Žilina - Mesto Žilina v minulom roku na kontrole parkovania prerobilo. Pracovníci Mestskej polície (MP) si totiž blokovacie zariadenia, takzvané papuče, požičiavali od Žilinskej parkovacej spoločnosti (ŽPS) napriek tomu, že mali aj vlastné. Za jednu založenú papuču jej zaplatili 300 korún. V roku 2006 to bolo dohromady 3,8 milióna. Vybrali však len 2 milióny 800-tisíc korún.
Plytvanie s peniazmi si všimol nový náčelník MP Stanislav Kľučka (na snímke) a zarazil ho. Kľučka prijal opatrenia na to, aby policajti v prvom rade používali vlastné papuče a až v prípade ich nedostatku zakladali tie prenajaté od ŽPS. Väčšinový vlastník ŽPS George Trabelssie tvrdí, že to ohrozilo fungovanie parkovacieho systému. Podľa jeho slov vraj v meste prestala fungovať kontrola parkovania. Dokonca tvrdí, že MP porušila zmluvu o parkovaní.
Podľa Kľučku to nie je pravda. Bežný mesačný priemer v predchádzajúcom období bol 800 založených papúč. Po zavedení opatrení zo strany MP klesol asi na 550. Náčelník uviedol, že je to dôsledok toho, že si pracovníci ŽPS odmietajú plniť svoje povinnosti vyplývajúce zo zmluvy, pretože sa nezakladajú ich papuče. Podľa jeho slov sa ale na druhej strane porovnateľne zvýšil počet vyriešených priestupkov na úseku verejného poriadku.
Stanislav Kľučka vylučuje, že by zo strany MP došlo k nedodržiavaniu zmluvy so ŽPS. „Zákon o obecnej polícii nám umožňuje ako jeden z donucovacích prostriedkov používať zariadenia na zabránenie odjazdu vozidla. Vzhľadom k tomu, že sa jedná o oprávnenie vyplývajúce zo zákona, nemôže byť žiadnou zmluvou MP odobraté a prenesené na inú osobu. Predmetná zmluva však ani neobsahuje také ustanovenie, ktoré by zaväzovalo MP uprednostňovať papuče ŽPS pred vlastnými. Keby bolo niektoré ustanovenie zmluvy takto formulované, bolo by v rozpore so zákonom,“ hovorí Kľučka.
Mestská polícia vlastnila
17 vlastných blokovacích zariadení a v krátkom čase ich počet zvýši na 37. Trabelssiemu sa nepáči, že Kľučka zrušil aj spoločné hliadky. V minulosti totiž parkovanie spoločne kontrolovali pracovníci ŽPS a MP. Podľa zmluvy majú vykonávať spoločné hliadky na kontrolu dodržiavania parkovania. V minulosti sa spolu vozili v autách, ktoré šoférovali pracovníci ŽPS. Pri takomto výkone služby dochádzalo podľa Kľučku k množstvu problémov. Dokonca sami zakladali a odnímali papuče, na čo neboli oprávnení. Dochádzalo aj k porušovaniu zákona o ochrane osobných údajov, pretože boli prítomní aj pri overovaní si totožnosti kontrolovaných. Kľučka nám informáciu potvrdil. Dodal, že vzhľadom k tomu prijal opatrenia smerujúce k eliminácií týchto prvkov. Pracovníci ŽPS už s policajtmi nejazdia spoločne vo vozidlách a zároveň sa ani nezúčastňujú na prejednávaní priestupkov. Kľučka tvrdí, že spoločný výkon ďalej prebieha tak, že sa pracovníci ŽPS prostredníctvom operačného strediska spájajú s jednotlivými hliadkami a stretávajú sa priamo na mieste priestupku.
„V zmluve, ktorá je verejne dostupná, je bod, ktorý hovorí o tom, že mesto so ŽPS bude tvoriť spoločné hliadky. Pritom ŽPS z peňazí za parkovanie platí autá, benzín, nákup papúč, ľudí a mesto dáva len policajta. Za každú založenú a vyinkasovanú papuču, mesto platilo ŽPS 300 korún. Pritom ale mohlo vyberať také pokuty, ako chcelo. Napríklad aj 1 500 korún. Preto mesto absolútne nemohlo byť v tomto prípade stratové,“ povedal Trabelssie. Zároveň dodal, že o textácii zmluvy je ochotný rokovať.
„To, že mesto v strate bolo, potvrdzuje výsledok finančného auditu na MP,“ uviedol Kľučka, ktorý vraj v žiadnom prípade neodmieta spoluprácu so ŽPS. Práve naopak. „Mám rovnaký názor na riešenie parkovania. Všetky kroky je ale potrebné riešiť v súlade so zákonom a v prospech oboch zúčastnených strán,“ povedal.