Slovenská správa ciest – investičná výstavba (SSC) si totiž túto investíciu pre tento rok rozmyslela po tom, ako bolo podľa Stanislava Palúcha z úseku investičnej prípravy SSC „stavebné konanie prerušené z dôvodu námietok v súvislosti s hlukovými pomermi z dopravy a ďalšími námietkami občanov, ktorí sa neozývali v procese prípravy akcie“.
Výstavba kruhového objazdu na hlavnej križovatke v Bytči bola pritom dôležitá ako soľ. Dožadovali sa ho aj samotní občania a sľubovali si od neho predovšetkým zníženie počtu havárií a zvýšenie plynulosti dopravy.
Skomplikovala ju však protihluková štúdia, ktorú vypracoval Regionálny úrad verejného zdravotníctva a z ktorej vyplýva, že „pred fasádami rodinných domov na tomto úseku dochádza k prekročeniu hluku už v súčasnosti a ako vyplýva z prognózy dopravy, bude sa toto prekročenie od roku 2006 do roku 2016 zvyšovať predovšetkým v závislosti od nárastu dopravy na týchto cestách“. Vzhľadom k tomu odporučila prijať opatrenia na zamedzenie negatívnych javov z jestvujúcej križovatky. Ako sme sa dozvedeli, hluk prekročil v týchto miestach povolenú normu asi o päť decibelov. Obyvateľky okolitých domov Jana Varačková, Ľudmila Fabová a Viera Sládková na základe toho odmietli súhlasiť s výstavbou objazdu. „S výstavbou kruhového objazdu súhlasíme. Ale vzhľadom na to, že sa priblíži k rodinným domom, zvýši sa tým celková hlučnosť a emisie z výfukových plynov vozidiel, žiadame zrealizovať výstavbu protihlukových bariér a náhrad na plastové okná so zvýšeným účinkom útlmu hluku. V opačnom prípade nesúhlasíme s realizáciou výstavby kruhového objazdu,“ uviedli vo svojom stanovisku.
Podľa informácií zo špeciálneho stavebného úradu, mesto Bytča malo eminentný záujem na tom, aby sa kruhový objazd zrealizoval. „Povolili sme prekládku inžinierskych sietí a viedli stavebné konanie. Mali sme dokonca záujem refundovať aj niektoré náklady spojené s výmenou okien,“ povedala nám pracovníčka mestského úradu, ktorá si neželá byť menovaná.
Slovenská správa ciest však zvažovala, či sa za takýchto podmienok kruhový objazd zrealizuje, pretože jeho výstavba, vrátane protihlukových bariér, mala stáť asi 14 miliónov korún, z toho však len 5 miliónov samotný objazd a zvyšok bariéry.
„K dohode sme boli najbližšie za posledných 30 rokov, bohužiaľ, sa to nepodarilo. Mohlo to byť za niekoľko mesiacov urobené, ale, žiaľ, sa to zaseklo na niekoľkých ľuďoch, ktorí chceli protihlukovú bariéru,“ povedal primátor mesta Bytča Peter Korec. Podľa jeho slov títo obyvatelia protihlukovú bariéru požadovali aj napriek tomu, že výstavbou kruhového objazdu by sa ich situácia nemusela zhoršiť.
Aj keď tento rok kruhový objazd v Bytči nebude, nie je vylúčené, že ho zrealizujú v budúcnosti. V súčasnosti SSC čaká na usmernenie ministerstva zdravotníctva. „Spracovateľ hlukovej štúdie si totiž nariadenie ministerstva vysvetľuje tak, že sa tam protihluková bariéra robiť nemusí, zatiaľ čo Regionálny úrad verejného zdravotníctva tvrdí, že áno. Preto sme ministerstvo požiadali o výklad,“ povedal Palúch. Podľa jeho slov teda ešte nie je vylúčené, že kruhový objazd zrealizujú. Ale len v prípade, ak výklad ministerstva bude taký, že protihlukovú bariéru netreba. „Zrealizovať by sa to potom mohlo v priebehu budúcoročnej stavebnej sezóny. Dá sa to zvládnuť za tri mesiace,“ dodal na záver Stanislav Palúch.