Blízko ich domov vyrastá ďalši polyfunkčný objekt (PO) – D. A. C. I. Obyvatelia najbližších domov spísali petíciu a žiadali o účasť v územnom a stavebnom konaní. Márne. Podľa ich slov sa petíciou nikto nezaoberal a neboli prizvaní ako účastníci konania. Medzitým stavitelia začali vykopávať stavebnú jamu. Situácia sa na Solinkách „radikálne zhoršila“ od otvorenia obchodného domu MAX. Zámer výstavby zverejnilo mesto na svojej webstránke 16. marca minulého roku. Ešte v tom mesiaci adresovali solinkári Mestskému úradu (MsÚ) Žilina žiadosť o prehodnotenie zámeru. Argumentovali v nej urbanistickým plánom, podľa ktorého bola medzi „sídliskom Solinky a obytnou zónou Solinky – Juh plánovaná výstavba miestnej občianskej vybavenosti neprevyšujúca výšku 10 metrov, teda dve poschodia.“ Mesto žiadali hlavne o zosúladenie projektu PO s územným plánom a zástavbovými podmienkami. Chceli, aby mala stavba maximálne 2 poschodia, teda výšku do 10 metrov. Tiež zmeniť umiestnenie zdrojov hluku, najmä klimatizácie tak, aby neboli orientované smerom k ich domom.
Územné a hospodárske zásady pre vypracovanie územného plánu zóny Žilina – Juh, vypracoval Útvar hlavného architekta (ÚHA) v roku 1 999 na základe výsledkov vyzvanej urbanisticko-architektonickej súťaže. V nich sa počítalo so stavebnou úpravou objektu firmy DAPER - haly, ktorá bola asanovaná pre stavbu D.A.C.I. Došlo k nej teraz. „Tu je nutné konštatovať, že územnými a hospodárskymi zásadami pre vypracovanie územného plánu zóny Žilina - Juh, sa „územnícka“ príprava skončila. Územný plán zóny sa nevypracoval a nastúpil živelný investorský a developerský prístup k využívaniu a realizáciám stavieb na území. Práve pri pohľade na víťazný návrh súťaže je vidno rozsah nekoncepčnej zástavby v území. Týka sa to aj individuálnej bytovej výstavby Žilina - Juh a ďalších stavieb, ktoré sú v súčasnosti realitou na tomto území. Paradoxne stavba D.A.C.I. je najviac v súlade s koncepciou zástavby a víťazným návrhom vyzvanej súťaže,“ uviedol hlavný architekt mesta Žilina Martin Pavelek. Pôvodný návrh predložený investorom uvažoval s dvadsaťpodlažným objektom.
„Po opakovaných konzultáciách s investorom, projektantom a občanmi sa návrh skorigoval do podoby, ako sa realizuje. To znamená, jednopodlažného suterénu s parkoviskom, trojpodlažnej podnože v rozsahu hmoty pôvodnej, nad ktorou „prečnieva“ úzka osempodlažná časť situovaná k parkovisku Metra. Celková výška objektu bola tak zjednotená s výškou zástavby bytových domov na sídlisku Solinky. Objekt je od najbližších rodinných domov IBV - Juh vo vzdialenosti 55 - 60 m od podnože a 105 - 110 m od výškovej časti oddelený zeleňou a potokom Všivák,“ dodal Pavelek. V objekte majú byť obchodné, reštauračné, kancelárské a bytové priestory. Asanácia starého objektu skončila so začiatkom zimy. Štátny stavebný dohľad zistil, že práce boli vykonané nad rámec asančného rozhodnutia. „Boli vykonané stavebné práce ako príprava územia a hrubé terénne úpravy pre novonavrhovaný objekt. Vzhľadom na to, že stavba bola už započatá, stavebný úrad s okamžitou platnosťou zastavil všetky stavebné práce na stavbe. Z uvedeného dôvodu tunajší úrad oznámil začatie stavebného konania.
Stavebný úrad vydal 6. decembra minulého roku dodatočné stavebné povolenie na stavbu D.A.C.I. – centrum Žilina na základe kladných stanovísk dotknutých orgánov štátnej správy a najmä kladného stanoviska Mestského úradu v Žiline – odboru hlavného architekta,“ uviedol vedúci stavebného úradu František Kužma. Stavebníkom je martinská spoločnosť Ciss Martin. Má zmluvu o dielo so žilinskou spoločnosťou D.A.C.I. Tá vznikla nedávno, kvôli tomuto projektu. Jej konateľ Andrej Dziacky odchádzal do zahraničia a jeho vyjadrenie sme nezískali. Konateľ spoločnosti Ciss Martin Milan Cibulka hovorí, že „všetky práce sú vykonávané v zmysle stavebného povolenia. Na základe schválenia EIA sme požiadali o územné rozhodnutie. Neviem z akého dôvodu to trvalo viac ako 3 mesiace a ani sme ho nedostali. Nezávisle od územného konania sme stavebný úrad požiadali o asanačné povolenie. Dostali sme ho a to, čo tvrdili, že sme spravili nad jeho rámec, nie je pravda. Keď sme začali búrať, museli sme budovu obkopať a spraviť prístupovú cestu na vývoz. Samozrejme, sme to obkopali zo strany, kde bude stáť nová budova. Stavebný úrad to vyriešil tak, že nám dal pokutu a vydal dodatočné stavebné povolenie. Hoci sme s pokutou nesúhlasili, pre krátkosť času sme ju zaplatili a dnes už robíme piloty.
Problém nám teraz robí množstvo stekajúcej vody.“ Obyvatelia majú zo stavebných prác hrôzu. „Už v tejto fáze sa prejavila bezohľadnosť investora, ktorý tieto hlučné práce vykonával aj počas víkendov a sviatkov – bez ohľadu na blízkosť obytnej zóny.“ Rovnako sa obávajú aj vzniknutej dopravnej situácie. Obvodová ulica je už teraz plná. Spustenie PO bude znamenať „ďalšie navýšenie dopravy o 500 áut denne, čo je tisíc prejazdov.“ Cibulka dopravu za problém nepovažuje: „Hlavný prístup do tohto areálu bude z mimoúrovňovej križovatky diaľničného privádzača.“ Jej výstavbu predpokladá do roku 2 012. S celou lokalitou má jasné zámery. „Celé územie okolo Metra, už máme pripravené pre územné rozhodnutie. Plánujeme tu výstavbu ďalších obchodných priestorov. Od bytovej zástavby všetko oddelí zeleň pri potoku Všivák, ktorý vyregulujeme a budú pri ňom lavičky,“ uviedol Cibulka. Terajšie dopravné napojenie staveniska D.A.C.I. je riešené mimo Obvodovej ulice, priamo z diaľničného privádzača cez parkovisko Metra.