Našťastie to netrvalo dlho. Vo štvrtok, kedy bežali tanečné, premietali o poschodie nižšie vo filmovom klube zaujímavé filmy. Po prestávke som vždy „ušiel“, neskôr som sa už nechytal vôbec a s tanečnou som skončil. Dnes mi to chýba a pri rôznych slávnostných príležitostiach sa cítim handicapovaný. Toľko na úvod, alebo ako povzbudenie dnešnej mládeži – aby to žiadnom prípade nevzdávala.
Nadácia 21. storočia mala na svojom diskusnom podujatí 7. no-
vembra veľa zaujímavých hostí. Moderátor večera Peter Ničík predstavil Annu Bieleschovú, choreografku známeho tanečného súboru Diana, ktorý o dva roky oslávi 40 rokov svojej existencie. Súbor bol šesťkrát majstrom Slovenska, často natáča pre televíziu, vystupuje doma i v zahraničí. Zuzana Burianová zosobňuje tanečné divadlo Alternatív, ktoré tento rok oslavuje 20-te výročie a venuje sa džezovému tancu. Peter Cieker, pôvodne volejbalista, zastupoval na fóre učiteľov tanca. Spomenul svoje vzory i úspechy profesionálnej dráhy. Tri roky pôsobil v Nemecku, dnes má v Žiline súkromnú tanečnú školu. Alžbeta Lalková je pedagogičkou a choreografkou na Konzervatóriu v Žiline. Mnoho rokov tancovala v Lúčnici, teraz sa venuje všetkým tanečným technikám. Zuzana Nezvalová pracuje s deťmi, k čomu ju predurčuje aj jej profesia, je učiteľkou v materskej škole. Vedie detský súbor Lentilky, ktorý funguje už desiaty rok. Venujú sa rôznym moderným tanečným kreáciám a zbierajú úspechy v súťažiach na rôznych úrovniach. Budúci rok budú organizátormi majstrovstiev sveta v Žiline. Druhým prestaveným mužom v poradí bol učiteľ tanca Ľuboš Plešinger. Je tiež riaditeľom tanečnej školy a môže sa pochváliť množstvom osobných úspechov v oblasti tanca. Biba Poliačková reprezentovala Krasoklub Žilina, kde je trénerkou i choreografkou. S tancom začala, keď mala 5 rokov a môže sa popýšiť trojnásobným titulom majsterky Slovenska v tancoch na ľade. Svoje skúsenosti odovzdáva aj vlastnej dcére Bianke. Danka Šedová, choreografka folklórneho súboru Stavbárik, uviedla, že pracuje v zdravotníctve, má päťčlennú rodinu a vo voľnom čase folklóru v skupine Stavbár. Žilinské mažoretky zastupovala ich choreografka Ľudmila Štefková. Od nej sme sa dozvedeli, že mažoretky pôsobia v Žiline už 15 rokov. Zúčastňujú sa mnohých zahraničných festivalov, kde úspešne reprezentujú naše mesto. Miroslava Vršanská vedie v Centre voľného času Spektrum v Žiline tanečné divadlo Extad, ktoré má 17 rokov. Experimentujú s rôznymi tanečnými technikami, predstavenia pripravujú s deťmi i stredoškolskou mládežou. Posledným z domácich hostí, no nie významom, bola nestorka tanca v Žiline i na Slovensku, Mária Zagatová. Učiteľka tanca, ktorej rukami prešli asi všetci účastníci tanečného diskusného klubu. Tancuje už 50 rokov a učí už tretiu generáciu. Prezradila aj to, že učiteľkou tanca v pesničke Paľa Hammela bola práve ona. Nechýbal ani tradičný hosť z hlavného mestečka, pôvodom Žilinčan, Petr Horáček, tanečným trénerom a choreografom Tanečného klubu UNI- Dance v Bratislave a zároveň riaditeľom Choreocentra Bratislava. Mária Zágatová o ňom prezradila, že bol majstrom Európy v latinotancoch a prešiel 30 krajín sveta na piatich kontinentoch, kde vyhral veľa cien na rôznych súťažiach.
Súčasťou diskusného večera bol apel na vládu i parlament, aby sa zachovali 2 percentá z daní z príjmov fyzických a právnických osôb. K hosťom Tanečného života prehovorili Alena Mičicová, riaditeľka SAIA Žilina, Anna Lovritšová, predsedníčka Grémia tretieho sektora a Milada Bohovicová z OZ Návrat. Apelovali na všetkých účastníkov, aby ich aktivity viedli k zachovaniu možnosti odviesť 2 percenta daní organizáciám tretieho sektora. K tejto problematike sa vyjadril aj profesor Žilinskej univerzity Milan Dado: „Dve 2 percentá z daní je vzhľadom k hrubému domácemu produktu štátu asi toľko, ako keď priemerný pracujúci človek pomôže niekomu desiatimi korunami mesačne.“
Všetci prítomní mali na znak podpory tejto myšlienky pripnuté žlté stužky. Tanečný život Žiliny ukázal, že máme veľa výrazných osobností v oblasti tanca, ktorí svojimi úspechmi presahujú hranice Slovenska.