Žiline hrozí dopravný kolaps

Žiline hrozí dopravný kolaps. Premiér Róbert Fico avizoval, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová do roku 2010. V záujme dodržania tohto termínu, vraj vláda uvažuje o vylúčení pripravovaného úseku Hričovské Podhradie – Dubná skala. Na ňom sa nachá

dzajú až tri tunely. Najdlhším je Višňové, ktorý má mať dĺžku 7,5 kilometra. Ďalším je trojkilometrový tunel Ovčiarsko a tiež pripravovaný niekoľko stometrový tunel Žilina. Podľa našich informácií sa vláda v záujme toho, aby stihla avizovaný termín, rozhodla pre lacnejšiu a rýchlejšiu variantu. Teda, že sa tunel Višňové, kde je už prerazená prieskumná štôlňa, zakonzervuje a ostatné dva vypustí. Diaľnicu tak bude stavať cez Žilinu a povedľa hlavnej cesty popod Strečno. Podľa mnohých odborníkov bude takáto situácia znamenať pre región doslova dopravný kolaps.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka, „nechajú tunel Višňové zakonzervovať a urobia náhradné riešenie, ktoré nie je natoľko náročné na čas a peniaze“. V budúcnosti však chcú s výstavbou aj tohto tunela pokračovať. Podľa jeho slov podrobnosti budú doťahovať na ministerstve. Vláda však takto rozdala noty.
Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), ktorej riaditeľom je Žilinčan Igor Choma, takéto rýchle rozhodnutie vlády, prekvapilo. „Do úseku podľa pôvodného harmonogramu sme investovali už 3,5 miliardy korún. Ak by všetko išlo podľa plánu, sme schopní začať stavať začiatkom budúceho roku. Všetko je totiž pripravené, pozemky sú vysporiadané. Ak by sa ale tento variant cez tunely vypustil a išlo by sa po starých cestách, nie je pripravené vôbec nič. Nie sú to iba pozemky. Je tam aj chránené územie Národného parku Malá Fatra,“ uviedol hovorca NDS Marcel Jánošík. Podľa jeho slov v začiatkoch skúmali 17 možných variant a tunel Višňové z nich vyšiel ako najlepšie riešenie. „Keby sa to robilo inak, máme negatívne stanoviská od všetkých dotknutých organizácií, vrátane ochranárov a železníc,“ dodal hovorca NDS.
Negatívne stanovisko k plánu zakonzervovať tunel Višňové, vyjadril aj riaditeľ žilinskej pobočky Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ján Mišura. „Nesúhlasíme s takýmto riešením, pretože nie je výhodné pre Slovensko, ani pre Európsku úniu. Navrhovaný model navyše neusporí ani čas, ani peniaze. Bude to rovnako drahé, ako tunel. Ten má dĺžku 7,5 kilometra. Jeden kilometer stojí 1,5 miliardy Sk. V doline Váhu by sa na druhej strane budovalo v ťažkom teréne až 15 kilometrov. Jeden kilometer by stál 750 miliónov. Keďže je to ale dvakrát dlhšie, cena bude rovnaká. Čas by sa týmto tiež neušetril, pretože tunel je tesne pred vydaním stavebného povolenia a je pozemkovo vysporiadané. Pri druhej možnosť je treba toto všetko ešte absolvovať,“ dodal Mišura.
Žilinský dopravný urbanista Ľubomír Mateček vidí za takýmto riešením politické rozhodnutie, odporujúce exaktným záverom dlhodobo pripravovaných celoštátnych štúdií, v ktorom sa premieta vplyv banskobystrickej záujmovej skupiny. Tá chce vraj presadiť, aby prioritný diaľničný koridor nebol na Považí, ale viedol z Bratislavy do Banskej Bystrice a odtiaľ do Košíc tak, ako bol presadzovaný za čias socializmu.
„Vláda deklarovala, že diaľnica do Košíc bude vybudovaná do roku 2010, avšak okrem úseku Hričovské Podhradie – Žilina – Dubná Skala (Martin). Tento úsek by nemal byť zaradený do prednostného financovania zo zdrojov súkromno-verejného financovania, ale že sa doňho zaradí úsek z Nitry smerom na Banskú Bystricu. Ako náhradu ponúkajú postavenie juhovýchodného obchvatu Žiliny do Dubnej Skaly a potom - v nasledujúcej dekáde i diaľnice. Zostane tam však pôvodná cesta, ktorá bude rozšírená na štyri jazdné pruhy a nie diaľnica. Z technického hľadiska by si toto riešenie vyžadovalo obrovské náklady, ktoré by sa rádovo blížili k nákladom na výstavbu tunela. Sľub postaviť dočasnú alternatívnu komunikáciu a po nej i diaľnicu je z tohto pohľadu neuskutočniteľný a falošný“ hovorí Mateček.
V konečnom dôsledku sa podľa neho kontinuita diaľnice úplne preruší. Pôvodne bola naplánovaná z Hričovského Podhradia do tunela Ovčiarsko, tunel Žilina a južnou časťou mesta, poza Višňové, do tunela Višňové – Dubná Skala. Namiesto toho je ponúkaná náhrada. Takzvané dočasné alternatívne riešenie by sa napojilo na diaľničný privádzač v Strážove, pokračovalo by cez mesto po Estakáde a Ľavobrežnej, ďalej by kopírovalo trasu cesty do Kie, ale vyžiadalo by si úplne novú komunikáciu, oslobodenú od vstupov do areálu fabriky. V pokračovaní by bolo potrebné postaviť premostenie ponad Váh a vstúpiť do existujúcej cesty I/18 v Strečnianskej úžine po Dubnú Skalu.
V pásme Národného parku Malá Fatra by došlo k neprijateľnému rozšíreniu cesty na 4 jazdné pruhy. Podľa Ľubomíra Matečeka by to pre Žilinu, Martin a Považie malo fatálne nepriaznivý vplyv, okrem iného by to znamenalo, že mestské komunikácie, ktoré sú už teraz preplnené, by už v súčasnosti kapacitne nevydržali. Podľa neho negatívny vplyv na životné prostredie mesta sa prudko zvýši i ďalším nepriaznivým rozhodnutím vlády vyradiť z plánu realizácie i úseky diaľnice D3 od Strážova po Kysucké Nové Mesto. Mateček sa domnieva, že za tieto odborne nespôsobilé politické rozhodnutia – ktoré do územia mesta Žiliny navždy zafixujú diaľničný tranzit – budú v konečnom dôsledku niesť zodpovednosť súčasné vládne strany. „Dôležité však budú najbližšie konkrétne kroky volených predstaviteľov mesta Žiliny, Martina a Žilinského samosprávneho kraja. Ak obhajujú záujmy ľudí žijúcich v tomto regióne, mali by ponúkaný vládny scenár jasne odmietnuť“ hovorí Mateček.

SkryťVypnúť reklamu










Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 316
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 765
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 889
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 582
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 351
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 654
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 506
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 373
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 644
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 363
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 038
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Vodič odišiel z miesta nehody.

Zachytiť ste ho mohli v pondelok poobede.


Ilustračné foto.

Plánujú kroky na likvidáciu predaja.


  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 654
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 506
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 373
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 644
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 363
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 038
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu