Deti uzavreté vo svojom svete

Sú milé, láskavé, nadané a predsa iné. Sú šťastné vo svojom vlastnom svete. Deti zo Špeciálnej základnej školy na žilinskom sídlisku Vlčince.

Janko s downovým syndrómom je veľmi milý chlapec.Janko s downovým syndrómom je veľmi milý chlapec. (Zdroj: (autorka je študentkou mediamatiky na Žilinskej univerzite))


Počas dvoch návštev v tejto škole sme mali možnosť spoznať tri úžasné deti, ktoré žijú vo vlastnom svete a pustia do neho len najbližších ľudí. Ale aj oni majú právo na socializáciu, majú právo byť medzi deťmi tak, ako ostatné zdravé deti. Práve preto existuje táto špeciálna základná škola, ktorá pomáha deťom vnímať a počúvať okolie tak, aby si aj ono vzalo zo života to najlepšie. Ako sme zistili, existujú aj rodičia, ktorí si myslia, že tieto deti školu nepotrebujú a ich život sa skladá len zo základných činností, ako jesť, ísť na toaletu a spať. Deti, ktoré začínajú navštevovať túto školu, nevedia ani len ceruzku držať v ruke, nerozprávajú, nekomunikujú, nechápu súvislosti a nevedia používať predmety na to, na čo slúžia. Mentálne postihnuté deti sa nevedia hrať a už vôbec nie s ostatnými deťmi. Práve v škole sa naučia používať veci, baviť sa a kresliť, ale hlavne sa naučia vyplniť svoj voľný čas a nebyť závislý na druhých. Tieto deti potrebujú dostatok vnemov, aby aj ony mali niečo zo života. Preto je dôležitý rozvoj sociálnej komunikácie a rozvoj pracovných zručností, teda aby si dieťa vedelo nájsť nejakú činnosť, obliecť sa, ísť sám na toaletu a naučiť sa sebaobsluhe. Majú právo, aby sa toto všetko naučili a majú právo, aby sa im niekto venoval.
Pri prvej návšteve školy sme spoznali Paťka a Janka. Paťko je ľahko mentálne postihnutý 11-ročný chlapec, ktorý prekonal detskú mozgovú obrnu. Nevie rozprávať a špeciálna pedagogička Hanka Malgotová má za úlohu zistiť, či vie čítať. Paťko má porušenú hybnosť tela a nevie prečítať slová po písmenkách. Používa teda metódu globálneho čítania a učí ho prečítať základné slovíčka, ktoré potrebuje ku každodennému životu. Počas 45-minútovej hodiny Paťo zvládol ľahšie aj ťažšie úlohy na globálne čítanie. Taktiež úlohy na zmyslové vnímanie sú s pomocou pani učiteľky už ľahšie. Horšie to už bolo s Jankom. Trpí Downovým syndrómom a vyžaduje neustálu pozornosť. Nedokáže sa dlhšie sústrediť na prácu a každých dvadsať minút si potrebuje oddýchnuť. Od začiatku školského roka sa učí držať ceruzku, kresliť obrázky. Dnes úspešne kreslí rovné čiary, vyfarbí obrázok, správne priradí farby, rozlišuje počty jedna a viac a pozná správne hygienické návyky. Nevie síce rozprávať, ale rozumie všetkému. Na Jankovi vidno, že nemá žiadne starosti. Spolu s učiteľkou počas hodiny úspešne zvládli testy na grafomotoriku a testy na rozvoj zmyslového vnímania. Pravdepodobne sme boli rušivým elementom, pretože Janko sa nevedel sústrediť na prácu a zrak stále skúmavo upieral na nás. Ak zvládne tieto úlohy, bude pripravený naučiť sa písať. Zatiaľ sa učí kresliť len čiary. Pri kreslení sme si všimli, že si ceruzku prehadzuje z ľavej ruky do pravej. Tento výnimočný jav sa nazýva ambidextria, čo znamená obojstranné písanie. Janko žiari ako slniečko, nič ho netrápi, je šťastný. Čo by mal zo života, keby ho rodičia nechali doma? Takto sa naučí tráviť čas s inými deťmi, naučí sa vnímať svet okolo seba. Počas návštevy sa od nás Janko nevedel odtrhnúť. Hrali sme sa, robili sme fotografie. Keď sme mu chceli ukázať fotky, ktoré sme spolu spravili, profesionálne nám vzal fotoaparát a sám prišiel na to, ako prepínať medzi fotografiami. Mal z toho veľkú radosť.
Pri druhej návšteve sme spoznali autistického chlapca Renka. Autisti sa s týmto postihnutím narodia, jeho príčina nie je doteraz známa. Na prvý pohľad postihnutie nepoznať. Ani na Renkovi nevidieť, že nie je zdravé dieťa. Ak majú autisti aj mentálne postihnutie, dokáže sa choroba diagnostikovať skôr, inak sa na to môže prísť až v predškolskom veku. Autisti majú poškodené tri oblasti. Prvou sú imaginačné schopnosti, čo znamená, že sa nebudú hrať s hračkou tak, ako iné deti. Nebudú behať s autíčkom po ceste, ale budú, pre nás nezmyselne, točiť koliečka. Tento jav patrí do stereotypných prvkov, ako je, napríklad, aj kývanie sa dopredu a dozadu, točenie uterákom, ktoré ich upokojuje. Druhou oblasťou sú sociálne schopnosti. Autisti nepotrebujú cítiť blízkosť iného človeka, nepotrebujú kontakt pri hre. Ľudí berú ako veci, nevedia si k nim vytvoriť vzťah. Výnimkou sú, samozrejme, rodičia alebo ľudia, s ktorými sa pravidelne stretávajú. Chýba im očný kontakt, do svojho sveta nechcú nikoho pustiť. Treťou oblasťou je porucha komunikačných schopností, vo verbálnej či neverbálnej komunikácii. Čím je postihnutie autistu ľahšie, tým je šanca na verbálnu komunikáciu väčšia. René je však ťažko mentálne postihnutý autista, ktorý vôbec nerozpráva. Keď niečo chce, dokáže byť veľmi agresívny. Keď začal chodiť do školy, bol zmätený, kričal, bil a hryzol sa, absolútne sa nedokázal sústrediť. Treba na neho stále dávať pozor, aby si neublížil. A práve táto škola slúži na to, aby sa naučil chápať okolie. Vďaka starostlivosti odborných pracovníčok má aspoň šancu na kvalitnejší život. Pri vzdelávaní autistov je dôležitá aj spolupráca rodičov. Tí by mali doma pokračovať v tom, čo učiteľka začne v škole. Autisti sú veľmi náladoví. Keď má Renko dobrú náladu, práca na úlohách mu ide ľahko. V opačnom prípade môže vyvolať záchvat zúrivosti. Takto reaguje často, hlavne na neznáme podnety, prostredie i ľudí. Stavmi zúrivosti sa vlastne bránia. Predchádzať sa tomu dá štrukturovaním činnosti. Existuje na to špeciálny program, ktorý má tri predmetové úrovne. Na prvej autisti podľa pripravených reálnych predmetov vedia, aká činnosť bude nasledovať. Druhá je obrázková, v ktorej sa autisti orientujú podľa obrázkov a v poslednej sa orientujú podľa napísaných slov. Renko si pomocou tohto programu osvojil určitý systém. Ráno príde do školy, pracuje dve hodiny, ide sa nadesiatovať, pokračuje rozvojom kognitívnych schopností a didaktickými hrami na rozvoj zmyslového vnímania, pamäti a pozornosti. Potom odchádza domov. Zo začiatku vydržal v škole maximálne hodinu, teraz absolvuje plnohodnotný výchovno-vzdelávací čas, čo učiteľky považujú za obrovský úspech. Od začiatku školského roka sa naučil udržať v ruke ceruzku, navliekať guličky, strihať, prezerať časopisy, vnímať obrázky a zvláda aj niektoré úlohy na rozvoj zmyslového vnímania. Autisti musia mať pri plnení úloh vzdelávací kút, kde si jednotlivé úlohy vyberajú z ľavej strany a dokončenú úlohu odložia na pravú stranu. Tento systém z ľavej strany do pravej funguje v ich živote vo všetkom.
Počas návštevy si Renko zakrýval rukou tvár, bránil sa tým pred neznámym. Často sme cítili jeho pohľad, ale vždy, keď sme sa na neho pozreli, odvrátil sa. Pri plnení úloh sme si všimli nervózne poklepkávanie po stole. Tak komunikuje smerom k učiteľke a vyžaduje si pozornosť. Tieto deti sú veľmi citlivé, potrebujú pohladenie a milé slovo. K milovaným osobám sa radi túlia a dávajú pusinky.
Po tejto návšteve sme sa presvedčili, že pobyt v tejto škole postihnutým deťom len prospieva. Sú šťastné a veľa sa naučia. Veď aj ony potrebujú mať niečo zo života, vnímať okolie a ľudí okolo seba. Aj ony potrebujú plnohodnotný život, plný lásky a porozumenia. Potrebujú sa učiť, hrať a smiať ako iné zdravé deti.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Petra Papánková

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 765
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 834
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 034
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 682
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 144
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu