Dlhé roky pravá ruka novozvoleného primátora a šéf jeho volebnej kampane. Michal Horecký začal na žilinskom mestskom úrade pracovať od minulej stredy. Na starosti by mal mať predovšetkým veci súvisiace so samotným úradom. Má 32 rokov a jednu dcéru. Je dlhoročným členom SDKÚ-DS. V minulosti pôsobil ako novinár, neskôr založil reklamnú a mediálnu agentúru, vydával knihy.
Ako prišlo k tomu, že ste sa stali zástupcom primátora?
Ako člen SDKÚ-DS som sa v komunálnej politike dlhé roky angažoval. Už po tretíkrát som sa aktívne zúčastnil predvolebnej kampane na strane opozície voči minulému primátorovi Jánovi Slotovi. Vždy som teda stál pri ľuďoch, ktorí sa snažili prelomiť začarovaný kruh jeho pôsobenia v Žiline. Pred poslednými komunálnymi voľbami som si ale povedal, že už nestačí veci riešiť len organizačne, z úzadia. Už dlho ma množstvo ľudí presviedčalo, aby som do politiky vstúpil aj aktívne, pretože som bol známy svojimi postojmi. Keďže som vždy súhlasil s tvrdením, že pokiaľ chce človek niečo ovplyvniť, nedá sa to robiť zvonku, ale je potrebné vstúpiť dnu, rozhodol som sa aj ja kandidovať na poslanca.
Predsa len. Vhupnúť rovno do funkcie zástupcu primátora sa niekomu môže zdať ako príliš rýchly kariérny postup. Nemyslíte?
Áno aj nie. Pokiaľ sa niekoľko rokov pripravujete na to, čo chcete dosiahnuť, tak vás to asi neprekvapí. Na druhej strane je to, samozrejme, nová skúsenosť, s ktorou je potrebné sa vyrovnať. SDKÚ-DS v Žiline za posledné štyri roky jasne predstavovalo svoje postoje, názory a vízie. Myslím si, že teraz nastal čas pretaviť ich do praxe. A to je jeden z dôvodov, prečo som bol zvolený za viceprimátora. Bol som spolutvorcom mnohých týchto názorov a postojov. Keď sme vo voľbách uspeli a keď novozvolený primátor Ivan Harman ma požiadal o to, aby aby som funkciu viceprimátora prijal, tak logicky, ako človek, ktorý stal vždy v popredí určitej idey, zobral som túto zodpovednosť. Spolu s primátorom a poslancami zvolenými z kandidátky SDKÚ-DS chceme naplniť niekoľkoročné predstavy o Žiline. Nielen „predvolebné sľuby“, ale názory tisícky občanov o tom, ako má ich mesto vyzerať a ako sa má mesto k svojim občanom správať.
S Ivanom Harmanom vás spája dlhoročné priateľstvo...
Samozrejme, viceprimátor je zástupcom primátora a tým aj jeho „pravou rukou“. S Ivanom Harmanom sa poznáme už dlhé roky. Spolu sme aktívne pôsobili v politike a sme dlhoroční priatelia. Takže jeho voľba asi aj logicky padla na mňa, aby sme veci, ktoré sme pred voľbami spolu formulovali, pretavili do praxe.
Na starosti budete mať aj samotný úrad. Už viete, čo budete meniť?
Toho, čo treba urobiť, je veľmi veľa. Keďže v tejto chvíli (streda popoludní, pozn. redakcie) som v úrade len niekoľko hodín, neviem ešte všetko presne pomenovať. Jedno už ale s určitosťou povedať vieme. Mestský úrad dlhé roky nebol otvorený voči občanom a to treba zmeniť v prvom rade.
Ako to zabezpečíte?
Vieme, že úrad môže fungovať oveľa efektívnejšie, modernejšie a ústretovejšie. Preto jedným z prvých krokov, ktoré chceme presadiť, bude vytvorenie kancelárie prvého kontaktu, kam občan príde a vybaví väčšinu z toho, čo potrebuje.
Kedy sformulujete ďalšie kroky?
V týchto dňoch sa budeme oboznamovať s fungovaním úradu. Chceme, aby úrad a mesto konečne fungovalo. Nebude to proces jednoduchý a nebude to trvať ani deň, ani týždeň a asi ani mesiac. Máme pred sebou veľa práce, ale som presvedčený, že do pol roka budeme schopní občanom predstaviť víziu úradu, ktorý bude ústretovejší voči občanom a bude oveľa flexibilnejší, aby nebola pochybnosť o tom, že úrad slúži občanom mesta a nie naopak. Tým nechcem povedať, že doteraz sa na úrade nič nerobilo. V každom prípade je však čo zlepšovať. O všetkých krokoch a zámeroch bude radnica, aj mestský úrad po 16-tich rokoch vždy dopredu informovať, aby sa každý vážny zámer prediskutoval nielen s odborníkmi, ale aj občanmi.
Zvolením do tejto funkcie sa pravdepodobne výrazne zmení aj váš život. Ste na to pripravený?
Nemám s tým problém. Keďže som dlhé roky pracovne aj politicky aktívny, väčšinou som trávil viac času v práci ako doma. Vzhľadom na to, že moje okolie a rodina sa na to naučili, dokázali sme to spoločne zvládnuť.
Kedy môžeme očakávať prvé personálne zmeny?
Určité zmeny na kľúčových miestach, samozrejme, nastanú v krátkej dobe. Rozsiahlejším a štrukturálnym zmenám mestského úradu, aby bol neporovnateľne flexibilnejší však bude predchádzať majetkovo-právny a procesný audit. Zmeny prídu až po nich. Na druhej strane si ale budeme chcieť udržať a motivovať kvalitných ľudí, ktorých výkony potvrdia aj výsledky auditu. Tí, ktorí sú ochotní výkonne a efektívne pracovať a obetovať sa, musia byť aj odmenení a ich miesto na úrade bude vždy opodstatnené.
Prvá zmena je však už na svete. Alebo sa mýlime?
Je to tak. Od 2. januára bol menovaný nový prednosta úradu, ktorým sa stal Viliam Mikuláš. V minulosti pracoval ako manažér v mnohých veľkých spoločnostiach, naposledy napríklad vo vedení Žilinskej teplárenskej, či Severoslovenskej vodárenskej spoločnosti a už neraz dokázal, že je schopný vybudovať a postaviť „na nohy“ každú organizáciu, na čele ktorej stál. Aj vďaka jeho vedeniu sa napríklad práve Žilinská tepláreň dostala z mnohomiliónových strát do zisku a behom troch rokov mala najnižšie ceny tepla na Slovensku. Práve takými profesionálmi, za ktorých hovoria činy a nie slová, sa plánujeme obklopiť.