Žilina Igorom Gubalom.
Od 1. októbra minulého roka ste zaviedli nové trasovanie trolejbusových liniek v Žiline. Akú máte odozvu od cestujúcich?
- Predovšetkým sme sa snažili zaviesť priame spojenie medzi jednotlivými sídliskami. Na hodnotenie sme využili služby nezávislej internetovej stránky. Pýtali sme sa, čo pre cestujúcich táto zmena priniesla. Až 68 percent respondentov sa vyjadrilo, že im táto zmena priniesla zlepšenie dopravy. Naše vnútorné poznatky hovoria, že cestujúci zmenu privítali a kvitujú možnosť pravidelného spojenia medzi sídliskami. Potvrdzuje to aj zvýšenie výkonnosti týchto liniek. V zásade sa dá povedať, že pozitívnych ohlasov máme dva- krát viac ako negatívnych.
Uvažujete o posilnení niektorých spojov. Napríklad z Hájika na Solinky v súvislosti s otvorením zábavného centra?
- Nie. Robili sme prieskum
a počet cestujúcich sa nám zvýšil o dve osoby na jeden spoj. Je to príliš málo, aby sme posilňovali existujúce spoje.
V minulosti ste nakúpili niekoľko nízkopodlažných autobusov. Nebudete kupovať aj takéto trolejbusy?
- Nízkopodlažné autobusy sa nakupovali z prostriedkov štátneho rozpočtu, nie z rozpočtu mesta Žilina. Otázka obnovy trolejbusového vozového parku je trošku zložitejšia. Je potrebné to vyriešiť koncepčne. Tento rok však nemáme v rozpočte mesta schválené investície na nákup nových trolejbusov.
Cestujúci si to nevyžadujú?
- Samozrejme, boli by radi. Nie je to však jednoduchá záležitosť. Už minulý rok sme začali s osadzovaním bezbariérových obrubníkov na zastávkach. Pokiaľ pristúpime k rekonštrukcii niektorej zastávky, tak ju prerábame na bezbariérovú. Takáto zastávka je totiž predpokladom účelného využitia bezbariérového vozidla. Samotné vozidlo pri dnešných obrubníkoch totiž problém bezbariérovosti nerieši. Potrebné sú obidve veci súčasne.
Nebolo by možné, napríklad, v cestovnom poriadku na zastávkach označiť a vyčleniť linky, ktorých bude jazdiť bezbariérový autobus?
- Dnes máme z celkového počtu autobusov len asi 9 percent bezbariérových. Je to príliš málo na to, aby sme vedeli garantovať niektorú linku ako bezberiérovú. Takéto autobusy navyše neriešia problém invalidov v Žiline, pretože základom dopravy je trolejbus. Dnes už existujú aj bezbariérové trolejbusy, ale v Žiline zatiaľ nie sú.
Občas sa stane, že namiesto trolejbusu príde na zastávku autobus. Prečo?
- Stáva sa to v prípadoch, že na linke dôjde k poruche trolejbusu. Vtedy posielame ako ná-hradné vozidlo zásadne autobus. Ten sa totiž vie dostať na ktorúkoľvek zastávku najkratšou cestou. Trolejbus to nedokáže.
Aj počas minulého roka sa stalo, že trolejbusy jednoducho niekoľko hodín nechodili. Prečo?
- Stalo sa to v súvislosti s výpadkom elektriny. Najväčšie výpadky boli mimo dopravného podniku. Systém meniarní je napájaný Stredoslovenskou energetikou. Pokiaľ oni menia smer napájania, potrebujú hodinu na manipuláciu. Preto tie hodinové výpadky, ktoré sa občas stávajú. V minulom roku došlo, napríklad, k výpadku vedenia na Solinkách, pretože do-šlo k skratu vedenia na meniarni. Oprava trvala 48 hodín. Trolejbusová doprava je však závislá na meniarňach. Pokiaľ dôjde k poruche, tak je odstavená celá závislá trakcia dopravy v Žiline, čiže všetky trolejbusy. Každá meniareň obsluhuje určité územie a doprava v ňom je paralyzovaná. Dopravný podnik nemá dostatočnú kapacitu ná-hradných vozidiel, ani šoférov, aby mohol spoje v prípade poruchy okamžite nahradiť.
Ako ste hospodárili v minulom roku?
- Ešte nemáme urobenú uzávierku za celý rok. Dopravný podnik bol však počas uplynulého roka stabilný a mal dostatok finančných prostriedkov. Nemal však dostatok finančných prostriedkov na zásadnú obnovu dopravného parku.
Nie vo všetkých autobusoch vždy funguje hlásenie pre zrakovo postihnutých. Prečo?
- Nie všetky vozidlá sú vybavené vonkajším reproduktorom. Oznamovanie vo vnútri vozidiel by malo byť k dispozícii. Poruchy sa však vylúčiť nedajú. Odstraňujeme ich, ale priebežne.
Občania s preukazom ŤZP žiadali, aby mohli cestovať zadarmo. Neuvažujete o riešení, ktoré by im to umožnilo?
- Občania ŤZP nie sú sociálne odkázanou skupinou. Výhoda cestovania zadarmo je určená práve pre takúto skupinu sociálne odkázaných. Nie však pre zdravotne odkázaných. Môj názor je taký, že občania ŤZP nie sú sociálne odkázaní na pomoc dopravného podniku.
A čo teda tí sociálne odkázaní?
- Dopravný podnik neposkytuje sociálne služby. Nie sme sociálna inštitúcia. Poskytujeme to, čomu sa hovorí príspevok a robíme to systémom rôznych zliav. Tie poskytujeme študentom, deťom a dôchodcom. Zvýhodňované sú aj ďalšie kategórie občanov. Je to však vždy veľmi diskutabilné, ktorým ľuďom sa má poskytovať zľava a aký má mať charakter.
Ako riaditeľ Žilinskej teplárenskej ste pristúpili k vnútornej racionalizácii a aj prepúšťaniu pracovníkov. Uvažujete o niečom takom aj ako riaditeľ dopravného podniku?
- Aj dopravný podnik už v minulom roku pristúpil k vnútornej racionalizácii. Máme okolo 200 zamestnancov, ktorí nie sú vodičmi. V tejto kategórii sa nám podarilo znížiť počet zamestnancov o 40. V súčasnosti už nepociťujeme ani nedostatok vodičov. Viac ich k nám prichádza, ako odchádza. Môžeme si vyberať a tým pádom stúpajú aj naše nároky na nich.