Po primátoroch z regiónu Turca sa zaktivizovalo aj vedenie mesta Žilina. Minulú stredu sa na mestskom úrade stretli jeho predstavitelia s dopravnými expertami. „Cieľom stretnutia bola reakcia na aktuálnu situáciu týkajúcu sa navrhovaného odloženia výstavby diaľničného tunela Višňové – Dubná Skala a rozšíenie existujúcej cesty cez Strečniansku úžinu na štvorpruhovú komunikáciu tak, aby sa stihla dokončiť diaľnica z Bratislavy do Košíc do roku 2 010,“ uviedol hovorca mesta Žilina Martin Barčík. Podľa zúčastnených takto zmenená dopravná situácia spôsobí závažné zhoršenie životného prostredia v meste Žilina. Stane sa zdrojom výrazného zhoršenia stavu dopravnej nehodovosti, hlukovej a exhalačnej záťaže obytných častí mesta, čo v komplexnom ponímaní prinesie neúnosné zhoršenie kvality života obyvateľov. „Pre mesto Žilina, región, ale i Slovensko je prioritou stavebná a časová kontinuita výstavby diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom i za cenu, že diaľnica D1 tu bude spojazdnená podľa pôvodného plánu do roku 2 013. Z tohto pohľadu je realizácia dočasného alternatívneho riešenia v koridore cesty 1/18 irelevantná a Mesto Žilina ju odmieta,“ dodal Barčík. Na základe týchto dôvodov vedenie mesta apeluje na ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, aby sa neprestalo s budovaním diaľnice podľa pôvodného projekčne komplexne pripraveného variantu, aby sa tak zamedzilo všetkým negatívnym vplyvom. Vedenie mesta sa plánuje so svojou žiadosťou obrátiť aj na premiéra Fica. So zmenou trasovania nesúhlasí ani župan Juraj Blanár. „Musím však povedať, že stále platí uznesenie vlády o vybudovaní tunela Višňové na diaľnici prepájajúcej Bratislavu s Košicami,“ povedal. „Vnímam aktivitu predsedu vlády Roberta Fica urýchliť výstavbu diaľnice pozitívne, jeho vyjadrenie v súvislosti s tunelmi chápem ako úlohu pre ministerstvo dopravy zoptimalizovať túto výstavbu. Pevne verím, že ministerstvo dopravy nenavrhne zmeniť platné uznesenie vlády o výstavbe tunela Višňové, lebo tam bola preinvestovaná suma viac ako 3 mld. korún a ročne údržba prieskumnej štôlne stojí 200 tisíc korún. Aj preto by rozhodnutie zakonzervovať tunel bolo neekonomické a nelogické. Už dnes je Strečnianska úžina dopravne kapacitne prekročená, stáva sa tam množstvo nehôd, nehovoriac o tom, že limituje ďalší rozvoj kraja.“ Aj podľa stanovísk Národnej diaľničnej spoločnosti a dopravných urbanistov by vylúčenie pripravovaného úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala znamenalo okrem úžiny vážne skomplikovanie dopravy aj v krajskom meste. Podľa pôvodného plánu sa malo na tomto úseku začať pracovať začiatkom budúceho roka. Ak by sa variant cez tunely vypustil a malo by sa stavať po starých cestách, nie je nič pripravené. Nejde len o pozemky, ale aj o vážne negatívne stanoviská ohľadom Národného parku Malá Fatra.
Autor: vl, mif