Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Hrozí, že diaľnica v Žiline skončí

Dokončenie z minulého čísla



Prečo to nie je dobrý variant?
Z celoslovenského hľadiska ho môžeme smelo pomenovať ako trvalo neudržateľný variant. Ide o to, že celé územie v strede Slovenska je rozdelené bariérou, ktorú tvorí hrebeň Nízkych Tatier a Veľkej Fatry. Je to územie, ktoré vôbec nie je osídlené a ktoré je na druhej strane chránené, pretože ide o územie národných parkov a prírodných rezervácií s najvyšším stupňom ochrany. Žilina by ostala prepojená diaľnicou na Bratislavu, ale väzby, ktoré sú medzi ňou a Martinom a ktoré sú mimoriadne silné a dlhoročné, by boli rozbité. Pripojila by sa k teritóriu západného Slovenska a Martin by sa pričlenil k strednému Slovensku. Žilina a celé stredné Považie by sa dostalo do okrajovej polohy. Jeho potenciál by bol rozbitý, pretože by neexistovalo prepojenie ďalej na východ. Žilina by už neslúžila ako prirodzené centrum Považia pre Turiec, Oravu, Liptov. Tým pádom by sa úplne odblokovala jej pozícia ako dopravnej križovatky  a bola by ohrozená jej pozícia ako prirodzeného centra. Presne o to však ide ľuďom, ktorí sa snažia o takýto variant. Chcú oslabiť význam Žiliny, pretože ju chápu ako konkurenta Banskej Bystrice. Pre obyvateľov nielen Žiliny, ale i Považia by tento počin znamenal výrazné zhoršenie kvality života. Len si predstavte, že by ste za verejnou vybavenosťou mali cestovať do ťažko prístupného a odľahlého centra v Banskej Bystrici a pritom neverejnú vybavenosť budete mať umiestnenú priamo na Považí. Schizofrenická situácia odzrkadľujúca nerovnovážny stav transformačného procesu na Slovensku.
Žilina a Banská Bystrica si vzájomne konkurujú?
Je to omyl. Žilina vôbec nie je konkurentom centrám na Pohroní. Banská Bystrica je úplne iný región. Stredné Slovensko, zložené z Považia a Pohronia, ako región totiž nemá v dnešnej dobe opodstatnenie, lebo mu chýbajú vnútorné väzby. Tie z čias socializmu padli v roku 1989. Stredné Slovensko je názov teritória a nie regiónu. Preto aj súperenie Banskej Bystrice a Žiliny je falošné a je krokom späť, k umelému rozdeleniu Slovenska z čias socializmu.
Myslíte si, že sa to môže skutočne stať?
Táto alternatíva reálne hrozí. Nasvedčujú tomu veci, ako je urýchlená príprava projektov na diaľničný tunel popod Nízke Tatry z Banskej Bystrice do Ružomberka. Svedčí o tom aj to, že diaľničné prepojenie medzi Žilinou, Martinom a Turanmi sa spochybňuje s tým, že sú aj lepšie varianty. Ozývajú sa teda hlasy preferujúce oddialenie výstavby na úseku diaľnice od Žiliny po Turany, ktorý je na Slovensku najkritickejší, čo sa týka dopravnej nehodovosti, výšky dopravnej záťaže a prognózy do budúcnosti. Tento úsek sa nedostal ani do Operačného programu doprava na roky 2007 – 2013. Zároveň som videl štúdie, ktoré hovoria o tom, že by sa mala na tomto úseku vybudovať kvázi rýchlostná cesta. To by si vyžadovalo úplne nový predinvestičný proces a trvalo by to asi 5 rokov. Za ten čas by sa tu nič nestavalo a prostriedky, ktoré by sa mali čerpať na výstavbu na tomto úseku, by sa presunuli niekde inde, napríklad do tunela popod Nízke Tatry, aby sa pristúpilo k banskobystrickému variantu.
Nebodaj už na takejto možnosti niekto pracuje?
Verejne je známe, že Národná diaľničná spoločnosť a Slovenská správa ciest takéto projekty pripravujú.
Ako by sa tomu dalo zabrániť?
Významní ľudia vo vláde dnes pochádzajú zo Žiliny a mali by sa k tomu zodpovedne vyjadriť. Nejde však len o záujem Žiliny či Považia, ale o celoslovenský kontext. Kto iný by si mal túto problematiku najviac osvojiť a presadzovať ako svoju agendu, ak nie politickí zástupcovia najviac postihnutého regiónu. Profesionálne excelentný dopravný inžinier Ján Mikolaj, ktorý je v súčasnosti podpredsedom vlády a ministrom školstva, problematiku podrobne pozná. Šéfom Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré má regionálne súvislosti v popise práce, je zase Marián Janušek. Na druhej strane silný vplyv v strane Smer majú ľudia z prostredia Banskej Bystrice. Na ilustráciu presadzovania Banskej Bystrici naklonených riešení môžem okrem uvedených dopravných zmien uviesť i návrh na redukciu štátnej krajskej správy a jej novú lokalizáciu do Bratislavy, Banskej Bystrice a Košíc. V hlavných obrysoch sa teda strana Smer vracia späť k prekonanému a ideologickému štruktúrovaniu Slovenska z čias reálneho socializmu. Pozícia žilinského župana, pochádzajúceho z radov strany Smer, je v týchto súvislostiach nezávideniahodná. V predvolebnom období ide o veľmi citlivú agendu. Je nanajvýš korektné, aby verejnosť kládla otázky na túto tému nielen kandidátom z radov súčasných vládnych strán, ale i kandidátom zo strán opozičných. Veď, napríklad, súčasne platná regionalizácia Slovenska na druhej úrovni NUTS v členení na západ – stred – východ bola prijatá Vládou Slovenskej republiky vo februári 2002.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  2. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  3. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  4. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  8. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  9. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  10. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 966
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 060
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 505
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 017
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 464
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 533
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 657
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 647
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 540
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 10 130
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Slavomír Bodis: "Bývanie je základná ľudská potreba."

Spoločnosť Istrofinal pôsobí na trhu s nehnuteľnosťami už 20 rokov. Vo svojich aktivitách kladie dôraz na trvalú udržateľnosť každého projektu. V súčasnosti ich majú rozpracovaných niekoľko.

Vizualizácia vstupu do Elektrární.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odzneli v utorňajšej diskusii vedenia mesta a významných developerov zo Žiliny.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Celoplošné testovanie v Nových Zámkoch a Šuranoch: ZOZNAM odberných miest

Testovať sa bude aj v kine či športovej hale. Fungovať bude aj pojazdné odberné miesto.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?