Jaroslav Majchrák je 4-násobný majster republiky v motokrose a motorky sú jeho veľkou záľubou: „Samozrejme, že motorky do lesa nepatria. Profesionálni jazdci trénujú na vyhradených okruhoch určených pre motokros a enduro. Tých je ale málo a na väčšine tratí v našom okolí nie sú vysporiadané pozemky,“ hovorí Majchrák. Pri vstupe motorovým vozidlom na územie s druhým až piatym stupňom ochrany, jazdci porušujú zákon o ochrane prírody a krajiny. Zákaz vjazdu a státia sa vzťahuje na pozemky za hranicami zastavaného územia obce, mimo diaľnice, cesty a miestnej komunikácie, parkoviska a čerpacej stanice. Zákazy ale dodržuje málokto, vozidlá jazdia v Strážovských vrchoch a Malej Fatre bežne. „Motocykle jazdia bez ŠPZ, ich kontrola je tak značne sťažená. Vzhľadom na aroganciu jazdcov je ich takmer nemožné zastaviť a skontrolovať. Len v ojedinelých prípadoch sa to podarí. V tomto roku ešte blokové pokuty za nepovolenú jazdu uložené neboli. V predošlých rokoch sa sporadicky pokuty za tento druh priestupku uložili. V roku 2006 sme pokutovali skupinu jazdcov na štvorkolkách v NPR Paráč,“ hovorí Andrej Vidra, riaditeľ Správy Národného parku Malá Fatra. Podľa milovníkov terénnych motoriek je okruhov, určených pre ich šport, málo, a preto jazdí veľa ľudí po horách. V Žiline je motokrosová trať Hradisko, ďalšie sú pri obciach Rudina, Stránske a Lietavská Lúčka. „Problémy sú aj s tými traťami, ktoré existujú, ľudia, čo bývajú blízko nich, sa sťažujú. Ak by sa zlepšil prístup zo strany miest a obcí a vytvorili by sa podmienky pre tento šport, obmedzilo by sa tak vyčíňanie niektorých jazdcov v lese,“ hovorí Majchrák. Najväčší problém je s takzvanými „hobby- jazdcami“, ktorí si kúpia lacné motorky a v skupinách jazdia po lesoch. V posledných rokoch zaznamenali ochranári nárast tohto druhu adrenalínového športu. „Možno sa oprávnene domnievať, že tu existuje istá forma „sprevádzaného jazdenia“. Miestny človek pozná terén a mnohokrát sprevádza zahraničných jazdcov. Rozmáha sa tiež požičiavanie štvorkoliek pri niektorých hoteloch. Návštevníci tak majú možnosť jazdiť po chránených územiach často-krát bez vedomia, že porušujú zákon a zároveň poškodzujú prírodu,“ uviedol Vidra. Podľa ochranárov patrí k najzávažnejším dôsledkom jazdy, mimo definovaných trás, intenzívne vyrušovanie živočíchov. Na nespevnených povrchoch chodníkov, lúk a mokradí hrozí zvýšené nebezpečenstvo erózie pôdy, ako aj priama likvidácia niektorých druhov rastlín a živočíchov. Pracovníci ochrany prírody môžu tento priestupok riešiť dohovorom, v závažnejších prípadoch tiež uložením blokovej pokuty do výšky 2000,- Sk. „Ľudia sa, samozrejme, sťažujú no predovšetkým preto, že ich takýto jazdci otravujú nadmerným hlukom a ohrozujú rýchlou jazdou, keď prechádzajú cez dediny,“ dodal Vidra. Zo zákazu existuje aj výnimka, ak ide o vjazd súvisiaci s obhospodarovaním pozemku, napríklad lesa. Bohaté skúsenosti s motorkami v horách majú aj policajti. Tento rok vykonali spolu s ochranármi dve akcie v Čičmanoch, v oblasti, ktorá patrí do najvyššieho, piateho stupňa ochrany. „Na každej sa nám podarilo chytiť niekoľko motocyklistov. Dopúšťajú sa priestupkov na úseku životného prostredia a v správnom konaní môžu dostať pokutu až do výšky 100-tisíc korún. Zaistili sme aj 3 motocykle, ktoré nemali technický preukaz, alebo doklady o nadobudnutí. Mnohokrát sa vyhovárajú, že o ochrane lesov, v ktorých sa pohybujú, nevedia. Aj tu ale platí, že nevedomosť zákona neospravedlňuje,“ hovorí Jotef Stráňanek, zástupca riaditeľa polície v Rajci. Na územia, ktoré sú v druhom a vyššom stupni ochrany, je zakázaný aj vjazd a státie s bicyklom. Teda okrem ciest sa môžeme bicyklovať iba na vyznačených cyklotrasách. Tie sú uvedené v návštevných poriadkoch národných parkov. Zákon o ochrane prírody a krajiny je v týchto oblastiach ešte prísnejší ako nový zákon o lesoch, podľa ktorého sa od septembra budú môcť cyklisti a jazdci na koňoch pohybovať iba po vyznačených trasách a lesných cestách.