Až 628 domácností však kvôli tomu dva mesiace zostane bez teplej vody a ústredného kúrenia. Mnohým sa to nepáči. Nevedia, čo sa vlastne deje a či je to nutné. Mnohí z nich majú malé deti. Vydržať dva mesiace bez teplej vody nie je jednoduché.
Odstávka teplej vody sa týka Danajovej a Petzvalovej ulice. Ich obyvatelia si našli na dverách oznam, že na základe rozsiahlej modernizácie plynovej kotolne im nebude v dňoch 15. mája – 10. júla dodávaná teplá voda a ústredné kúrenie. Byttermu vyčítajú, že inak s nimi nikto nekomunikoval. „Odstavili nás od teplej vody a našli sme si o tom len oznam nalepený na vchodových dverách. Inak to s nami nikto nekonzultoval,“ hovorí Lucia z Danajovej ulice. Podľa jej názoru to v dvadsiatom prvom storočí nie je bežná záležitosť. „Je to veľmi nepríjemné. Hygienu predsa potrebujeme každý deň. Neviem si dosť dobre predstaviť, že budeme každý deň, počas dvoch mesiacov, zohrievať vodu a umývať sa v lavóre. Možnože sa každý víkend budeme chodiť sprchovať k rodine, ktorá býva 20 kilometrov ďaleko,“ dodala Lucia. Podľa jej slov je väčšina susedov pohoršená a rozladená. Myslia si, že ich Bytterm mohol prepojiť na inú kotolňu. Na Hájiku ich je totiž viacero. Niektorí z obyvateľov situáciu chápu. „Čo sa dá robiť. Musíme to vydržať. Aj tak si nepomôžeme,“ hovorí staršia pani. V minulosti sa na Hájiku pravidelne stávalo, že určitá časť sídliska bola v lete, vďaka rekonštrukcii kotolní, bez teplej vody. Väčšinou to však trvalo len týždeň, či dva. Podľa slov hlavného energetika spoločnosti Bytterm Štefana Chajdáka ide v prípade kotolne o nutnú komplexnú modernizáciu, výmenu kotlov, výmenu celej technológie kotolne, vrátane nových komínov. „Pôvodné kotle sú už veľmi opotrebované. V prevádzke sú už skoro 20 rokov. Neexistujú ani náhradné diely na opravy. Nové kotle budú moderné kondenzačné, čo prinesie značnú ročnú úsporu spotreby zemného plynu na vykurovanie a ohrev teplej úžitkovej vody. Pri dnešnej cene zemného plynu je to značný finančný náklad vstupujúci do ceny tepla,“ uviedol Chajdák. Zároveň dodal, že kotolňa je už naozaj veľmi opotrebovaná. Keby v zime prišla jej havária, ľudia by pocítili výpadok oveľa horšie a mohlo by sa to prejaviť aj na ich zdraví.
Podľa slov Antona Slaničku, riaditeľa tepelného hospodárstva, je potrebné pri realizácií takýchto, alebo podobných rozsiahlych akcií, ktoré sú nevyhnutné pre nepretržitý plynulý chod tepelných zariadení, aby sa daná problematika prejednala s príslušným správcom a následne sa výveskami v dostatočnom predstihu s tým oboznámili obyvatelia. „To bolo z našej strany splnené,“ argumentuje Slanička. Zároveň odmietol tvrdenie, že Bytterm mohol týchto obyvateľov zapojiť na inú kotolňu. „Každá kotolňa je svojím tepelným výkonom projektovaná pre určitý počet odberateľov. To znamená, že pri začlenení ďalších domov k danej kotolni by jej výkon nestačil na ohrev vody ani pre pôvodné objekty,“ dodal.
Dotknutí obyvatelia sa tak dva mesiace budú musieť zaobísť bez tepla a teplej vody. Podľa Byttermu je uvedený termín 10. júla hraničný. „Urobíme všetko pre to, aby dodávka teplej vody a tepla bola užívateľom obnovená už od 20. júna,“ povedal na záver Štefan Chajdák. Anton Slanička dodal, že Bytterm sa ospravedlňuje svojim odberateľom, ale v tomto nevyhnutnom čase si musia pomôcť sami pri zabezpečení teplej vody, pretože Bytterm nemá žiadny iný spôsob, ako im ju zabezpečiť.
Monut
Hrnčírikova 1756/1B
Parizánske