O probléme však vie od samého začiatku, takže môže hodnotiť.
Ako hodnotíte s odstupom času investíciu Kia pri Žiline a najmä spôsob jej realizácie?
Napriek všetkým problémom, ktoré sprevádzali túto investíciu, to bolo správne rozhodnutie. Najväčšia investícia v Európe v roku 2004 prinesie celkovo v automobilke a dodávateľských spoločnostiach do 10 000 pracovných miest na severe Slovenska. A čo je najpodstatnejšie, bude sa v Žiline vyrábať motor nielen pre spoločnosť KIA, ale aj Hyundai v Ostrave. Beskydský trojuholník sa stane automobilovou mocnosťou európskych rozmerov
Kauza ohľadom vykupovania pozemkov a najmä s určením ceny za pozemky sa vliekla veľmi dlhú dobu a dokonca sa hovorilo, že by mohla ohroziť investíciu? Ako ju dnes hodnotíte? Muselo k nej prísť? Kto urobil chybu?
Chyba nastala v uplatnení novej legislatívy a v neexistencií jasných pravidiel. Pod automobilku v Trnave sa vykupovalo a vyvlastňovalo podľa vyhláškových cien. V čase výkupu pozemkov v Žiline však už platila nová norma, kde cena pozemkov mala byť vyjadrená ich trhovou hodnotou. Zákonodarca však nepočítal s komplikovanosťou a časovou náročnosťou jej stanovenia. Predstava vlastníkov a štátu bude vždy iná a pokiaľ by mal byť arbitrom súd v nekonečne zdĺhavých procesoch, tak by sme už nemuseli postaviť ani jednu stavbu vo verejnom záujme.
Obsahom tohto sporu bola podľa jedných definícia súkromného vlastníctva a jeho nedotknuteľnosti, ktorú zaručuje ústava. Druhá strana zase hovorila, že spoločenský význam investície prevyšoval právo individuálneho vlastníctva. Kde je podľa vás pravda?
Pravda je taká, že v tejto oblasti nedôjde nikdy k absolútnej spravodlivosti. Štát má svoje povinnosti investovať do infraštruktúry a občan má svoje občianske a vlastnícke práva. Štát musí mať možnosť presadiť svoju politiku v oblasti budovania priemyslu a infraštruktúry. Ide o to, aby škody spôsobené takýmito rozhodnutiami boli, čo najmenšie. A to tak pre občana a jeho práva, ako aj štát a jeho povinnosti.
Vlastníci kritizovali spôsob realizácie a dokonca hovorili o nedostatku právneho štátu na Slovensku. Súhlasíte s tým?
Určite nie. Práve naopak. Štát niekoľkokrát menil a zvyšoval cenu vykupovanej pôdy. Súd uvalil predbežné opatrenie a zakázal nám vstup na niektoré pozemky. Doplácali sme vlastníkom, ktorí boli nespokojní. Tak aký nedostatok práv?
Prečo jedna skupina protestovala a ďalšia predala pozemky za cenu, ktorú im ponúkli?
Je to vec slobodného rozhodnutia. Ale ako ste si iste všimli, tak sa v okolí vlastníkov pohybovalo aj množstvo špekulantov, bolo tu cítiť veľa politiky a záujmov. Dnes je to už úspešne za nami. Od októbra sa začnú vyrábať prvé autá.
Myslíte si, že nová vládna garnitúra nejakým spôsobom zmení prístup k investícii?
Nemyslím. Aj bývalá vláda a predovšetkým primátor mesta Žiliny venovali projektu maximálne nasadenie. Treba ešte doriešiť otázku podpory kórejských dodávateľských firiem. Ale všeobecne terajšiu vládu už budú čakať príjemnejšie starosti v podobe výroby a exportu slovenských áut značky KIA.
Ani dnes ešte nie sú všetky pozemky vykúpené. Čo si o tom myslíte?
Chýba nám vykúpiť predovšetkým zostatkové podiely v niektorých parcelách, časti pozemkov čakajú na vyvlastnenie. Je to dlhodobý proces, ale to najhoršie máme za sebou.