Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

„Inej cesty niet a treba po nej ísť,“

odpovedá generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma na otázku o výške investície do tunela Višňové.

Vo funkcii generálneho riaditeľa NDS je od októbra minulého roku Žilinčan Igor Choma (43). Skončil Stavebnú fakultu na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. V rokoch 1987 – 1999 pracoval vo Váhostave, potom do roku 2005 v BCI a do nástupu na NDSVo funkcii generálneho riaditeľa NDS je od októbra minulého roku Žilinčan Igor Choma (43). Skončil Stavebnú fakultu na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. V rokoch 1987 – 1999 pracoval vo Váhostave, potom do roku 2005 v BCI a do nástupu na NDS (Zdroj: Ľubo Bechný)

odpovedá generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma
na otázku o výške investície do tunela Višňové.

Generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti ste pol roka. Splnila nová funkcia vaše očakávania?
Áno, aj keď som si myslel, že je to predovšetkým o výstavbe ciest a investorskej činnosti. Dnes vidím, že ten záber je pomerne širší. Je to predovšetkým aj o údržbe a správe majetku NDS. Ide rádovo o majetok v hodnote sto miliárd korún, o ktorý sa treba jednoznačne starať.
Diaľničná spoločnosť vznikla pred dvoma rokmi a jej 100-percentným vlastníkom je štát. Obhospodaruje niekoľko sto kilometrov diaľnic. Koľko korún plánujete preinvestovať v tomto roku?
Spoločnosť má v prevádzke 329 kilometrov diaľnic a 122 kilometrov rýchlostných ciest. Vo výstavbe je 73 kilometrov diaľnic a 34 kilometrov rýchlostných ciest. Tento rok plánuje NDS preinvestovať viac ako 19 miliárd korún.
Počas vášho šéfovania by sa malo zaviesť elektronické mýto. Kedy reálne vidíte jeho spustenie?
Elektronické mýto by sme chceli zaviesť 1. januára 2009, ale tento termín nesmie byť na úkor kvality výberových konaní. Tender plánujeme vyhlásiť najneskôr v júli alebo auguste. Nechcel by som zopakovať chyby, ktoré sa stali kolegom z okolitých krajín, keď nezvládli jeho prípravu. Budem dbať, aby súťažné podmienky boli riadne vypracované a obmedzili sme tak možné riziká na minimum.
Ak sa vám nepodarí urobiť transparentnú súťaž, tak nedodržíte ani spomínaný termín.
Máte pravdu, ak by sme nezvládli výberové konanie, tak môžu vzniknúť podstatne väčšie škody, čo môže spustenie mýta odsunúť úplne niekde inde. Opakujem, ak budeme potrebovať čas, nepôjdeme na úkor kvality a termín posunieme, pretože je nesmierne dôležitý. NDS vo svojich investičných plánoch počíta s príjmami z mýta už v roku 2009. Preto ideálnym riešením je príprava dobrej dokumentácie v plánovanom termíne.
Aké škody máte na mysli?
Môže vzniknúť nespokojnosť, prieky. Partneri sa začnú odvolávať a súdiť, čo by mohlo celý proces spustenia výrazne oddialiť.
Ľudí, ktorí súťaž pripravujú, si vyberáte, a tiež za nich zodpovedáte. V prípade korupčnej aféry môže padnúť aj vaša hlava.
Áno, môže.
Systém elektronického mýta bude platiť len pre nákladné autá a nahradí doteraz platné diaľničné nálepky. Ako zabránite tomu, aby ho kamióny obchádzali?
Firma, ktorá zvíťazí, bude zodpovedať aj za „čierne vozidlá“, ktoré budú chcieť obísť cesty s mýtom. Pôjde o všetky rýchlostné cesty a diaľnice a súbežné cesty prvej triedy. Za každý kilometer prejdený po diaľnici autá nad 3,5 tony budú platiť v priemere od 4 do 6 korún. Osobné autá budú naďalej platiť len za nálepky.
Priblížte nám priority pri budovaní diaľnic v našom regióne.
Prioritou vlády je D3, to je smer na Čadcu a poľské hranice. Tá sa bude naplno budovať. Čo sa týka D1 a jej pokračovania na východ, tak už budúci rok budeme raziť tunel Višňové, ktorý by mal byť hotový v roku 2012. A pokiaľ ide o R3, teda bansko-bystrický variant, tak minister dopravy deklaroval, že by mala ísť cez Martin, Kremnicu smerom dolu do Banskej Bystrice. Robíme všetko tak, ako bolo doteraz nadefinované.
Nedávno ste rokovali na žilinskej radnici. Poslanci vyjadrili obavu, že diaľnica sa zastaví v meste, čo môže pre Žilinu znamenať dopravný kolaps.
Po Žilinu by sme chceli mať diaľnicu spojazdnenú do roku 2010. Obavy mestských poslancov sú opodstatnené, pretože kým všetko ponapájame, tak sa naozaj budú autá stretávať na križovatke pri Tescu na Košickej ulici. Ministerstvo dopravy rozpracováva alternatívu úpravy súčasnej cesty prvej triedy v Strečnianskej úžine, aby odbremenilo túto križovatku. Autá by pokračovali po Ľavobrežnej, smerom na Tepličku nad Váhom, ponad Vodné dielo Žilina a napájali by sa v Strečne. Slovenská správa ciest plánuje dovtedy zrekonštruovať cestu prvej triedy v spomínanom úseku, čo by mohlo pomôcť mestu Žilina.
Máte nejakú ambíciu, ktorú by ste chceli v najbližších rokoch dosiahnuť?
Mojím osobným cieľom je, aby sme začali raziť tunely Višňové a dotiahli diaľnicu čím skôr po Dubnú skalu. Je to veľmi dôležité nielen z pohľadu mňa ako Žilinčana, ale aj zo strategicko-štátneho, či z pohľadu európskych dopravných koridorov.
Raziť tunel Višňové asi nebude stáť málo korún.
Predpokladaná investícia do razenia tunelov je štrnásť miliárd korún, ale inej cesty niet a treba po nej ísť.
Keď sme sa videli naposledy, tak ste sa ponáhľali robiť kontrolu na diaľnicu. Bola to náhoda, alebo často kontrolujete výstavbu?
Zaumienil som si, že každý týždeň v stredu budem robiť kontrolný deň vždy na inom úseku, ktorý v rámci Slovenska staviame. Zatiaľ sa mi to darí dodržiavať.
Chcem mať prehľad o tom, ako stavby napredujú, čo sa na nich deje a ako sa plnia harmonogramy.
Vaši subdodávatelia asi nie sú nadšení?
Asi nie, ale teraz vážne, najskôr boli prekvapení, vraj taký záujem z mojej strany neočakávali. Pomaly si zvykli a teraz dúfam oceňujú, že niektoré veci môžu priamo konzultovať.
Termíny sa vám darí dodržiavať?
Áno, aj keď momentálne najťažšou stavbou je práve D3 z Hričovského Podhradia po Strážov. Technicky náročnejšiu diaľničnú stavbu sme ešte na Slovensku nestavali.
Prečo je považovaná za technicky najnáročnejšiu?
Ide o sústavu mostov postavených v brehu, ktorý je v zosuvnom pásme. Celý svah sa od vrchu až do spodu zošíva, aby sa zastabilizoval a potom sa na ňom stavajú mosty. A všetko sa navyše deje za plnej prevádzky cesty prvej triedy. Je to technicky aj finančne náročné.
Z pozície generálneho riaditeľa NDS vám prislúcha povinnosť ju aj reprezentovať. Zmenil sa vám nejako výrazne doteraz zabehnutý spôsob života?
Časovo sa mi život veľmi nezmenil, lebo aj v predchádzajúcom zamestnaní som bol, tak ako aj teraz, zhruba dvanásť hodín denne v práci. Zmenilo sa mi miesto pracoviska, teda už nepracujem v Žiline, ale v Bratislave. A máte pravdu, častejšie sa zúčastňujem rôznych spoločenských podujatí, na ktorých reprezentujem NDS.
Váš otec bol dlhoročným riaditeľom Váhostavu, aj vy ste tam začínali. Kým ste sa stali šéfom NDS, tak ste pracovali ešte v dvoch stavebných firmách. Téma stavebníctva býva predmetom vašich rodinných diskusií?
Pravdou je, že otec mi v tomto smere dal veľmi veľa. Sestry nie sú z brandže, ale mám brata, ktorý tiež pracuje v stavebnej firme a keď je príležitosť, tak na túto tému sa vieme dobre porozprávať. Som dosť vyťažený, a tak sa snažím každý voľný čas venovať mojej rodine. Doma si viem aj najlepšie oddýchnuť.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 103
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 298
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 483
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 300
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 865
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 807
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 300
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 223
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 094
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 961
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Uplynulý týždeň priniesol opäť zaujímavé udalosti.

3 h

Odberové tímy vykonali spolu 29 165 testov.

6 h
Škola ponúka množstvo benefitov. Okrem vlastnej autoškoly a autocvičiska, kde môžu žiaci získať za zaujímavých finančných podmienok vodičské oprávnenie skupiny B, majú  možnosť získať aj ďalšie certifikáty.

Patrí medzi tie väčšie stredné školy v regióne. Vo všetkých formách štúdia ju navštevuje okolo 500 žiakov s naozaj pestrým študentským životom. Reč je o Strednej odbornej škole dopravnej v Žiline.

20. jan
Futbalisti Hričovského Podhradia v dresoch, ktoré im daroval hráč Herthy Berlín Peter Pekarík. Pre klub ich vybavil jeho brat Jozef.

Futbalisti malej obce inkasovali druhý najnižší počet gólov v súťaži (17).

19 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

15 h

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

23. jan

Petra inšpirovala k textu tragédia. Na Oravskej priehrade sa utopili bratranci.

24 h

Už ste čítali?