Takmer 80 chodcov sa vlani stalo účastníkmi dopravných nehôd na cestách okresu Žilina. Dve tretiny z nich nedobrovoľne.
Nie je to síce ohromujúce číslo, avšak závažnosť búračiek s chodcami už za pozornosť stojí. Tretina z celkového počtu buď zomrela, alebo sa ťažko zranila. Takmer všetci ostatní sa zranili aspoň ľahko.
Nie vždy si za to, ako dopadnú, môžu sami. Mnohé zranenia by mohli byť ľahšie a niektorým úmrtiam by sa dalo predísť, keby autá v inkriminovaných úsekoch jazdili pomalšie. Tá býva daná dopravným značením, avšak vodiči ju často nerešpektujú. Keďže motoristi nedodržiavajú predpísanú rýchlosť dobrovoľne, sú spôsoby, ako ich k tomu prinútiť. Okrem sankcií za jej prekročenie, existuje ďalší. Zariadenia na spomalenie premávky. „Keby všetci motoristi jazdili podľa predpisov, nemali by sme tu dnes o čom hovoriť,“ reagoval na podnet riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Žiline Jozef Padyšák. ”Spomalenie dopravy síce na jednej strane znižuje následky dopravných nehôd s chodcami, avšak na druhej strane môže tak čiastočne viaznuť plynulosť premávky,“ vysvetlil. Napriek tomu by dopravná polícia v Žiline spomalenie premávky privítala na viacerých miestach. „Napríklad, križovatku Ulíc Tajovského a Tulipánovej by bolo dobré nahradiť kruhovou, na dlhých rovných uliciach akou je Hlinská by pomoholi obojstranné oblúky s ostrovčekom v miestach pri obchodnom dome, na Predmestskej pri križovatke s Hlbokou a Revolučnou by premávku spomalil kruhový objazd s ostrovčekom a ostrovček by pomohol aj v Bytčici pri Kultúrnom dome. Aj vjazdy do všetkých obcí by mali byť upravené oblúkmi, ako je to bežné v zahraničí,“ konštatoval Padyšák.
Iným spôsobom upokojenia premávky sú priečne vyvýšeniny na vozovke, ľudovo povedané retardéry. Je to menej nákladný spôsob spomaľovania premávky. Jeden z nich je osadený, napríklad v Závodí, či na ceste medzi Rosinou a Bytčicou. Využívajú ich aj v Rajci či neďalekých Rajeckých Tepliciach. V Žiline ich ale bežne nevidíte. „Tam, kde by pomohli, napríklad na prieťahu pod Rondlom či v Budatíne smerom na Stráňavy, sa osadzovať nesmú zo zákona. Rovnako ako na cestách prvej triedy,“ informoval Padyšák. Uplatnenie by podľa neho skôr našli v okolitých obciach. „Starostovia sa však takýmto riešením nehodovosti veľmi nezaoberajú. Zavolajú mi či už z Terchovej, Gbelian či Bytčianska, aby sme do ich obce prišli merať rýchlosť, lebo vodiči jazdia prirýchlo, ale žeby investovali do spomaľovacích zariadení, to nie,“ dodal. Retardéry sa im, vraj ako správcom ciest, veľmi nepozdávajú. Ako dôvod podľa Padyšáka uvádzajú najmä problémy so zimnou údržbou. V Rajci mesto vyriešilo problém jednoducho. „Spomaľovače“ na zimu z vozoviek vždy odmontujú a na jar ich tam vrátia.