Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Vlak je mojou láskou od detstva

Každý z nás sa už asi viezol vlakom a nechal sa uspávať jeho rytmickým zvukom. Pre Blažeja Markoša zo Žiliny sa toto pravidelné „ššššš“ stalo láskou na celý život.


„Keď som bol malý chlapec, tak sme s kamarátmi behali za každou mašinou a mávali sme strojvodcovi ostošesť,“ zaspomínal si dnes už ostrieľaný rušňovodič Blažej. „Mašiny ma fascinovali od detstva a nikdy som nepochyboval, čím budem,“ prikývne si a dáva sám sebe za pravdu, že si na koľajnice a vlaky zvykol a už by ich za nič nevymenil. „Vyučil som sa za opravára, kedysi som bol tam dole,“ povie rušňovodič pri otváraní pre nás tajomných dverí a krytov na veľkom stroji. Rukou nám ukáže priestor, kde ako mladý strávil mnoho času pri oprave mašiny. „Teraz by som sa tam už nezmestil,“ zasmeje sa srdečne. „No ale mňa lákalo naučiť sa viesť tieto obrovské lokomotívy, správne sa im hovorí HDV,“ pozrie na nás a pochopí, že tej skratke asi nerozumieme. „Hnacie dráhové vozidlo a presne podľa predpisu som už nie rušňovodič, ale vodič HDV,“ poučí nás o správnych železničiarskych označeniach. „Mám päťdesiatštyri rokov a od 1982 riadim vlak,“ prezrádza Blažej Mikoš o sebe. „Keď som pracoval vo Zvolene, vtedy som chodieval aj na osobných vlakoch a rýchlikoch. Teraz pracujem v Rajci, čo je omnoho menšia stanica,“ spomína na minulé roky služby nostalgicky. Zároveň nás poučí, že sú rôzne druhy lokomotív, ktoré sa delia podľa výkonu. Niektoré slúžia ako ťahače pre nákladné súpravy, ďalšie pre osobáky a rýchliky a niektoré majú univerzálne použitie. Pomaly prechádzame plošinou, ktorú si iste každý niekedy všimol po krajoch rušňa a odtajňuje nám obsah ukrytý pod kapotami mašiny. „Motor stroja sa tiahne od začiatku do konca,“ povie a zohne sa k nejakej súčiastke. Keď ju vytiahne, zistíme, že si overuje výšku oleja v nádrži. „Odrazu si to skontrolujem,“ prehovorí a nám v tej chvíli lokomotíva pripadá ako obrovské auto. „Obsah palivovej nádrže je päť a pol tisíc litrov nafty,“ ohúri nás veľkým číslom a pridá ďalšiu informáciu: „Toto nie je najväčšia mašina, táto má len stredný výkon, sú ešte aj silnejšie,“ a popri rozprávaní odokrýva srdce stroja, elektrický generátor, ktorý poháňa spaľovací dieslový motor. V riadiacej kabíne oceľového tátoša na koľajniciach si môžeme poprezerať spleť husto pospájaných drôtov. „To len na prvý pohľad vyzerá zložito, systém je úplne jednoduchý,“ nedbalo prehodí dlhoročný rušňovodič a usadí sa na svoje sedadlo za stôl plný rôznych tlačidiel. Postupne nám vysvetľuje, na čo ktoré slúži. „Keď som mal auto, mal som trochu problém s preorientovaním sa, kde je plyn,“ prezradí na seba a položí ruku na polkruh, ktorý pripomína volant, no vo vlaku predstavuje plynový pedál. „Je to krásna práca, ale keď som bol mladý, bolo mi niekedy ľúto, keď sa všetci chystali na zábavu a ja som išiel do služby,“ cítiť nostalgiu v jeho hlase za starými časmi. Na druhej strane má však krásne zážitky, ktoré mu nadlho utkveli v pamäti. „Raz na jar bolo tak chladnejšie a mal som nočnú. Prišiel teplý dážď a do rána na stromoch vyrašili zelené puky. Bol to taký malý prírodný zázrak,“ opisuje svoju krásnu spomienku. „Alebo v zime, keď je na stromoch srieň a tá sa blýska v rannom slnku. Na to človek nezabudne,“ pridáva ďalšiu kocku do mozaiky železničiarskych spomienok.
Potom načrie i do iného súdka „Bývajú situácie, keď človek dostane strach,“ prehodí Blažej Markoš výhybku svojho rozprávania. „Na trati Rajec – Žilina je množstvo nechránených železničných priecestí,“ zvyšuje mimovoľne hlas a pokračuje: „Toľko nezodpovedných šoférov to napriek výstražným znameniam riskantne „švihne“ popred vlak. Až mi zamŕza krv v žilách,“ hovorí strojvodca rozhorčene na adresu hazardérov so životom. „Našťastie som sa nikdy nedostal do kolízie s autom, či autobusom a nezabil som žiadneho človeka a dúfam, že to tak zostane,“ zaželá si do budúcnosti, aby ho nepostihlo takéto nešťastie. Nakoniec sme si mohli vyskúšať klaksón a hvizdom sme ukončili našu zaujímavú exkurziu po palube rušňa. Veď už o chvíľu vyráža na ďalšiu cestu.


Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 7 573
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 657
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 3 310
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 248
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 838
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 531
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 369
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 342

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  2. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  3. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  4. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  5. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  6. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  8. Ivan Mlynár: Ficov nebeský mandát deň po predčasných voľbách
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 478
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 501
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 094
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 985
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 357
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 762
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 711
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 460
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


27. jan
Ilustračná fotografia.

Prinášame veľký prehľad rodičovských príspevkov a dávok.


27. jan

Oznámil to na tlačovej konferencii počas voľného dňa na pretekoch Vuelta a San Juan v Argentíne.


TASR 27. jan
Víťazný tím Dedina.

Na podujatí súťažia mužstvá pomenované podľa štyroch častí obce.


26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia boli k žene ľahostajní.


25. jan

Za túto nezvyčajnosť vďačí dedina svojej lokalite v blízkosti okresného mesta.


23 h

Autá blokovali chodník.


27. jan

Opustená budova pod vysielačom stojí na medzinárodnej diaľkovej trase, ktorá vedie od Atlantiku až k Čiernemu moru.


12 h

Blogy SME

  1. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  2. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  3. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  4. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  5. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  6. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  8. Ivan Mlynár: Ficov nebeský mandát deň po predčasných voľbách
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 478
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 501
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 094
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 985
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 357
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 762
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 711
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 460
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu