Po skončení zvolali
novinárov, aby ich informovali, na čom sa dohodli.
Harman v minulosti pred novinármi povedal, že zmluva medzi mestom a ŽPS patrí k zmluvám, ktoré sú nevýhodné pre mesto. „Je to zmluva na dvadsať rokov, počas ktorých mesto Žilina nemá nárok na žiadny príjem z parkovania,“ povedal Harman. Zároveň tvrdil, že sankcie za jej nedodržanie sú podľa zmluvy vo výške 18 mesačného parkovného a prebratie záväzkov za výstavbu parkovacieho domu vo výške 250 miliónov korún. Hovoril tiež, že sa mesto pokúsi docieliť, aby Žilinčania za parkovanie neplatili aspoň pred vlastnými domami. Mal to aj vo svojom volebnom programe, ktorý občanom predložil v novembri minulého roka. „Pre občanov Žiliny chceme spoločne s kandidátmi na poslancov zmenu. Parkovacích miest je málo a platiť za parkovanie pod vlastnými oknami je nehoráznosť. Preto okamžite podnikneme kroky, aby sa zrušili poplatky za parkovanie pred vlastnými domami,“ uvádzal úradujúci primátor vo svojom programe.
Po stretnutí s Trabelssiem už nechcel povedať, či na svojich predchádzajúcich vyjadreniach trvá. Novinárom však povedal: „Na radnici sa uskutočnilo oficiálne rokovanie medzi spoločníkmi ŽPS, teda mestom Žilina a spoločnosťou SIRS. Dohodli sme sa, že budeme hľadať spôsob optimalizácie vzťahov vo vnútri ŽPS.“ Ako prvý krok na optimalizácii spôsobu plateného parkovania v Žiline sa obidve strany zhodli na úprave poplatkov za vydanie rezidentských kariet. Tie by sa mali znížiť.
Primátor si myslí, že ceny takýchto kariet by mali ísť na úroveň manipulačného poplatku, ktorý bude pokrývať náklady na ich vydanie. Zároveň potvrdil, že nad ich zrušením zatiaľ neuvažovali. „Rezidentské parkovanie v tomto systéme je dôležité na to, aby samotní občania z jednotlivých parkovacích zón neboli postihovaní tým, že nemajú kde parkovať,“ povedal Harman.
Trabelssie potvrdil, že sa s Harmanom zhodli na tom, že rezidentské karty sú potrebné, aby ochránili občanov. „Nie je to poplatok ľuďom za parkovanie pred domom. Je to poplatok za to, že sa im chráni ich parkovacie miesto pred vlastným domom,“ informoval Trabelssie. Podľa jeho názoru bude potrebné prehodnotiť, či karta bude platiť v celom pásme, alebo len na ulici, kde občan býva. Dodal, že v súčasnosti, keď si občan kúpi rezidentskú kartu na miesto pred vlastným domom, môže na ňu zároveň parkovať aj v celom meste. Toto pravdepodobne už nebude platiť v budúcnosti.
Na ďalšie otázky týkajúce sa systému parkovania ani jeden z nich odpovedať nechcel. Verejnosti oznámili, že sa dohodli na tom, že ani jedna strana sa nebude vyjadrovať k veciam skôr, ako prebehne spoločné rokovanie. „Ďalšie témy sú otvorené na diskusiu, keď na ne príde čas,“ dodal Trabelssie.
Harman podotkol, že ďalšie technické detaily neboli predmetom rokovania. „Obe strany sa zároveň dohodli na pokračovaní ďalších rokovaní, ktoré budú prebiehať najmä na úrovni odborných zložiek obidvoch strán a budú riešiť ďalšie technické detaily.“
Podľa Trabelssieho ŽPS hospodárila minulý rok so stratou 1,7 milióna korún. Tvorili ju najmä prevádzkové náklady z výberu parkovného, platy zamestnancov, náklady na benzín hliadok.