ako aj nepriamo, približne 10 000 pracovných miest,“ uviedol Dvořák.
Kórejskí pracovníci závodu privítali Mikuláša Dzurindu v Tepličke potleskom. Ten si potom prezrel celý závod. Sprevádzali ho podpredsedovia vlády Ivan Mikloš a Jirko Malchárek, spolu s primátorom Žiliny Jánom Slotom. Dzurinda v príhovore podotkol, že spolu so spustením skušobnej výroby v závode v Tepličke sa spúšťa výroba aj v ďalších desiatich dodávateľských firmách. Investícia, podľa jeho slov, dohromady prinesie 10-tisíc pracovných miest. „Toto je najdôležitejší význam investície. Chcem preto zaželať ľuďom, ktorí už v závode pracujú, ale ja ďalším stovkám a tisícom Slovákov, ktorí tu prácu nájdu, aby sa potvrdilo, že výstavba závodu bolo dobré rozhodnutie kórejského investora, ale aj vlády SR. Štátna pomoc pre Kiu totiž nebola a nie je zanedbateľná,“ podotkol Dzurinda.
Premiér sa poďakoval za trpezlivosť aj obyvateľom okolitých obcí. „Viem, že to nebolo jednoduché a že boli napríklad zničené aj miestne komunikácie. Preto minister hospodárstva Malchárek a starostovia piatich priľahlých obcí podpísali dohody o regionálnej pomoci v objeme 159 miliónov korún, aby boli najmä tieto komunikácie opravené,“ dodal
M. Dzurinda.
Prezident Kia Motors Slovakia In-Kyu Bae vyjadril spokojnosť, že sa im za pomoci slovenských zamestnancov podarilo postaviť moderný závod. „Osobne som bol už v rôznych závodoch, ale podľa mňa je najlepšia pracovná sila na Slovensku. Majú vôľu naučiť sa nové techniky a zručnosti.“
Závod Kia v Tepličke by mal na plnú výrobu nabehnúť v decembri tohto roku. V tom čase by tu malo pracovať už 3 000 zamestnancov a brány závodu by malo opúšťať
300-tisíc áut ročne. Vyrábať by tu mali 3 modely automobilov a tri typy motorov.