, že to pre nich bude znamenať katastrofu. Pravdepodobne kvôli vlastnej nepozornosti a prílišnej dôverčivosti prišli o 11-tisíc korún.
„V máji sa moji rodičia rozhodli vymeniť strechu. Chceli si to urobiť svojpomocne a na kúpu plechu si zobrali pôžičku. Najlacnejší plech sa im podarilo zohnať v poľskej spoločnosti, ktorá má zastúpenie v Predmieri. Zaplatili zálohu a čakali na dodanie materiálu,“ hovorí dcéra Stanislava Gálika Darina Plačková. Problém ale je, že v rukách nemajú nijakú zmluvu. Na celkovej cene 39 213Sk sa vraj dohodli len ústne a jediným dokladom, ktorý má, je podľa
S. Gálika rukou písaná kalkulácia bez podpisu i pečiatky. „Žiadnu zmluvu mi nedávali a ja som im veril. Teraz už si nespomínam, či som tam niečo podpisoval,“ povedal. Pravdepodobne však áno, pretože na príjmovom doklade o zaplatení zálohe je uvedené číslo objednávky.
Plech im doviezli z Poľska a šofér bol Poliak. Prišiel však práve v čase, kedy bola pani Gáliková odcestovaná. „Otec sa s ním nevedel poriadne dohovoriť. Nakoniec im zaplatil a šofér si dokonca započítal za cestu 740 korún a ešte aj 1 000 korún za paletu. Keď ale odišiel, otec si uvedomil, že za cestu platiť nemali,“ hovorí
D. Plačková. Tak to totiž mali dohodnuté pri kúpe materiálu v predmierskej firme. Stanislav Gálik sa teda okamžite vybral vec reklamovať. „Odtiaľ spolu s pracovníkom volali do Poľska. Šofér im ale tvrdil, že nijaké také peniaze nedostal. Nakoniec sme tých 740 korún oželeli,“ dodala D. Plačková.
Tu sa ale ich trápenie iba začalo. Keď sa totiž matka vrátila, zistila, že im chýba 11-tisíc korún. „Začali sme teda rátať a prišli sme na to, že po tom, ako sme zaplatili zálohu a šofér nám doviezol plech, vypýtal si opäť plnú cenu na materiál, vrátane zálohy. Opäť sme teda bežali do Predmiera, ale tam nás presviedčali, že sa to nestalo. Vraj si to máme vykomunikovať s konateľom z Poľska,“ povedal. Gálikovci tak prišli o 11-tisíc a nevedia si poradiť. Dokazovať sa im to bude veľmi ťažko. Šofér im totiž nevystavil nijaký doklad o prijatí plnej čiastky a v rukách majú len akési tlačivo v poľštine, na ktorom je rozpočítaná celková cena vrátane zálohy. Tlačivo je opečiatkované a podpísané.
Do firmy v Predmieri sme sa pokúšali dovolať aj my. Pán, ktorý sa nám nepredstavil, nám však povedal, že nie je oprávnený poskytovať nám informácie. Vraj zavolá konateľovi firmy z Poľska, ten bude kontaktovať priamo Stanislava Gálika. „Dám mu aj vaše číslo a ak konateľ uzná za vhodné, ozve sa aj vám,“ odkázal nám. Do uzávierky sa však, bohužiaľ, neozval ani Gálikovcom, ani nám.
Podľa Dany Krkošovej, hovorkyne Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) „ide o občiansko-právny vzťah a pokiaľ sa tieto dve strany nedohodnú, môže rozhodnúť iba súd“. Podľa Kamila Šamaja z Obchodnej inšpekcie v Žiline „to nie je poškodenie spotrebiteľa v takom zmysle, ako ho riešime my. Ak je to ale tak, ako to opisuje pán Gálik, mohlo by ísť o podozrenie, že ide o trestný čin,“ povedal Šamaj.
Podľa pracovníčky SOI Martiny Gulasovej, ktorá má na starosti preverovanie sťažností, „pokiaľ nemá doklad o doplatení, je to jednoznačne chyba spotrebiteľa“. Podľa jej názoru si Gálikovci môžu uplatniť reklamáciu, ale firma by ju pravdepodobne zamietla. „Stále upozorňujeme ľudí, aby si dávali pozor na doklady o tom, že peniaze vydali. Pokiaľ doklad nemá, tak je prakticky bezmocný a nemôže tvrdiť, že zaplatil. Momentálne sú vo veľkej nevýhode. V dnešnej dobe vydať peniaze bez dokladu je nepredstaviteľné. Je to tvrdenie proti tvrdeniu a bez dôkazov by zrejme neuspeli ani na súde,“ povedala Gulasová. Vyzerá to teda tak, že Gálikovcom sa bude len veľmi ťažko dokazovať, že peniaze šoférovi skutočne vydali. Ak neuspejú s reklamáciou, jedinou možnosťou už pre nich bude asi len súd.