Vlaková súprava 813+913 bola zmodernizovaná motorová jednotka zložená z motorového vozňa radu 813 a riadiaceho vozňa radu 913, ktoré boli trvalo spojené zadnými čelami. Hoci do Rajca jazdil vlak na tradičnú naftu, je upravený aj na jazdu na bioplyn. Cestujúci tak zažili luxus, na aký neboli dovtedy zvyknutí. Mnohí sa potešili, že by takáto súprava premávala na trati Žilina-Rajec natrvalo. Tešili sa však predčasne. „Zatiaľ so súpravou 813+913 na Rajec nepočítame z dôvodu malého priemeru „točne“ v Rušňovom depe Žilina, kvôli čomu by sme nemohli zabezpečiť tankovanie a dostatočnú údržbu a opravu uvedenej jednotky,“ informoval Igor Krško zo Správy riadenia prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko. „Točňa v jednoduchosti slúži na „na-
smerovanie“ vozidiel na opravové, údržbové a tankovacie koľaje,“ doplnil. Spomínaná točňa, teda koľajové zariadenie na otáčanie vlaku, meria len 24,5 metra a predstavená vlaková jednotka potrebuje o pol metra dlhšiu. Prevádzka vlaku na tra-
tiach v okolí Žiliny je podľa neho v budúcnosti nepravdepodobná. Stále však preverujú iné alternatívy zabezpečenia technickej základne, aby mohli uvedenú vlakovú jednotku na trati Žilina – Rajec predsa len nasadiť. „V tej-
to chvíli to ale ešte nemôžem garantovať,“ priznal Krško. „Plánujeme v budúcom roku rozsiahlu obnovu vozového parku a nákup iných motorových jednotiek, ktoré by na trati Žilina – Rajec mohli byť nasadené.“ V kuloároch sme sa dozvedeli, že okrem iných uvažuje železničná spoločnosť o nákupe moderných poschodových vlakových jednotiek. Cestujúci z Rajeckej doliny teda naďalej môžu dúfať, že v budúcom roku začnú cestovať kultúrnejšie.