Týždeň mobility v Žiline - predstavme si iné mesto

Žilinčanom určite neušiel fakt, že v tomto týždni sa v meste konalo množstvo akcií pod spoločným názvom Týždeň mobility.


Téma nemusela zaujať každého, ale súčasná alarmujúca dopravná situácia mesta, či chceme alebo nie, sa týka nás všetkých, bezohľadu či sme jej priamymi účastníkmi alebo „len“ nemotoristickými obyvateľmi mesta. Dopravný systém každého sídla je, obrazne povedané, nielen jeho nervovou sústavou, ale aj cievnym systémom a krvným riečišťom mesta. Pokiaľ táto sústava funguje hladko a plynule, tak aj zložitý organizmus mesta, funguje rovnako, ak nie, tak jeho obyvatelia zažívajú také kolapsové situácie v doprave, aké opakovane zažívame v našom meste. Základom každého zdravého a plánovitého rozvoja sídla by mal byť odborníkmi spracovaný a mestom schválený územný plán mesta, ktorý je v laickom vyjadrení záväznou dohodou medzi vedením mesta a väčšinou jeho obyvateľov
o tom, ako sa bude mesto v horizonte dlhšieho časového hľadiska optimálne vyvíjať.
Nielen preto, aby každý obyvateľ vedel, že ak si kúpi v danej lokalite pozemok či nehnuteľnosť, čo sa v jeho blízkosti môže v budúcnosti realizovať, ale hlavne preto, aby sa všetky funkčné zložky mesta mohli rovnomerne rozvíjať v záujme fungovania mesta ako celku. Mesto Žilina za bývalého vedenia primátora Jána Slotu nemalo žiadny nový územný plán, presnejšie povedané nemalo záujem mať takýto dokument, pretože len v takýchto „kalných vodách“ sa bývalému pánovi primátorovi a jeho vybranej klientele dobre lovilo. Stačilo pritom len tak málo, aby mesto pod jeho vedením dodržiavalo základnú urbanistickú koncepciu posledného platného územného plánu, čím by sme dnes ani v doprave nemali také problémy, aké v súčasnosti v našom meste máme. Práve toho územného plánu, ktorý nazval pán Slota verejne socialistickým dokumentom a jeho autora plesnivým ded-
kom, len preto, aby mohol sám na mape mesta ukazovať, kde sa majú realizovať zámery dopredu dohodnuté za čalúnenými dverami jeho kancelárie. Zámery, ktoré neboli dopredu prejednané v odborných komisiách mesta tak, aby bolo možné poukázať aj na ich negatívny dopad nielen na dopravnú situáciu mesta. Objektívne je možné konštatovať, že enormný nárast dopravy dnes ovplyvňuje život vo vyspelých krajinách celého sveta. Čeliť týmto negatívnym dopadom stále silnejúcej intenzity dopravy môžu len vtedy, ak si ich vedenie uvedomí, že optimálny dopravný skelet mesta sa musí formovať aj na 100 rokov jeho budúcej existencie.
V období primátorovania Jána Slotu, v dotyku s centrom mesta, boli v rozpore s pôvodnou koncepciou územného plánu mesta realizované viaceré zariadenia veľkoobchodných centier nadmestského - regionálneho významu, ktoré negatívnym spôsobom zasiahli predovšetkým do dopravnej situácie mesta. V civilizovaných krajinách sú takéto zariadenia, určené pre prístup návštevníkov ich vozidlami, alebo MHD umiestňované výhradne na okrajoch miest, v lokalitách s dobrým dopravným napojením. Ak sa takéto zariadenia umiestňujú aj v mestách, platia striktné podmienky pre riešenie dopravy potrebnej pre zákazníkov a obsluhu spôsobom, aby táto nezaťažovala vnútorný komunikačný systém miest. V Žiline ale tomu tak nie je, väčšina z nich je dopravne napojená na komunikáciu Ul. V. Spanyola v pokračovaní smerom severným na Ul. vysokoškolákov. Tento stav pôsobí už dnes neriešiteľné situácie v dopravnej obsluhe so všetkými negatívami, ako sú dopravné zápchy, zvýšená nehodovosť a pod. V dopravných špičkách sa na tejto radiále vytvárajú neprejazdné miesta. Pripravovaná realizácia ďalšieho veľkoobchodného zariadenia AUPARK-u vo väzbe aj na Spanyolovu ulicu spôsobí nielen jej ďalšie zhoršenie, ale negatívne zasiahne do dopravnej situácie celého mesta. To všetko v situácii, keď sa časť komunikačnej siete mesta stane v najbližších rokoch, vďaka nerealizovanej diaľnici v okolí Žiliny, časťou enormne dopravne zaťaženej diaľničnej siete.
Negatívnej situácii by určite pomohla sieť navrhovaných peších a cyklistických trás, ako pokračovanie súčasnej pešej zóny, ktoré by tak vytvorili ucelenú pešiu zónu, ktorou by sa mohol chodec dostať bezpečne mimo preťažených dopravných trás z centra mesta za 20 minút do hlavných obytných zón mesta. Stačí nám nahliadnuť do pôvodného územného plánu a vieme si tak predstaviť úplne iné mesto, mesto peších a cyklistov, ktoré by nám závidelo možno celé Slovensko. To by ale muselo mať na svojom čele počas predchá-
dzajúcich 16 rokov kultivovaného primátora. Dúfam, že táto etapa vývoja mesta je už nenávratne za nami.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Dušan Maňák, architekt v slobodnom povolaní, poslanec MZ v Žiline

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 22 239
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 768
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 371
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 328
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 899
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 613
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 195
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 284
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 375
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 313
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu