Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Prežiť dlhý život v zdraví

Toto je najčastejším prianím mnohých ľudí. V rôznych anketách absolútna väčšina opýtaných kladie zdravie na prvé miesto v rebríčku hodnôt.

Svetová federácia srdca a Svetová zdravotnícka organizácia (SZO) organizujú od roku 2000 v poslednú septembrovú nedeľu Svetový deň srdca. Pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s kardiologičkou Darinou Straňankovou o prevencii, príčinách a dôsledkoch srdcovo-cievnych ochorení.


Všetci vieme, že srdcovo-cievne ochorenia sú veľmi závažným ochorením.
Najčastejšou príčinou smrti a chorobnosti takmer vo svete je ochorenie srdca a ciev. Štatistické analýzy SZO však ukazujú veľké rozdiely medzi jednotlivými krajinami, pričom Slovensko sa nachádza v tomto rebríčku na prvých miestach. Pokrok v lekárskej vede nezvratne odhalil niekoľko významných a ovplyvniteľných rizikových faktorov vzniku a rozvoja týchto ochorení. Ukazuje sa, že zdravie srdca a ciev máme vo vlastných rukách viac, ako sa kedykoľvek predpokladalo.
Zlepšenie zdravotného stavu by mala priniesť plošná prevencia.
Prevencia sa uskutočňuje v dvoch fázach. Primárna zahŕňa postupy, ktoré bránia vzniku alebo spomaľujú rozvoj kardiovaskulárnych ochorení. Sekundárna zabraňuje progresii ochorenia u ľudí chorobou už postihnutých. Pacientov vyzývame, aby prestali fajčiť, volili si zdravé potraviny a stali sa fyzicky aktívnymi. V súčasnej dobe fajčí viac ako 40 percent dospelej populácie. Nikotín je považovaný za drogu. Fajčiarov mužov ubúda, alarmujúce je, že fajčí stále viac žien, predovšetkým vo vekovej skupine mladistvých.
Akými opatreniami môžeme predchádzať chorobám srdca?
Opakovanými radami a odporúčaniami môže lekár pacientovi pomôcť prestať fajčiť. Existujú odborné poradne a špecialisti, ktorí pomôžu tento problém zvládnuť. Prvým krokom je pevné rozhodnutie a odhodlanie. Eliminácia fajčenia aj pasívneho vedie bez akýchkoľvek pochybností k posilneniu zdravia. Ďalej je potrebné redukovať celkový príjem energie, ak je nevyhnutné, tak redukovať hmotnosť. Najjednoduchším ukazovateľom rizika je obvod pása nad 95centimetrov u mužov a nad 80 centimetrov u žien.
Ktoré sú hlavné rizikové faktory?
K hlavným rizikovým faktorom patria fajčenie a hypertenzia, vedľajšie pôsobia v súčinnosti s hlavnými. Ide predovšetkým o diabetes mellitus, obezitu, telesnú inaktivitu, dlhodobý emočný stres. Súčasný rýchly spôsob života, množstvo povinností, zodpovednosti a ambícií kladie na organizmus mimoriadne nároky. Stresová záťaž prirodzene pôsobí na organizmus a jeho adaptačné schopnosti. Organizmus sa môže vyčerpať, klesá výkonnosť, obranyschopnosť. Problém nastáva, keď organizmus nemá čas na znovuobnovenie síl a rovnováhy.
Čo môžeme urobiť pre posilnenie svojho organizmu?
Spôsob vyrovnávania sa so záťažovými situáciami sa odvíja od spôsobu života, od osobnosti. Potrebné je osvojiť si niektorú z relaxačných aktivít, s cieľom dosiahnutia pohody a uvoľnenia. Stres sa prakticky zo života nedá odstrániť, možno ho však ovládať a tak zrušiť negatívne vplyvy. Plánujme čas a zaraďme do svojho života pravidelný aktívny odpočinok vo forme cvičenia alebo fyzickej práce. Odporúčané sú dynamické vytrvalostné aktivity ako chôdza, plávanie, beh na lyžiach, cyklistika, turistika najmenej trikrát do týždňa 30 až 45 minút, 30 minút svižnej chôdze denne je dobrou investíciou do zdravia.
Akými vyšetreniami možno odhaliť ochorenie srdca a ciev?
Vyšetrenie hladiny cukru a cholesterolu predstavuje jedno zo základných laboratórnych vyšetrení. Cholesterol je tuková látka, ktorá je pre organizmus veľmi dôležitá. Telo si ho vytvára samo, ale ak ho dodáme nadbytok, hromadí sa v stenách ciev, zužuje ich a ohrozuje upchatím. Delíme ho na, tzv. zlý – LDL, ktorý napomáha zužovaniu priesvitu ciev a dobrý – HDL, ktorý sa naopak snaží zbaviť cievnu stenu toho zlého. Pre pacientov s vysokou hladinou lipidov je dôležité dodržiavať diéty s nízkym obsahom živočíšnych tukov a cholesterolu, preferovanie nenasýtených tukov ako kyselina olejová, ktorá sa nachádza v olivovom a rybom oleji a znížiť príjem živočíšnych tukov na menej ako tretinu všetkých tukov.
Akú stravu odporúčate na predchádzanie ochorenia?
Jedzte veľa zeleniny a nezabudnite na dva až tri kusy čerstvého ovocia denne. Ovocie a zelenina obsahujú nielen cenné vitamíny, minerály a vlákninu, ale aj nenahraditeľné antioxidanty, ktoré priamo ochraňujú cievy a zabraňujú predčasnému starnutiu. V jedálnom lístku by sa mali pravidelne objavovať strukoviny (hrach, fazuľa, sója, šošovica, cícer), ktoré sú bohatým zdrojom bielkovín a vlákniny neobsahujúce nezdravé tuky. Uprednostnite hydinu a ryby pred inými druhmi mäsa. Údeniny sú pre zdravé stravovanie neprijateľné, obsahujú veľa tuku a soli. Snažte sa ich vynechať.
Existujú aj iné závažné rizikové faktory?
Zvýšený krvný tlak je nazývaný aj tichý zabijak, pretože sa prakticky neprejavuje žiadnymi symptómami. Človek trpiaci na vysoký tlak nemusí mať aj dlhé roky žiadne ťažkosti. Prvým príznakom môže byť až mozgová mŕtvica, zlyhanie srdca či infarkt. Diagnóza vysokého tlaku je pomerne jednoduchá. Základom liečby je nesolená diéta a redukcia hmotnosti v prípade nadváhy, úprava životného štýlu, redukcia soli, obmedzenie príjmu alkoholu, zákaz fajčenia, vhodný je dynamický aerobný tréning. Ak uvedené opatrenia neznížia tlak, je nevyhnutná farmakologická liečba, ktorá však patrí do rúk lekára.
Čo by ste chceli nakoniec odkázať všetkým aj potenciálnym pacientom?
Zmeňte životný štýl, udržiavajte si hmotnosť na optimálnej úrovni, zdravo sa stravujte, prestaňte fajčiť, venujte sa aktívne pohybu. Všeobecným cieľom prevencie ischemickej choroby srdca je redukovať riziko závažnej koronárnej choroby srdca alebo iného aterosklerotického ochorenia, a tým redukovať predčasnú chorobnosť a predĺžiť život. Spoločnou výzvou je využiť potenciál prevencie a redukovať enormnú záťaž, ktorú predstavuje kardiovaskulárne ochorenie.




Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 011
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 770
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 444
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 292
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 853
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 797
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 287
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 204
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 074
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Uplynulý týždeň priniesol opäť zaujímavé udalosti.

3 h

Odberové tímy vykonali spolu 29 165 testov.

6 h
Škola ponúka množstvo benefitov. Okrem vlastnej autoškoly a autocvičiska, kde môžu žiaci získať za zaujímavých finančných podmienok vodičské oprávnenie skupiny B, majú  možnosť získať aj ďalšie certifikáty.

Patrí medzi tie väčšie stredné školy v regióne. Vo všetkých formách štúdia ju navštevuje okolo 500 žiakov s naozaj pestrým študentským životom. Reč je o Strednej odbornej škole dopravnej v Žiline.

20. jan
Futbalisti Hričovského Podhradia v dresoch, ktoré im daroval hráč Herthy Berlín Peter Pekarík. Pre klub ich vybavil jeho brat Jozef.

Futbalisti malej obce inkasovali druhý najnižší počet gólov v súťaži (17).

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

15 h

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Petra inšpirovala k textu tragédia. Na Oravskej priehrade sa utopili bratranci.

23 h

Už ste čítali?