Škola, rodina, dedina tvoria jeden celok
Základná škola (ZŠ) vo Veľkom Rovnom–Ústredí začala písať svoju históriu pred tridsiatimitroma rokmi. Slávnostné otvorenie školy v úplne nových priestoroch sa uskutočnilo 3. septembra 1973. Štrnásťtriedna škola sa stala „korábom s mladou posádkou, ktorú zvú smelé činy,“ ako v tom čase výstižne povedal spisovateľ Július Lenko.
Škola sa postupne rozrastala, počet žiakov z roka na rok stúpal a v školskom roku 1990/91 došlo k zmene v organizácii školy. Vznikli dve samostatné základné školy ZŠ Veľké Rovné Ústredie, ktorú navštevujú hlavne deti zo sídliska a ZŠ Veľké Rovné Ivor, kde sa vzdelávajú deti z priľahlých osád, ktorých je vo Veľkom Rovnom niekoľko desiatok. V júli 2002 nastala v histórii školy ďalšia dôležitá zmena, ZŠ v Ústredí sa stala samostatnou rozpočtovou organizáciou s právnou subjektivitou.
Škola sa skladá z piatich útvarov. Zo základnej školy, ktorú v tomto školskom roku navštevuje 274 žiakov, z materskej školy, kde je v súčasnosti umiestnených 85 detí, v školskom klube trávi popoludnie 25 žiakov a samozrejmou súčasťou školy sú školské kuchyne a jedálne. Deti pracujú pod dozorom 44 pedagogických i nepedagogických zamestnancov.
„Napriek každodenným problémom s priestormi a financiami si naša škola dokázala v bytčianskej oblasti udržať po celý čas dobré meno. Naši žiaci dosahujú vynikajúce výsledky v prospechu, v mimotriednej i mimoškolskej činnosti,“ hodnotí prácu svojich žiakov i pedagógov riaditeľka školy.
Pri príležitosti tridsiateho výročia pôsobenia školy vtedajšia riaditeľka školy prostredníctvom zriaďovateľa požiadala ministra školstva o udelenie čestného názvu. Komisia Ministerstva školstva SR v júli 2003 skonštatovala, že ZŠ – Ústredie splnila všetky podmienky na udelenie čestného názvu Základná škola s materskou školou Slovenského učeného tovarišstva Veľké Rovné, ktorý znamená morálne ocenenie nielen pre zamestnancov, ale i pre žiakov školy.
„Čestný názov školy má všetkým obyvateľom pripomínať významnú historickú udalosť, nakoľko v obci Veľké Rovné bol v roku 1792 založený druhý stánok Bernolákovho Slovenského učeného tovarišstva so sídlom v Trnave a bol veľkým prínosom pre rozvoj vzdelanosti v regióne a významný míľnik v dejinách obce,“ pripomína Zuzana Kormanová
Práca v záujmových krúžkoch je každý rok veľmi bohatá a zaujímavá. Deti v nich získavajú nové vedomosti a zručnosti. Medzi najúspešnejšie patria dramatický a folklórny krúžok. Detský folklórny súbor Rovňanček existuje už desať rokov a z toho osem rokov funguje na tunajšej škole. Najobľúbenejším krúžkom je počítačový, chlapci sa najviac zaujímajú o futbalový krúžok, jazykovú zdatnosť si môžu deti trénovať v krúžku angličtiny. Malí hudobníci sa stretávajú v hudobnom, mandolínovom krúžku alebo v krúžku hry na klavíri. Zručnosť svojich rúk si deti skúšajú v krúžku šikovných rúk, nechýba ani čitateľský, biblický alebo filatelistický krúžok.
Škola je sociálna inštitúcia, ktorá poskytuje nielen základné vzdelanie a zabezpečuje rozumovú výchovu, ale aj mravnú, estetickú, pracovnú, zdravotnú, telesnú a ekologickú výchovu. „Škola okrem vzdelávacej funkcie plní aj ochrannú funkciu, pretože vedie deti k hodnotám a ideálom, pretože pripravuje mladých ľudí na ich uplatnenie sa v živote,“ zdôrazňuje riaditeľka nezastupiteľnú úlohu školy pri výchove žiakov.
Filozofia, v duchu ktorej sa nesie celý vyučovací proces a snaha naučiť deti viesť zmysluplný život, sa nesie v zmysle motta školy:
Dobrá škola je ako rodina – dáva svojim deťom korene i krídla. Korene preto, aby vedeli, kde sú doma. A krídla preto, aby mohli odletieť a vyskúšať si to, čo sa naučili.
Cez školský rok sa žiaci nikdy nenudia
V septembri sa školský rok už tradične začína svätou omšou v miestnom kostole, napriek tomu, že ZŠ nie je cirkevnou školou. Pri slávnostnom otvorení nového školského roka miestny duchovný ako symbolický zástupca Slovenského učeného tovarišstva v príhovore žiakom i rodičom pripomenie význam historických koreňov, vzdelania i súdržnosti rodiny a školy pri výchove mladej generácie. V októbri sa každoročne koná výstavka jesenného ovocia a zeleniny z plodov, ktoré prinesú do školy deti aj učitelia. Tento mesiac sa v škole nesie v duchu pomoci starším ľuďom a nikdy nezabudnú pripraviť krásnu jesennú výzdobu interiéru i exteriéru školy. Postupne prichádza zima a deti sa tešia na stretnutie s Mikulášom. Vianočná výzdoba prináša i do školy duch Vianoc. S príchodom adventu si žiaci a pedagógovia pripomínajú kresťanské tradície, ktoré vyvrcholia slávnostnou vianočnou akadémiou a jasličkovou slávnosťou v kostole ako symbolom vzájomného prepojenia rodiny, školy a dediny. Školský život obohacujú športové aktivity, deti si merajú sily v stolnotenisovom, basketbalovom a volejbalovom turnaji. Každoročne žiaci absolvujú lyžiarsky výcvik. Fašiangy sa nesú v znamení veľkolepého školského karnevalu, ktorý je prehliadkou najkrajších masiek a každý rok sa naň teší celá škola. Pre mesiac marec je charakteristická výstavka kníh Moja najobľúbenejšia kniha, pripravuje sa jarná výzdoba a deti vyrábajú veľkonočné pozdravy pre priateľov školy. Po veľkonočných sviatkoch sa začínajú prípravy na obľúbené stavanie mája s muzikou a tancom a slávnostnú akadémiu pri príležitosti Dňa matiek. „Pri každej slávnostnej príležitosti kladieme dôraz na prepojenie rodiny, školy a dediny, aby škola nebola len dôstojným stánkom vzdelanosti, ale aj kultúrnou inštitúciou, ktorá prispieva k výchove uvedomelej mladej generácie,“ vyjadrila ciele kultúrnych podujatí riaditeľka školy Zuzana Kormanová. Veľké Rovné má bohatú drotársku minulosť. Pri odchode otcov a starých otcov do sveta bolo zvykom, že sa zastavili pri kríži na hranici chotára a naposledy sa pomodlili v rodnej obci. „Tento rok pri príležitosti Dňa detí plánujeme položiť základy novej tradície. Na Deň detí by sa deti zo susedných chotárov symbolicky stretli a pripomenuli pamiatku svojich predkov,“ hovorí o nových plánoch riaditeľka školy. Jún sa nesie v ovzduší plného radostného očakávania výletov, exkurzií a letných prázdnin. Školský rok sa skončí slávnostným odovzdaním koncoročných vysvedčení a školské brány sa na dva mesiace zatvoria, aby sa v septembri opäť začal kolotoč nového školského roku.Stranu spracovala:
Naše školské úspechy
Bohatá mimotriedna i mimoškolská činnosť žiakov pod vedením pedagógov, účasť na súťažiach a zapájanie sa do rôznych projektov býva často ovenčená úspechmi. Škola je zapojená do projektov Byť svetlom vo svojom prostredí, Digitálne štúrovstvo, eSlovakia, Infovek, Mliečny program, Strom života, Umenie zblízka, Zdatné deti, Zdravá škola. Za rok 2006 získali žiaci dvadsaťšesť diplomov. Teraz vám predstavíme zástupcov úspešných reprezentantov školy:
Magdalénka PAPÁNKOVÁ zo 7. A
vyhrala v regionálnej súťažnej prehliadke detských ľudových hudieb Javorové husličky ako sólistka inštrumentalistka s hrou
na cimbal.
Katarína MAJSTRÍKOVÁ je ôsmačka.
Svoje vedomosti z angličtiny zúročila v olympiáde z anglického jazyka, kde získala diplom za prvé miesto v okresnej súťaži.
Karolínka MICHTALÍKOVÁ z 3. A
sa zúčastnila súťaže Slávik Slovenska.
Svojím krásnym hláskom si na okresnom kole vyspievala druhé miesto.
Emília SLOCÍKOVÁ z 3. B
v okresnom kole Hviezdoslavovho Kubína si vo svojej kategórii prednesom poézie zaslúžila tretie miesto.
Ôsmak Pavol Sadloň, Marián Belčík a Natália Belejíková obaja
z 3. B, sa zúčastnili v celoslovenskom finále 1. internetovej vedomostnej olympiády. Do úspešnej štvorice patrí aj Dominik Charbuliak
z 3. B, ten sa však počas našej návštevy doma liečil z chrípky.
Piatačka Mária Malíková (v strede) si v súťaži Slávik Slovenska vyspievala druhé miesto, deviatačka Marika Macejíková si prednesom poézie v okresnom kole Hviezdoslavovho Kubína zaslúžila prvé miesto a spolu s Máriou Mičietovou (vavo), tiež deviatačkou si v biblickej olympiáde vybojovali dva diplomy za prvé miesto.