Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

„Žiline hrozí dopravný kolaps,“ tvrdí dopravný urbanista Ľubomír Mateček.

Dopravný urbanista a inžinier na voľnej nohe, Žilinčan Ľubomír Mateček v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia spolupracoval na Generálnom dopravnom pláne Žiliny...

Dopravný urbanista a inžinier na voľnej nohe, Žilinčan Ľubomír Mateček v polovici osemdesiatych rokov minulého storočia spolupracoval na Generálnom dopravnom pláne Žiliny a štúdii trolejbusovej dopravy. Dnes tvrdí, že ak sa nezrealizuje výstavba diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala, mestu reálne hrozí katastrofa. Stále totiž existujú až tri varianty. Prvý je, že sa postaví v plánovanej podobe, teda od Hričovského Podhradia sa odkloní do tunela Ovčiarsko a v Lietavskej Lúčke následne do tunela Višňové – Dubná Skala. Druhá alternatíva je, že nebude úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a tretia, že diaľnica skončí v Strážove.
V čom je najväčší problém?
Najväčší problém je v tom, že výstavbou diaľnice sa na území mesta pozmení smerovanie hlavných dopravných prúdov. Samozrejme za predpokladu, že smerovanie Dolný Hričov – Martin sa nakoniec uskutoční po diaľnici, pretože je veľa indícií, ktoré hovoria proti tomu. Sú veľké snahy o to, aby sa diaľnica smerom do Košíc nerealizovala.
Ako sa zmení doprava v meste v prípade, že sa výstavba diaľnice zrealizuje?
Prúd od Martina nepôjde po starej ceste, ale tunelom sa dostane do Lietavskej Lúčky a rovnako tak aj okolo 60% prúdu od Bratislavy sa sem dostane tunelom cez Ovčiarsko. Tam sa potom spoja a doprava, ktorá doteraz bola rozložená na dva smery, bude tiecť do Žiliny spoločne, po privádzači, ktorý sa teraz buduje na Rajeckej ceste. Zvýši sa tým prognózovaná dopravná záťaž až na 60 tisíc vozidiel na úseku od Lietavskej Lúčky po Saleziánov.
Čo ak sa nezrealizuje tunel Ovčiarsko?
Doprava by prešla po D3 do Strážova, odtiaľ na estakádu a po novom privádzači sa dostane do Lietavskej Lúčky a odtiaľ bude po diaľnici D1 pokračovať do tunela na Dubnú Skalu. V tom prípade by sa tam zvýšila hustota vozidiel až na 80-tisíc. Nastala by situácia, aká bude zanedlho v Považskej Bystrici, tranzitná diaľničná doprava by prechádzala prakticky stredom mesta. Momentálne je však všetko ešte otvorené.
Čo bude znamenať pre Žilinu, ak by sa nerobil úsek diaľnice na východ?
Uvažuje sa o rozšírení existujúcej cesty popod Strečno a to by bola enviromentálna katastrofa, nielen v Žiline, ale aj na okraji Národného parku Malá Fatra. Postupne by sa zahltil vstup do Žiliny, ktorý sa teraz stavia od Bratislavy, pretože by sa nerealizoval tunel Ovčiarsko. V meste by sa postupne začali zahlcovať kapacity, ktoré tu sú, teda Ľavobrežná a štvorprúdový prieťah cez mesto. Postupne by nestačili jednopruhové vetvy mimoúrovňových križovatiek, doprava by sa tu začala zahlcovať.
Staviate sa teda k takémuto riešeniu kriticky?
Slovo „kriticky“ je až príliš slabé. Aj keby sa totiž zrealizoval optimálny variant a diaľnica bude, stále bude chýbať prepojenie od Bytčice, aby autá nemuseli prechádzať cez stred mesta. Dopravu je potrebné odkloniť na východnú časť mesta a teda vybudovať pod Solinkami štvrtú okružnú. Keď si ale v súčasnosti pozriete koridor pre ňu naplánovaný, zistíte, že už sú tam vybudované určité objekty. Je tam napríklad parkovisko Metra, čerpacia stanica a stavajú sa tam ďalšie objekty.
Aká by mala byť úloha štvrtej okružnej?
Zmiernila by hustotu premávky v meste. Jej podstata je, aby dopravu, ktorá prichádza do mesta, nejakým slušným spôsobom rozdelila. Aby nezaťažovala stred mesta.
Aké by podľa vás bolo optimálne riešenie problému?
Treba ho rozdeliť na vonkajšiu dopravu a dopravu v meste. Pre tú vonkajšiu je to dokončenie diaľnice v navrhnutej podobe. Odpovede na vnútornú dopravu by dal Generálny dopravný plán. Na tom poslednom som spolupracoval ešte v roku 1986. Je to analogická situácia, ako v prípade neaktuálneho územného plánu mesta.
Prečo sa teda uvažuje o zastavení výstavby diaľnice?
Úsek Hričovské Podhradie – Turany mal byť financovaný aj zo súkromných zdrojov. Nová vláda to však spochybnila a minister Vážny povedal, že skôr nie, ako áno. Reálne teda hrozí, že diaľnica nebude. Pre Žilinu, ale aj pre celú diaľničnú sieť, by to znamenalo katastrofu.



Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 7 066
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 831
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 261
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 2 526
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 943
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 667
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 625
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 469

Blogy SME

  1. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  2. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  3. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  4. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  6. Olívia Lacenová: Spolupráca Elona Muska s Dogecoin priniesla zníženie uhlíkových emisií o 25 percent
  7. Juraj Gavora: Denník Postoj ako ufňukaná konzerváreň
  8. Benjamín Páterek: Divoký Island, 1. časť: Namiesto hurikánu ľadové kráľovstvo
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 982
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 191
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 106
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 391
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 610
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 034
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 920
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 505
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Predseda predstavenstva klubu Vlci Žilina Rastislav Chovanec.

Žilina má ešte na súpiske miesta pre dvoch zahraničných hráčov.


6 h

Sú vyškolení na vyhľadávanie a záchranu osôb v ruinách v mestskom prostredí.


a 1 ďalší 8 h
Smútok žilinských hokejistov po záverečnom hvizde.

Žilinčania vyhrávali 46 minút najtesnejším rozdielom, no víťazstvo si nepostrážili.


9 h

Mal pri sebe neznámu rastlinu aj bielu kryštalickú látku.


21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

O incidente informovala mestská polícia Liptovského Hrádku.


7. feb

Zákon zakazuje znečisťovať cesty.


6 h

Skúsený jaskyniar hovorí, že tak veľké objavy nečakali.


7. feb

Radnica by mala nariadiť celoplošný zákaz kŕmenia nutrií.


7. feb

Blogy SME

  1. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  2. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  3. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  4. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  6. Olívia Lacenová: Spolupráca Elona Muska s Dogecoin priniesla zníženie uhlíkových emisií o 25 percent
  7. Juraj Gavora: Denník Postoj ako ufňukaná konzerváreň
  8. Benjamín Páterek: Divoký Island, 1. časť: Namiesto hurikánu ľadové kráľovstvo
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 29 982
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 191
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 106
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 391
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 610
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 034
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 920
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 505
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu