Igor Gubala: Dopravný podnik nie je sociálna inštitúcia

DO ČELA DOPRAVNÉHO PODNIKU mesta Žilina sa dostal po voľbách. Do októbra pripravoval nové trasovanie trolejbusových liniek, ktoré na jeseň vstúpilo do platnosti. Dnes nastal čas na jeho zhodnotenie. Rozprávali sme sa s riaditeľom Dopravného podniku mesta

Žilina Igorom Gubalom.

Od 1. októbra minulého roka ste zaviedli nové trasovanie trolejbusových liniek v Žiline. Akú máte odozvu od cestujúcich?
- Predovšetkým sme sa snažili zaviesť priame spojenie medzi jednotlivými sídliskami. Na hodnotenie sme využili služby nezávislej internetovej stránky. Pýtali sme sa, čo pre cestujúcich táto zmena priniesla. Až 68 percent respondentov sa vyjadrilo, že im táto zmena priniesla zlepšenie dopravy. Naše vnútorné poznatky hovoria, že cestujúci zmenu privítali a kvitujú možnosť pravidelného spojenia medzi sídliskami. Potvrdzuje to aj zvýšenie výkonnosti týchto liniek. V zásade sa dá povedať, že pozitívnych ohlasov máme dva- krát viac ako negatívnych.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Uvažujete o posilnení niektorých spojov. Napríklad z Hájika na Solinky v súvislosti s otvorením zábavného centra?
- Nie. Robili sme prieskum
a počet cestujúcich sa nám zvýšil o dve osoby na jeden spoj. Je to príliš málo, aby sme posilňovali existujúce spoje.

V minulosti ste nakúpili niekoľko nízkopodlažných autobusov. Nebudete kupovať aj takéto trolejbusy?
- Nízkopodlažné autobusy sa nakupovali z prostriedkov štátneho rozpočtu, nie z rozpočtu mesta Žilina. Otázka obnovy trolejbusového vozového parku je trošku zložitejšia. Je potrebné to vyriešiť koncepčne. Tento rok však nemáme v rozpočte mesta schválené investície na nákup nových trolejbusov.

Cestujúci si to nevyžadujú?
- Samozrejme, boli by radi. Nie je to však jednoduchá záležitosť. Už minulý rok sme začali s osadzovaním bezbariérových obrubníkov na zastávkach. Pokiaľ pristúpime k rekonštrukcii niektorej zastávky, tak ju prerábame na bezbariérovú. Takáto zastávka je totiž predpokladom účelného využitia bezbariérového vozidla. Samotné vozidlo pri dnešných obrubníkoch totiž problém bezbariérovosti nerieši. Potrebné sú obidve veci súčasne.

SkryťVypnúť reklamu

Nebolo by možné, napríklad, v cestovnom poriadku na zastávkach označiť a vyčleniť linky, ktorých bude jazdiť bezbariérový autobus?
- Dnes máme z celkového počtu autobusov len asi 9 percent bezbariérových. Je to príliš málo na to, aby sme vedeli garantovať niektorú linku ako bezberiérovú. Takéto autobusy navyše neriešia problém invalidov v Žiline, pretože základom dopravy je trolejbus. Dnes už existujú aj bezbariérové trolejbusy, ale v Žiline zatiaľ nie sú.

Občas sa stane, že namiesto trolejbusu príde na zastávku autobus. Prečo?
- Stáva sa to v prípadoch, že na linke dôjde k poruche trolejbusu. Vtedy posielame ako ná-hradné vozidlo zásadne autobus. Ten sa totiž vie dostať na ktorúkoľvek zastávku najkratšou cestou. Trolejbus to nedokáže.

Aj počas minulého roka sa stalo, že trolejbusy jednoducho niekoľko hodín nechodili. Prečo?
- Stalo sa to v súvislosti s výpadkom elektriny. Najväčšie výpadky boli mimo dopravného podniku. Systém meniarní je napájaný Stredoslovenskou energetikou. Pokiaľ oni menia smer napájania, potrebujú hodinu na manipuláciu. Preto tie hodinové výpadky, ktoré sa občas stávajú. V minulom roku došlo, napríklad, k výpadku vedenia na Solinkách, pretože do-šlo k skratu vedenia na meniarni. Oprava trvala 48 hodín. Trolejbusová doprava je však závislá na meniarňach. Pokiaľ dôjde k poruche, tak je odstavená celá závislá trakcia dopravy v Žiline, čiže všetky trolejbusy. Každá meniareň obsluhuje určité územie a doprava v ňom je paralyzovaná. Dopravný podnik nemá dostatočnú kapacitu ná-hradných vozidiel, ani šoférov, aby mohol spoje v prípade poruchy okamžite nahradiť.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste hospodárili v minulom roku?
- Ešte nemáme urobenú uzávierku za celý rok. Dopravný podnik bol však počas uplynulého roka stabilný a mal dostatok finančných prostriedkov. Nemal však dostatok finančných prostriedkov na zásadnú obnovu dopravného parku.

Nie vo všetkých autobusoch vždy funguje hlásenie pre zrakovo postihnutých. Prečo?
- Nie všetky vozidlá sú vybavené vonkajším reproduktorom. Oznamovanie vo vnútri vozidiel by malo byť k dispozícii. Poruchy sa však vylúčiť nedajú. Odstraňujeme ich, ale priebežne.

Občania s preukazom ŤZP žiadali, aby mohli cestovať zadarmo. Neuvažujete o riešení, ktoré by im to umožnilo?
- Občania ŤZP nie sú sociálne odkázanou skupinou. Výhoda cestovania zadarmo je určená práve pre takúto skupinu sociálne odkázaných. Nie však pre zdravotne odkázaných. Môj názor je taký, že občania ŤZP nie sú sociálne odkázaní na pomoc dopravného podniku.

A čo teda tí sociálne odkázaní?
- Dopravný podnik neposkytuje sociálne služby. Nie sme sociálna inštitúcia. Poskytujeme to, čomu sa hovorí príspevok a robíme to systémom rôznych zliav. Tie poskytujeme študentom, deťom a dôchodcom. Zvýhodňované sú aj ďalšie kategórie občanov. Je to však vždy veľmi diskutabilné, ktorým ľuďom sa má poskytovať zľava a aký má mať charakter.

Ako riaditeľ Žilinskej teplárenskej ste pristúpili k vnútornej racionalizácii a aj prepúšťaniu pracovníkov. Uvažujete o niečom takom aj ako riaditeľ dopravného podniku?
- Aj dopravný podnik už v minulom roku pristúpil k vnútornej racionalizácii. Máme okolo 200 zamestnancov, ktorí nie sú vodičmi. V tejto kategórii sa nám podarilo znížiť počet zamestnancov o 40. V súčasnosti už nepociťujeme ani nedostatok vodičov. Viac ich k nám prichádza, ako odchádza. Môžeme si vyberať a tým pádom stúpajú aj naše nároky na nich.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  4. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  5. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  6. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 781
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 9 049
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 384
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 471
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 7 125
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 920
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 413
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 2 954
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Ján Škerko: Čo si myslia liberáli, má človek dušu?
  3. Pavol Burda: Lepší Matovič v hrsti, ako Fico na streche (ruského tanku)
  4. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  6. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  7. Irena Šimuneková: Tlstá
  8. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 195
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 573
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 12 077
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 993
  5. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 081
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 524
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 668
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 761
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Ján Škerko: Čo si myslia liberáli, má človek dušu?
  3. Pavol Burda: Lepší Matovič v hrsti, ako Fico na streche (ruského tanku)
  4. Tomáš Susko: Kritické myslenie v krajine lovcov hoaxov: Svätá inkvizícia faktov!
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLVI.
  6. Martin Fronk: Dáždnik svätého Petra: Ako Novohrad očaril klasika maďarskej literatúry
  7. Irena Šimuneková: Tlstá
  8. Aleksander Prętnicki: Geometria straty
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 195
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 573
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 12 077
  4. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 11 993
  5. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 081
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 524
  7. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 8 668
  8. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 761
  1. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  2. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  3. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  4. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  5. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  6. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  7. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
  8. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu