Firma tu chce na ploche 3,8 hektára postaviť závod na výrobu asfaltobetónu na výstavbu a opravy ciest.
Firma SH Trade však pôvodne chcela svoj závod vystavať v priemyselnom parku v neďalekom Strečne, kde sa už továreň prevádzkuje iná súkromná firma. Nepodarilo sa jej to však. Informáciu nám potvrdila zástupkyňa starostu Strečna Janka Tavačová. Podľa jej slov o investovanie v Strečne malo záujem viacero firiem, medzi nimi aj takáto spoločnosť zaoberajúca sa výrobou asfaltobetónu. „Zastupiteľstvo sa však rozhodlo, že až do volieb nebude rozhodovať o žiadnom ďalšom investorovi v priemyselnom parku. Podľa poslancov majú o tom rozhodovať až novozvolení poslanci po blížiacich sa komunálnych voľbách,“ uviedla Tavačová.
Pozemky od obyvateľov v Strečne mala záujem vykúpiť firma Geodet – Real SR zo Žiliny. Ľuďom vraj rozposlali návrhy. Tí sa však neskôr dozvedeli, že firma neprejavila ďalší záujem o ich odkúpenie. „Nevedeli sme presne, aké to majú byť pozemky, za koľko ich chcú, ani ďalšie podrobnosti,“ hovoria.
Podľa našich informácií môže byť jedným z dôvodov prečo, firma investíciu nezrealizovala je skutočnosť, že továreň na výrobu asfaltobetónu je škodlivá pre životné prostredie. Tak nám to aspoň tvrdil náš zdroj z obce Strečno. Pri výrobe asfaltu by totiž mohli vzniknúť rôzne prchavé, chemické látky, ktoré by mohli negatívne vplývať na životné prostredie v chránenom území.
Spoločnosť SH Trade má byť prvým investorom, ktorý svoj závod postaví vo varínskom priemyselnom parku. Predčasom tu chcela postaviť továreň aj nemecká firma Linde, zaoberajúca sa výrobou manipulačnej techniky a dodávkou technických plynov. Tá sa však nakoniec rozhodla pre Maďarsko a tento krok odôvodnila únikom informácií o svojich zámeroch. Varínčanom sa nepodarilo prilákať ani firmu Johnson Controls, ktorá autosedačky do áut vyrába v hale v žilinskej Slovene.
Podľa Daniela Sajtáka zo spoločnosti SH Trade však ich závod obyvateľov, ani životné prostredie nijako neohrozí. „Súčasná výroba asfaltu je totiž jeden uzavretý proces. Nie sú to tie obaľovačky, ktoré poznáme spred 15 rokov. Dnes je dokázané, že oveľa nebezpečnejšia z hľadiska karcinogénov je pokládka asfaltu, ako jeho výroba,“ hovorí Sajták. Podľa jeho slov pri výrobe asfaltu nedochádza k výrobe nebezpečných látok, pretože ide o kontrolovaný proces do 170 stupňov celzia. Správa EIA pritom hovorí, že negatívne látky sa vylučujú až pri teplote vyššej, ako 170 stupňov. „Z hľadiska ohrozenia životného prostredia, ani zdravia obyvateľov nie je naša výroba asfaltu absolútne nebezpečná. Je to len fáma, ktorá je akýmsi pozostatkom z minulosti. Predtým však išlo o otvorenú výrobu a dnes je to uzatvorený proces,“ dodal Sajták. Podľa jeho slov sa im zdal Varín pre ich projekt jednoduchší ako Strečno. „Riziko poruchy a havárie je minimalizované. Ani pri možnej havárii však nepríde k ohrozeniu pôdy, vody ani ľudí. Výroba asfaltu je totiž veľmi jednoduchý proces, pri ktorom nevzniká nič, čo by ich mohlo ohroziť,“ ubezpečil Sajták.
Spoločnosť SH Trade pre svoju fabriku vo Varíne v týchto dňoch končí proces územného konania. Pred nimi je však ešte asi 5-mesačná príprava projektu, potrebného na vydanie stavebného povolenia. Stavať by sa preto malo až v budúcom roku.