Minulý týždeň sme dali slovo „druhej strane“, revízorom Dopravného podniku mesta Žilina (DPMŽ). Svoje mená nechceli zverejniť, ich služobné čísla sú 48 a 52.
Medzi cestujúcimi nie ste veľmi obľúbení.
Myslím si, že nie sme žiadne beštie, alebo darmožráči. Správanie cestujúcich k nám je naozaj často veľmi nepríjemné. Robíme kontrolu vo vozidle a dávame pokuty, to nie je veľmi populárne, ale za to sa k nám nemusia takto správať. Keď nastúpime do vozidla, väčšinou to prebieha tak, že niektorí po pozdrave reagujú slovami: „Čo zase otravujete, nemáte čo robiť?“ a podobne. Slušné správanie je vecou každého dospelého človeka a mali by sa mu učiť aj deti. Zachádza to však aj ďalej, vyskytnú sa hrubé nadávky, niekedy aj fyzické napadnutie. Nehovorím, že nás musia mať cestujúci radi, to nie, ale aj keď mám nejaké antipatie, tak ich predsa nebudem hneď prejavovať. Podám cestovný lístok, počkám, kým mi ho skontrolujú a hotovo. Častokrát sme už na začiatku pracovnej smeny postavení do kritických situácií. Cestujúci provokujú, potom nastáva reťazová reakcia, pri ktorej sa do „diskusie“ zapájajú ďalší. Niekedy sa to stane aj v štyroch spojoch za sebou, alebo to pokračuje aj po vystúpení na zastávke. Nejde len o dospelých, dovoľujú si to aj žiaci základných škôl. Neviem si predstaviť, ako by sa cítil predavač, keby som vošiel do predajne a začnem na neho kričať kvôli nejakým nedostatkom.
Medzi ľuďmi sa hovorí, že máte prémie za počet prichytených čiernych pasažierov, alebo nejaké kvóty, ktoré musíte splniť.
Nie, nemáme žiadne kvóty, ani prémie za prichytených ľudí. Keď má niekto platný cestovný lístok, nemá sa čoho obávať. Takisto by sa nemal starať do iných prípadov, lebo nevie, čo za lístok má ten druhý človek pri sebe. Každý, kto dáva pokuty, nie je obľúbený, ale môžu nás za to nechať vykonávať svoju prácu a nekomplikovať nám to. Myslím si, že rozumný človek pochopí, že táto kontrola musí byť.
Čo s chronickými čiernymi pasažiermi?
Sú aj takí. Každý bez cestovného lístka sa zapisuje a potom sa vymáha pokuta a náhrada. Práve takíto cestujúci sú často pôvodcami hádok v trolejbuse a ostatní sa ich zastávajú, čo sme už spomínali. Nie, aby nadávali jemu, že cestuje načierno a sú preto zavreté dvere, ale nadávajú revízorom, ktorí si vlastne len konajú svoju prácu. Podobné je to aj pri dvakrát označenom cestovnom lístku, ten je neplatný, ale iní cestujúci sa začnú zastávať takéhoto cestujúceho, že si lístok označil, ale určite nevedia, ako si ho označil.
Ako je to pri naopak označenom lístku?
Lístok by mal byť označený na mieste na to určenom. Sme však ľudia a vieme pochopiť, keď príde stará babička z dediny, ani nevie presne trafiť do strojčeka, nie to ešte aby vedela, z ktorej strany má byť lístok označený. Je to na rozhodnutí revízora v autobuse, či udelí pokutu, alebo nie, záleží od okolností. V autobuse rozhoduje revízor. Keď sa prípad dostane na DPMŽ, tam rozhoduje námestník a riaditeľ.
Máte nejaké kurzy alebo školenia?
Robia sa školenia, všetci máme za sebou psychotesty, že môžeme túto prácu vykonávať. Nie je to tak, že to môže robiť každý.