Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Prežiť dlhý život v zdraví

Toto je najčastejším prianím mnohých ľudí. V rôznych anketách absolútna väčšina opýtaných kladie zdravie na prvé miesto v rebríčku hodnôt.

Svetová federácia srdca a Svetová zdravotnícka organizácia (SZO) organizujú od roku 2000 v poslednú septembrovú nedeľu Svetový deň srdca. Pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s kardiologičkou Darinou Straňankovou o prevencii, príčinách a dôsledkoch srdcovo-cievnych ochorení.


Všetci vieme, že srdcovo-cievne ochorenia sú veľmi závažným ochorením.
Najčastejšou príčinou smrti a chorobnosti takmer vo svete je ochorenie srdca a ciev. Štatistické analýzy SZO však ukazujú veľké rozdiely medzi jednotlivými krajinami, pričom Slovensko sa nachádza v tomto rebríčku na prvých miestach. Pokrok v lekárskej vede nezvratne odhalil niekoľko významných a ovplyvniteľných rizikových faktorov vzniku a rozvoja týchto ochorení. Ukazuje sa, že zdravie srdca a ciev máme vo vlastných rukách viac, ako sa kedykoľvek predpokladalo.
Zlepšenie zdravotného stavu by mala priniesť plošná prevencia.
Prevencia sa uskutočňuje v dvoch fázach. Primárna zahŕňa postupy, ktoré bránia vzniku alebo spomaľujú rozvoj kardiovaskulárnych ochorení. Sekundárna zabraňuje progresii ochorenia u ľudí chorobou už postihnutých. Pacientov vyzývame, aby prestali fajčiť, volili si zdravé potraviny a stali sa fyzicky aktívnymi. V súčasnej dobe fajčí viac ako 40 percent dospelej populácie. Nikotín je považovaný za drogu. Fajčiarov mužov ubúda, alarmujúce je, že fajčí stále viac žien, predovšetkým vo vekovej skupine mladistvých.
Akými opatreniami môžeme predchádzať chorobám srdca?
Opakovanými radami a odporúčaniami môže lekár pacientovi pomôcť prestať fajčiť. Existujú odborné poradne a špecialisti, ktorí pomôžu tento problém zvládnuť. Prvým krokom je pevné rozhodnutie a odhodlanie. Eliminácia fajčenia aj pasívneho vedie bez akýchkoľvek pochybností k posilneniu zdravia. Ďalej je potrebné redukovať celkový príjem energie, ak je nevyhnutné, tak redukovať hmotnosť. Najjednoduchším ukazovateľom rizika je obvod pása nad 95centimetrov u mužov a nad 80 centimetrov u žien.
Ktoré sú hlavné rizikové faktory?
K hlavným rizikovým faktorom patria fajčenie a hypertenzia, vedľajšie pôsobia v súčinnosti s hlavnými. Ide predovšetkým o diabetes mellitus, obezitu, telesnú inaktivitu, dlhodobý emočný stres. Súčasný rýchly spôsob života, množstvo povinností, zodpovednosti a ambícií kladie na organizmus mimoriadne nároky. Stresová záťaž prirodzene pôsobí na organizmus a jeho adaptačné schopnosti. Organizmus sa môže vyčerpať, klesá výkonnosť, obranyschopnosť. Problém nastáva, keď organizmus nemá čas na znovuobnovenie síl a rovnováhy.
Čo môžeme urobiť pre posilnenie svojho organizmu?
Spôsob vyrovnávania sa so záťažovými situáciami sa odvíja od spôsobu života, od osobnosti. Potrebné je osvojiť si niektorú z relaxačných aktivít, s cieľom dosiahnutia pohody a uvoľnenia. Stres sa prakticky zo života nedá odstrániť, možno ho však ovládať a tak zrušiť negatívne vplyvy. Plánujme čas a zaraďme do svojho života pravidelný aktívny odpočinok vo forme cvičenia alebo fyzickej práce. Odporúčané sú dynamické vytrvalostné aktivity ako chôdza, plávanie, beh na lyžiach, cyklistika, turistika najmenej trikrát do týždňa 30 až 45 minút, 30 minút svižnej chôdze denne je dobrou investíciou do zdravia.
Akými vyšetreniami možno odhaliť ochorenie srdca a ciev?
Vyšetrenie hladiny cukru a cholesterolu predstavuje jedno zo základných laboratórnych vyšetrení. Cholesterol je tuková látka, ktorá je pre organizmus veľmi dôležitá. Telo si ho vytvára samo, ale ak ho dodáme nadbytok, hromadí sa v stenách ciev, zužuje ich a ohrozuje upchatím. Delíme ho na, tzv. zlý – LDL, ktorý napomáha zužovaniu priesvitu ciev a dobrý – HDL, ktorý sa naopak snaží zbaviť cievnu stenu toho zlého. Pre pacientov s vysokou hladinou lipidov je dôležité dodržiavať diéty s nízkym obsahom živočíšnych tukov a cholesterolu, preferovanie nenasýtených tukov ako kyselina olejová, ktorá sa nachádza v olivovom a rybom oleji a znížiť príjem živočíšnych tukov na menej ako tretinu všetkých tukov.
Akú stravu odporúčate na predchádzanie ochorenia?
Jedzte veľa zeleniny a nezabudnite na dva až tri kusy čerstvého ovocia denne. Ovocie a zelenina obsahujú nielen cenné vitamíny, minerály a vlákninu, ale aj nenahraditeľné antioxidanty, ktoré priamo ochraňujú cievy a zabraňujú predčasnému starnutiu. V jedálnom lístku by sa mali pravidelne objavovať strukoviny (hrach, fazuľa, sója, šošovica, cícer), ktoré sú bohatým zdrojom bielkovín a vlákniny neobsahujúce nezdravé tuky. Uprednostnite hydinu a ryby pred inými druhmi mäsa. Údeniny sú pre zdravé stravovanie neprijateľné, obsahujú veľa tuku a soli. Snažte sa ich vynechať.
Existujú aj iné závažné rizikové faktory?
Zvýšený krvný tlak je nazývaný aj tichý zabijak, pretože sa prakticky neprejavuje žiadnymi symptómami. Človek trpiaci na vysoký tlak nemusí mať aj dlhé roky žiadne ťažkosti. Prvým príznakom môže byť až mozgová mŕtvica, zlyhanie srdca či infarkt. Diagnóza vysokého tlaku je pomerne jednoduchá. Základom liečby je nesolená diéta a redukcia hmotnosti v prípade nadváhy, úprava životného štýlu, redukcia soli, obmedzenie príjmu alkoholu, zákaz fajčenia, vhodný je dynamický aerobný tréning. Ak uvedené opatrenia neznížia tlak, je nevyhnutná farmakologická liečba, ktorá však patrí do rúk lekára.
Čo by ste chceli nakoniec odkázať všetkým aj potenciálnym pacientom?
Zmeňte životný štýl, udržiavajte si hmotnosť na optimálnej úrovni, zdravo sa stravujte, prestaňte fajčiť, venujte sa aktívne pohybu. Všeobecným cieľom prevencie ischemickej choroby srdca je redukovať riziko závažnej koronárnej choroby srdca alebo iného aterosklerotického ochorenia, a tým redukovať predčasnú chorobnosť a predĺžiť život. Spoločnou výzvou je využiť potenciál prevencie a redukovať enormnú záťaž, ktorú predstavuje kardiovaskulárne ochorenie.




Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 065
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 299
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 762
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 211
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 910
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 174
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 346
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 352
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 303
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 235
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Primátor Hattas: Situácia je v Nitre veľmi kritická, chýbajú lekári

V pätnástich dedinách budú testovať len jeden deň.

Už ste čítali?