„Žiline hrozí dopravný kolaps,“ tvrdí dopravný urbanista Ľubomír Mateček.

Dopravný urbanista a inžinier na voľnej nohe, Žilinčan Ľubomír Mateček v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia spolupracoval na Generálnom dopravnom pláne Žiliny...

Dopravný urbanista a inžinier na voľnej nohe, Žilinčan Ľubomír Mateček v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia spolupracoval na Generálnom dopravnom pláne Žiliny a štúdii trolejbusovej dopravy. Dnes tvrdí, že ak sa nezrealizuje výstavba diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala, mestu reálne hrozí katastrofa. Stále totiž existujú až tri varianty. Prvý je, že sa postaví v plánovanej podobe, teda od Hričovského Podhradia sa odkloní do tunela Ovčiarsko a v Lietavskej Lúčke následne do tunela Višňové – Dubná Skala. Druhá alternatíva je, že nebude úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a tretia, že diaľnica skončí v Strážove.
V čom je najväčší problém?
Najväčší problém je v tom, že výstavbou diaľnice sa na území mesta pozmení smerovanie hlavných dopravných prúdov. Samozrejme za predpokladu, že smerovanie Dolný Hričov – Martin sa nakoniec uskutoční po diaľnici, pretože je veľa indícií, ktoré hovoria proti tomu. Sú veľké snahy o to, aby sa diaľnica smerom do Košíc nerealizovala.
Ako sa zmení doprava v meste v prípade, že sa výstavba diaľnice zrealizuje?
Prúd od Martina nepôjde po starej ceste, ale tunelom sa dostane do Lietavskej Lúčky a rovnako tak aj okolo 60% prúdu od Bratislavy sa sem dostane tunelom cez Ovčiarsko. Tam sa potom spoja a doprava, ktorá doteraz bola rozložená na dva smery, bude tiecť do Žiliny spoločne, po privádzači, ktorý sa teraz buduje na Rajeckej ceste. Zvýši sa tým prognózovaná dopravná záťaž až na 60 tisíc vozidiel na úseku od Lietavskej Lúčky po Saleziánov.
Čo ak sa nezrealizuje tunel Ovčiarsko?
Doprava by prešla po D3 do Strážova, odtiaľ na estakádu a po novom privádzači sa dostane do Lietavskej Lúčky a odtiaľ bude po diaľnici D1 pokračovať do tunela na Dubnú Skalu. V tom prípade by sa tam zvýšila hustota vozidiel až na 80-tisíc. Nastala by situácia, aká bude zanedlho v Považskej Bystrici, tranzitná diaľničná doprava by prechádzala prakticky stredom mesta. Momentálne je však všetko ešte otvorené.
Čo bude znamenať pre Žilinu, ak by sa nerobil úsek diaľnice na východ?
Uvažuje sa o rozšírení existujúcej cesty popod Strečno a to by bola enviromentálna katastrofa, nielen v Žiline, ale aj na okraji Národného parku Malá Fatra. Postupne by sa zahltil vstup do Žiliny, ktorý sa teraz stavia od Bratislavy, pretože by sa nerealizoval tunel Ovčiarsko. V meste by sa postupne začali zahlcovať kapacity, ktoré tu sú, teda Ľavobrežná a štvorprúdový prieťah cez mesto. Postupne by nestačili jednopruhové vetvy mimoúrovňových križovatiek, doprava by sa tu začala zahlcovať.
Staviate sa teda k takémuto riešeniu kriticky?
Slovo „kriticky“ je až príliš slabé. Aj keby sa totiž zrealizoval optimálny variant a diaľnica bude, stále bude chýbať prepojenie od Bytčice, aby autá nemuseli prechádzať cez stred mesta. Dopravu je potrebné odkloniť na východnú časť mesta a teda vybudovať pod Solinkami štvrtú okružnú. Keď si ale v súčasnosti pozriete koridor pre ňu naplánovaný, zistíte, že už sú tam vybudované určité objekty. Je tam napríklad parkovisko Metra, čerpacia stanica a stavajú sa tam ďalšie objekty.
Aká by mala byť úloha štvrtej okružnej?
Zmiernila by hustotu premávky v meste. Jej podstata je, aby dopravu, ktorá prichádza do mesta, nejakým slušným spôsobom rozdelila. Aby nezaťažovala stred mesta.
Aké by podľa vás bolo optimálne riešenie problému?
Treba ho rozdeliť na vonkajšiu dopravu a dopravu v meste. Pre tú vonkajšiu je to dokončenie diaľnice v navrhnutej podobe. Odpovede na vnútornú dopravu by dal Generálny dopravný plán. Na tom poslednom som spolupracoval ešte v roku 1986. Je to analogická situácia, ako v prípade neaktuálneho územného plánu mesta.
Prečo sa teda uvažuje o zastavení výstavby diaľnice?
Úsek Hričovské Podhradie – Turany mal byť financovaný aj zo súkromných zdrojov. Nová vláda to však spochybnila a minister Vážny povedal, že skôr nie, ako áno. Reálne teda hrozí, že diaľnica nebude. Pre Žilinu, ale aj pre celú diaľničnú sieť, by to znamenalo katastrofu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou



SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 691
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 369
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 737
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 4 087
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 654
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 530
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 524
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 283
  1. Veronika Michalčíková: Rím (1): Sväté brány - štyri miesta, štyri skvosty
  2. Ján Škerko: Príbeh Róberta Fica: Keď ideológia zmizne v dyme eurofondov
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka)
  4. Dagmar Szabó: "Keď zhasne detská izba" – Svedectvo o tom, prečo bojujem za návrat detí domov
  5. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Politikům se nevěří, politikové se kontrolují.
  6. Otilia Horrocks: Kancelár F. Merz : " Nechcem konflikty, ale keď bude treba musíme niečo spraviť"
  7. Martin Pollák: Kreslený humor XVII
  8. Martin Fronk: Miesto, kde aj ruina dýcha pokojom: Prečo by ste mali zablúdiť do Veľkej Čalomije
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 42 337
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 140
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 151
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 427
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 616
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 417
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 158
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 3 999
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Veronika Michalčíková: Rím (1): Sväté brány - štyri miesta, štyri skvosty
  2. Ján Škerko: Príbeh Róberta Fica: Keď ideológia zmizne v dyme eurofondov
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka)
  4. Dagmar Szabó: "Keď zhasne detská izba" – Svedectvo o tom, prečo bojujem za návrat detí domov
  5. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Politikům se nevěří, politikové se kontrolují.
  6. Otilia Horrocks: Kancelár F. Merz : " Nechcem konflikty, ale keď bude treba musíme niečo spraviť"
  7. Martin Pollák: Kreslený humor XVII
  8. Martin Fronk: Miesto, kde aj ruina dýcha pokojom: Prečo by ste mali zablúdiť do Veľkej Čalomije
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 42 337
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 140
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 151
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 427
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 616
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 417
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 158
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 3 999
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu