Rozhodli sme sa preto zmapovať, na akýchautách jazdia čelní predstavitelia miest v našom regióne.
Ivan HARMAN, Žilina: Mercedes Benz S 500 L
Najdrahšie auto zo všetkých primátorov v našom regióne „zdedil“ po svojom predchodcovi Jánovi Slotovi Ivan Harman. Ide o Mercedes Benz, ktorý bol do majetku mesta zaradený v decembri 2002 za nadobúdaciu cenu 4 085 598 korún. Podľa hovorcu mesta Martina Barčíka však auto neslúži výhradne pre potreby primátora. „Pokiaľ ho nevyužíva primátor, auto slúži Mestskému úradu v Žiline,“ povedal. Ivan Harman má k dispozícii aj šoféra. „Mesačná prevádzka vrátane jeho platu je 47 000 korún,“ dodal Barčík. Pre porovnanie, v roku 2006 bola priemerná mesačná prevádzka 66 000 korún.
Peter KOREC, Bytča: Škoda Octavia SLX
Vlastné služobné auto nemá pridelené bytčiansky primátor Peter Korec. Na služobné cesty používa vozidlo, ktoré zároveň slúži v prípade potreby aj ostatným pracovníkom mestského úradu. Prvého muža Bytče vozí česká klasika – Škoda Octavia SLX. Korec je primátorom už tretie volebné obdobie od roku 1998. Octaviu mestský úrad zakúpil v roku 1999 a stála 769 230 korún. Jej súčasná účtovná hodnota je však nula. Na úrade v Bytči majú zamestnaného aj šoféra. „Vozí mňa, aj ostatných pracovníkov úradu a vykonáva aj ďalšie pracovné činnosti,“ prezradil Peter Korec. Podľa informácií z Bytče stojí mesačná prevádzka Octavie daňových poplatníkov 5 859 korún. Z toho pohonné hmoty
3 700 korún a zákonné poistné a údržba vyjdú mesačne asi na 2 159 korún.
Peter DOBEŠ, Rajecké Teplice: Volkswagen Polo Clasic
Ani v najmenšom mestečku nášho regiónu, v Rajeckých Tepliciach, nemá primátor služobné auto pridelené len pre vlastné potreby. Okrem jeho služobných ciest musí rajeckoteplický Volkswagen Polo Classic za služobnými povinnosťami rozvážať aj ostatných zamestnancov. Tí, ale rovnako aj primátor, si však musia za volant sadať sami. Na Mestskom úrade v Rajeckých Tepliciach totiž nezamestnávajú vodiča. „Šoféra naozaj nemám, sám si šoférujem,“ potvrdil naše informácie Dobeš. Ani Polo z Rajeckých Teplíc nepatrí k najnovším. Kúpili ho pred viac ako siedmimi rokmi za cenu okolo 400-tisíc korún. Dnes je však už odpísané a jeho účtovná hodnota je podobne ako v Bytči nula. Porovnateľné sú aj náklady na jeho mesačnú údržbu. „Benzín, oprava, údržba, to všetko dohromady nás vyjde mesačne do 7-tisíc korún,“ povedal Peter Dobeš.
Ján RYBÁRIK, Rajec: Škoda Octavia TDI
Rajecký primátor Ján Rybárik má k dispozícii služobný automobil Škoda Octavia TDI. Prezradil nám, že automobil najazdí asi 5-tisíc kilometrov a náklady na jeho prevádzku sú tvorené najmä cenou nafty. Pri súčasnej cene 33 korún za liter a priemernej spotrebe 7 – 8 litrov na sto kilometrov je to zhruba 25 000 korún. Mesačne tak v priemere minie asi 2 083 korún. Osobného šoféra Rybárik nemá. „Mal som v minulosti, ale už nemám,“ prezradil a dodal: „Na úrade totiž máme viac áut a teraz vozí prevažne ostatných zamestnancov. Jeho funkcia je však zároveň kumulovaná. Okrem toho má na starosti aj civilnú a požiarnu ochranu a tiež sklad úradu.“
Ján HARTEL, Kysucké Nové Mesto: Škoda Superb
Novozvolený primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel „zdedil“ služobné auto po svojom predchodcovi Milanovi Očkovi. Novú Škodu Superb zakúpilo mesto začiatkom predchádzajúceho volebného obdobia a jeho cena sa blížila k miliónu korún. „Toto auto používam iba ja,“ prezradil Hartel. V Kysuckom Novom Meste majú zamestnaného aj vodiča. Primátor však na kratšie trasy jazdí zásadne sám. „Šofér ma vozí len na dlhšie trasy, napríklad do Bratislavy. Inak vozí na služobné cesty v prípade potreby aj ostatných pracovníkov na iných služobných autách,“ uzavrel Ján Hartel.