Pondelok, 25. október, 2021 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

„Inej cesty niet a treba po nej ísť,“

odpovedá generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma na otázku o výške investície do tunela Višňové.

Vo funkcii generálneho riaditeľa NDS je od októbra minulého roku Žilinčan Igor Choma (43). Skončil Stavebnú fakultu na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. V rokoch 1987 – 1999 pracoval vo Váhostave, potom do roku 2005 v BCI a do nástupu na NDSVo funkcii generálneho riaditeľa NDS je od októbra minulého roku Žilinčan Igor Choma (43). Skončil Stavebnú fakultu na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. V rokoch 1987 – 1999 pracoval vo Váhostave, potom do roku 2005 v BCI a do nástupu na NDS (Zdroj: Ľubo Bechný)

odpovedá generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma
na otázku o výške investície do tunela Višňové.

Generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti ste pol roka. Splnila nová funkcia vaše očakávania?
Áno, aj keď som si myslel, že je to predovšetkým o výstavbe ciest a investorskej činnosti. Dnes vidím, že ten záber je pomerne širší. Je to predovšetkým aj o údržbe a správe majetku NDS. Ide rádovo o majetok v hodnote sto miliárd korún, o ktorý sa treba jednoznačne starať.
Diaľničná spoločnosť vznikla pred dvoma rokmi a jej 100-percentným vlastníkom je štát. Obhospodaruje niekoľko sto kilometrov diaľnic. Koľko korún plánujete preinvestovať v tomto roku?
Spoločnosť má v prevádzke 329 kilometrov diaľnic a 122 kilometrov rýchlostných ciest. Vo výstavbe je 73 kilometrov diaľnic a 34 kilometrov rýchlostných ciest. Tento rok plánuje NDS preinvestovať viac ako 19 miliárd korún.
Počas vášho šéfovania by sa malo zaviesť elektronické mýto. Kedy reálne vidíte jeho spustenie?
Elektronické mýto by sme chceli zaviesť 1. januára 2009, ale tento termín nesmie byť na úkor kvality výberových konaní. Tender plánujeme vyhlásiť najneskôr v júli alebo auguste. Nechcel by som zopakovať chyby, ktoré sa stali kolegom z okolitých krajín, keď nezvládli jeho prípravu. Budem dbať, aby súťažné podmienky boli riadne vypracované a obmedzili sme tak možné riziká na minimum.
Ak sa vám nepodarí urobiť transparentnú súťaž, tak nedodržíte ani spomínaný termín.
Máte pravdu, ak by sme nezvládli výberové konanie, tak môžu vzniknúť podstatne väčšie škody, čo môže spustenie mýta odsunúť úplne niekde inde. Opakujem, ak budeme potrebovať čas, nepôjdeme na úkor kvality a termín posunieme, pretože je nesmierne dôležitý. NDS vo svojich investičných plánoch počíta s príjmami z mýta už v roku 2009. Preto ideálnym riešením je príprava dobrej dokumentácie v plánovanom termíne.
Aké škody máte na mysli?
Môže vzniknúť nespokojnosť, prieky. Partneri sa začnú odvolávať a súdiť, čo by mohlo celý proces spustenia výrazne oddialiť.
Ľudí, ktorí súťaž pripravujú, si vyberáte, a tiež za nich zodpovedáte. V prípade korupčnej aféry môže padnúť aj vaša hlava.
Áno, môže.
Systém elektronického mýta bude platiť len pre nákladné autá a nahradí doteraz platné diaľničné nálepky. Ako zabránite tomu, aby ho kamióny obchádzali?
Firma, ktorá zvíťazí, bude zodpovedať aj za „čierne vozidlá“, ktoré budú chcieť obísť cesty s mýtom. Pôjde o všetky rýchlostné cesty a diaľnice a súbežné cesty prvej triedy. Za každý kilometer prejdený po diaľnici autá nad 3,5 tony budú platiť v priemere od 4 do 6 korún. Osobné autá budú naďalej platiť len za nálepky.
Priblížte nám priority pri budovaní diaľnic v našom regióne.
Prioritou vlády je D3, to je smer na Čadcu a poľské hranice. Tá sa bude naplno budovať. Čo sa týka D1 a jej pokračovania na východ, tak už budúci rok budeme raziť tunel Višňové, ktorý by mal byť hotový v roku 2012. A pokiaľ ide o R3, teda bansko-bystrický variant, tak minister dopravy deklaroval, že by mala ísť cez Martin, Kremnicu smerom dolu do Banskej Bystrice. Robíme všetko tak, ako bolo doteraz nadefinované.
Nedávno ste rokovali na žilinskej radnici. Poslanci vyjadrili obavu, že diaľnica sa zastaví v meste, čo môže pre Žilinu znamenať dopravný kolaps.
Po Žilinu by sme chceli mať diaľnicu spojazdnenú do roku 2010. Obavy mestských poslancov sú opodstatnené, pretože kým všetko ponapájame, tak sa naozaj budú autá stretávať na križovatke pri Tescu na Košickej ulici. Ministerstvo dopravy rozpracováva alternatívu úpravy súčasnej cesty prvej triedy v Strečnianskej úžine, aby odbremenilo túto križovatku. Autá by pokračovali po Ľavobrežnej, smerom na Tepličku nad Váhom, ponad Vodné dielo Žilina a napájali by sa v Strečne. Slovenská správa ciest plánuje dovtedy zrekonštruovať cestu prvej triedy v spomínanom úseku, čo by mohlo pomôcť mestu Žilina.
Máte nejakú ambíciu, ktorú by ste chceli v najbližších rokoch dosiahnuť?
Mojím osobným cieľom je, aby sme začali raziť tunely Višňové a dotiahli diaľnicu čím skôr po Dubnú skalu. Je to veľmi dôležité nielen z pohľadu mňa ako Žilinčana, ale aj zo strategicko-štátneho, či z pohľadu európskych dopravných koridorov.
Raziť tunel Višňové asi nebude stáť málo korún.
Predpokladaná investícia do razenia tunelov je štrnásť miliárd korún, ale inej cesty niet a treba po nej ísť.
Keď sme sa videli naposledy, tak ste sa ponáhľali robiť kontrolu na diaľnicu. Bola to náhoda, alebo často kontrolujete výstavbu?
Zaumienil som si, že každý týždeň v stredu budem robiť kontrolný deň vždy na inom úseku, ktorý v rámci Slovenska staviame. Zatiaľ sa mi to darí dodržiavať.
Chcem mať prehľad o tom, ako stavby napredujú, čo sa na nich deje a ako sa plnia harmonogramy.
Vaši subdodávatelia asi nie sú nadšení?
Asi nie, ale teraz vážne, najskôr boli prekvapení, vraj taký záujem z mojej strany neočakávali. Pomaly si zvykli a teraz dúfam oceňujú, že niektoré veci môžu priamo konzultovať.
Termíny sa vám darí dodržiavať?
Áno, aj keď momentálne najťažšou stavbou je práve D3 z Hričovského Podhradia po Strážov. Technicky náročnejšiu diaľničnú stavbu sme ešte na Slovensku nestavali.
Prečo je považovaná za technicky najnáročnejšiu?
Ide o sústavu mostov postavených v brehu, ktorý je v zosuvnom pásme. Celý svah sa od vrchu až do spodu zošíva, aby sa zastabilizoval a potom sa na ňom stavajú mosty. A všetko sa navyše deje za plnej prevádzky cesty prvej triedy. Je to technicky aj finančne náročné.
Z pozície generálneho riaditeľa NDS vám prislúcha povinnosť ju aj reprezentovať. Zmenil sa vám nejako výrazne doteraz zabehnutý spôsob života?
Časovo sa mi život veľmi nezmenil, lebo aj v predchádzajúcom zamestnaní som bol, tak ako aj teraz, zhruba dvanásť hodín denne v práci. Zmenilo sa mi miesto pracoviska, teda už nepracujem v Žiline, ale v Bratislave. A máte pravdu, častejšie sa zúčastňujem rôznych spoločenských podujatí, na ktorých reprezentujem NDS.
Váš otec bol dlhoročným riaditeľom Váhostavu, aj vy ste tam začínali. Kým ste sa stali šéfom NDS, tak ste pracovali ešte v dvoch stavebných firmách. Téma stavebníctva býva predmetom vašich rodinných diskusií?
Pravdou je, že otec mi v tomto smere dal veľmi veľa. Sestry nie sú z brandže, ale mám brata, ktorý tiež pracuje v stavebnej firme a keď je príležitosť, tak na túto tému sa vieme dobre porozprávať. Som dosť vyťažený, a tak sa snažím každý voľný čas venovať mojej rodine. Doma si viem aj najlepšie oddýchnuť.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  6. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  7. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  8. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  9. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  10. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  1. Rebríček: Kto sú najlepší zamestnávatelia na svete podľa Forbes?
  2. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  3. Tristo nových lavičiek pre Bratislavu vďaka ČSOB nadácii
  4. Profesor Alexy: S plastmi sa musíme naučiť zaobchádzať
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie
  6. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  9. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  10. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 15 005
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 087
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 326
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 480
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 635
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 621
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 278
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 798
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 548
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 446

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Je legitímna zmena volieb zmenou ústavy?
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes čtvrté, "trip pěti mostů".
  3. Anton Kaiser: Florencia II.
  4. Pavol Jakubov: "Reformy" ministerky spravodlivosti
  5. Soňa Fröhlichová: Švajčiarsky Pilatus (2132 m) – tajomná Dračia hora, opradená legendami a ako bonus slovenský personál
  6. Radoslav Medzihradský: Nádherné vyhliadky nad Hrhovom
  7. Jaroslav Polaček: Odstránili sme už 15 billboardov, na ich mieste budú rásť stromy
  8. Lubomir Zahora: 10 trikov ako oklamať zákazníka
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 629
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 511
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 723
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 874
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 342
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 050
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 047
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 824
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Mladí podnikatelia pestujú konopu uprostred liptovskej prírody. Vytvorili originálny projekt a s ním aj zdraviu prospešné produkty, ktoré teraz môžete vyhrať.


14. okt

Nezamestnanosť v Žilinskom kraji klesla v septembri o 0,27 percenta


TASR 24 h

Na obvineného muža vyšetrovateľ spracoval podnet na návrh na jeho vzatie do väzby.


SITA 23. okt

Po dokončení výstavby novej väznice sa práce presunú na staručké objekty.


22. okt

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V nákupnom vozíku sa nachádzalo viac ako 150 položiek v hodnote takmer 500 eur.


SITA 23. okt

Ľuďom sa nepáčia najmä zjednosmernené ulice.


23. okt

Naháňačka a skrývačka po hornooravskom regióne trvala takmer týždeň. Viacerí chlapi si pri nej museli vyhrnúť rukávy.


23. okt

V bordových okresoch sú povinné respirátory a vonku rúška.


MOJ 20. okt

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Je legitímna zmena volieb zmenou ústavy?
  2. Miroslav Galovič: Stověžatá Praha trocha jinak aneb sedm pražských zastavení. Dnes čtvrté, "trip pěti mostů".
  3. Anton Kaiser: Florencia II.
  4. Pavol Jakubov: "Reformy" ministerky spravodlivosti
  5. Soňa Fröhlichová: Švajčiarsky Pilatus (2132 m) – tajomná Dračia hora, opradená legendami a ako bonus slovenský personál
  6. Radoslav Medzihradský: Nádherné vyhliadky nad Hrhovom
  7. Jaroslav Polaček: Odstránili sme už 15 billboardov, na ich mieste budú rásť stromy
  8. Lubomir Zahora: 10 trikov ako oklamať zákazníka
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 629
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 511
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 723
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 874
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 342
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 6 050
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 047
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 824
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu