jú pocit, že kompetentní s tým nič nerobia a doslova hazardujú s ich životmi. Listom už oslovili viaceré inštitúcie, ale nápravy sa nedočkali. „Bytčianska cesta je cesta II. triedy a vedie priamo stredom Považského Chlmca. Nemá chodník, vodiči tu nedodržiavajú predpísanú rýchlosť a často sa tu stávajú dopravné nehody,“ hovorí Anna Smikoňová.
Za pravdu jej dávajú aj štatistiky. Okresný dopravný inšpektorát v Žiline totiž v roku 2005 evidoval na tomto úseku cesty v Považskom Chlmci 22 dopravných nehôd, z toho jednu smrteľnú a dve ľahko zranené osoby. V roku 2006 to bolo ešte o jednu nehodu viac, pri ktorých sa ľahko zranilo 6 ľudí. Len za prvý polrok tohto roku už v Považskom Chlmci polícia zaevidovala 17 dopravných nehôd.
Chlmčania, obávajúci sa o svoje životy, poslali list správcovi komunikácie, ktorým je Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). Okrem iného žiadali umiestnenie spomaľovačov a tiež semaforov pred priechodmi pre chodcov. Nepochodili. Podľa vedúceho odboru dopravy ŽSK Ivana Mokrého umiestnenie retardérov na ceste II. triedy nepovoľuje zákon a vybavenie priechodu pre chodcov svetelnou signalizáciou je podmienené zosúladením celého dopravného systému. „Pohyb chodcov v miestnej časti Považský Chlmec je potrebné riešiť komplexne, a to vybudovaním chodníka popri ceste. Návrh na vybudovanie chodníka, odkanalizovanie miestnej časti Považský Chlmec, sme navrhli Mestu Žilina. Samosprávny kraj má záujem riešiť uvedený stav cez zásobník európskych projektov v rokoch 2007 – 2013,“ uviedol Mokrý. Chlmčania však s týmto riešením neboli spokojní. Časový horizont takéhoto kroku sa im zdá veľmi dlhý, nič sa nedeje a na ceste stále dochádza k haváriám.
V utorok zorganizovali stretnutie všetkých kompetentných, aby spoločne našli riešenie. Pavol Mihálek z Okresného dopravného inšpektorátu na ňom potvrdil, že spomaľovače na cesty umiestniť nemôžu. Podľa jeho slov riešenie dopravnej situácie v Považskom Chlmci by mal navrhnúť dopravný projektant. Toho však musí objednať a zaplatiť správca komunikácie, ktorým je Žilinský samosprávny kraj. Mihálek ďalej uviedol, že dopravný projektant by mal určitým spôsobom navrhnúť spomaľovacie prvky dopravy, ale také, ktoré sú povolené. Teda zúženia komunikácie a rôzne šikany. Polícia má vraj v tomto prípade iba právomoc vyjadriť sa k zámeru.
Vedúci odboru dopravy Mestského úradu v Žiline Vladimír Baránek uviedol, že ani oni nie sú spokojní s doterajším riešením. Prisľúbil, že v priebehu týždňa pripravia žiadosť na ŽSK, aby situáciu začali riešiť a objednali dopravného projektanta. Jemu potom budú môcť občania predniesť svoje požiadavky.
Hovorca ŽSK Peter Kubica povedal, že ich odborníci sa tejto problematike venujú a majú záujem situáciu riešiť. „Ide nám o to, aby sa zabezpečil bezpečný prechod chodcov. Niečo už sa v tomto smere urobilo. Je tam štyridsiatka a niečo sa pripravuje. Súvisí to však aj s výstavbou diaľnice. Veci, ktoré sa nedajú robiť hneď, budeme riešiť aj prostredníctvom projektovej dokumentácie. Koordináciu má na starosti Správa ciest ŽSK. Myslíme si, že dopravný projekt bude určite nutné vytvoriť,“ ubezpečil občanov Peter Kubica.