Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Vjazd do pešej zóny - nová likvidačná rana pre podnikateľov

OD JANUÁRA NADOBUDLO ÚČINNOSŤ Všeobecne záväzné nariadenie Mesta Žilina (VZN). Niektorým podnikateľoma obyvateľom pešej zóny, sa však navrhovaný spôsob, ako vytlačiť autá z centra, nepozdáva. Primátorovi poslali otvorený list, v ktorom VZN kritizujú a pr

ipravujú tiež podanie na prokuratúru. Rozprávali sme sa s podnikateľom Vladimírom Vidrom.

Primátorovi ste poslali list, v ktorom ste mu tlmočili nespokojnosť podnikateľov a obyvateľov pešej zóny s VZN, ktoré obmedzuje vstup vozidiel do historickej časti mesta. O čo konkrétne ide?
- Pán primátor v predvolebných prísľuboch chcel okrem iného nastoliť poriadok a zákonnosť, čo sa týka parkovania v meste a napraviť to, čo pokazil jeho predchodca. Akosi sa mu to nedarí. Pôvodné nariadenie mesta z roku 2004 o dani za užívanie verejného priestranstva nielenže je stále v platnosti, ale naviac záväzným nariadením č. 7/2007 meto toto pôvodné nariadenie "vylepšilo". Naďalej vyberá daň za parkovanie motoroých vozidiel (poplatky za vjazd), hoci je to v rozpore so zákonom.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo konkrétne ale vyčítate mestu Žilina?
- Sú dva druhy problémov, ktoré chceme riešiť, aj keď je už prakticky po funuse, pretože VZN bolo prijaté. Možnosť riadneho zásobovania prevádzok a parkovanie občanov s trvalým pobytom v pešej zóne. Podstata je v tom, že nás, starousadlíkov a podnikateľov z centra, sa nikto nespýtal na náš názor. Ani nám totiž nie je milé, keď v pešej zóne v centre je obrovské množstvo áut. Problém vznikol ešte za bývalého vedenia mesta, keď povolenie na vstup do pešej zóny vydávali po známosti a prakticky každému. Narobili ich toľko, že situácia sa stala už neúnosná. Všetci vieme, že s tým treba niečo robiť. Riešenie by však malo mať hlavu aj pätu.

Čo konkrétne vám vadí na prijatom riešení?
- Do tohto VZN sa dostali veci, ktoré sú podľa nás proti zdravému rozumu, ale aj porušujú zákon. Napríklad nám, obmedzuje prístup k našim budovám. Ja osobne tu vlastním dve budovy, bývam v nich, ale nemám možnosť sa k nim dostať. Myslím si, že je to obmedzovanie mojej osobnej slobody. Každý občan mesta môže zaparkovať pred svojím domom na verejnej komunikácii. Ja však nemôžem. Samozrejme, môžem si kúpiť povolenie za 2 000 Sk na jedno auto. Za druhé už ale musím zaplatiť 15-tisíc. Kto stanovil takéto extrémne vysoké ceny? A prečo má každý z nás, ktorí tu žijeme, zaplatiť 17-tisíc korún, a občan, ktorý žije o sto metrov ďalej, na Pernikárskej ulici, neplatí nič? Myslíme si, že toto nie je správne riešenie a že sú porušované naše ústavné práva a podnikateľom sú kladené prekážky v podnikaní. Nové nariadenie Mesta Žilina je pre nich novou likvidačnou ranou. Rozhodli sme sa preto dať podnet na prokuratúru, aby preskúmala, či je to v súlade so zákonom.

Skryť Vypnúť reklamu

Podnikateľom teda nestačí vyhradený čas, ktorý majú?
- Nie. Máme problémy so zásobovaním. Umožnili nám ho totiž len medzi siedmou a deviatou ráno. Väčšina prevádzok však otvára práve o deviatej. Na čo je dobré takéto obmedzenie? Ja mám, napríklad, špeciálnu prevádzku na lieky a zdravotnícke pomôcky. Mám špeciálne vybudovaný sklad, povolený štátnym ústavom pre kontrolu liečiv. Zahraniční partneri mi dovážajú, alebo posielajú tovar, ktorý podlieha špeciálnej ochrane. Musí byť skladovaný pri určitej teplote a musí sa s ním opatrne zaobchádzať. Ja nedokážem ich príchod ani pri najlepšej vôli zorganizovať tak, aby tu boli vždy v čase medzi siedmou a deviatou ráno. Rovnaký problém je s medzinárodnými dodávateľskými a prepravnými firmami. Keď mi privezú balík, prídu pred pešiu zónu a nemajú šancu sa dostať ďalej a doručiť mi ho. Predstava primátora, že všetci budú po Mariánskom námestí pobehovať s fúrikmi, a tak zásobovať svoje prevádzky, je úsmevná. Ani v tých Benátkach to tak nefunguje.

Skryť Vypnúť reklamu

Sťažujú sa vraj aj taxikári.
- A myslím si, že oprávnene. Veď taxík príde na dve, či tri minúty, zoberie klienta a odíde. Akým spôsobom tu blokuje premávku. Už teraz navyše klient zaplatí za taxík zo sídliska do centra 120 Sk. Keď taxikári zaplatia za 40 vjazdov do pešej zóny 4-tisíc korún, znamená to, že každá cesta sa predraží o ďalšiu stovku. Kto pôjde do centra, keď má zaplatiť 220 korún za jednu jazdu taxíkom v rámci Žiliny?

Čo navrhujete?
- Mala by tam byť závora. Tak to funguje aj v iných mestách s historickými centrami. Keď prichádza zásobovanie, má vstup zadarmo, ak sa zdrží 15, či 20 minúť. Každý má záujem vybaviť veci čo najrýchlejšie a pešiu zónu opustiť. Podobne to funguje, napríklad, v žilinskej nemocnici. Pätnásť minúť je zadarmo a keď to nestihnete, tak viete, že budete platiť. Mohlo by to byť aj tisíc korún. Toto je riešenie. Treba nainštalovať závoru, ale obyvatelia s trvalým pobytom v pešej zóne by mali dostať čipovú kartu na vstup. My však nemôžeme byť na svojich právach nezmyselne obmedzovaní.

Spomínali ste, že mesto sa vyľudňuje. Toto VZN k tomu prispieva?
- Ľudia chodia za zábavou radšej do hypermarketov. Toto chceme? O pár rokov budeme robiť všetko pre to, aby sme ľudí dostali do centra. Aby mesto žilo.

Čo podniknete ďalej?
- Zakladáme občianske združenie Pod Laubňami. Na ochranu práv starousadlíkov. Aj my chceme vytlačiť autá z centra, ale chceme, aby sa to robilo rozumným spôsobom, ktorý nám neublíži. Pokiaľ s nami primátor nebude komunikovať, budeme sa viac aktivizovať a obhajovať svoje práva aj súdnou cestou.

Mohli by ste byť konkrétnejší?
- Máme pripravené dve podania na prokuratúru. Myslíme si totiž, že prijaté VZN má právne vady. Platí totiž novela zákona, ktorou sa zrušila možnosť vyberať daň za parkovanie na verejných komunikáciách. Ak mesto Žilina nazýva túto daň iným slovom, neznamená to, že to nie je daň a že tak neobchádza zákon. Budeme preto žiadať, aby prokuratúra toto VZN preskúmala, povedala, či je v súlade so zákonom a prípadne ho zrušila. Čakáme na reakciu primátora na náš list. Či s nami bude komunikovať. Sme tiež rozhodnutí zúčastňovať sa zasadnutí mestského zastupiteľstva a aktívne sa zaujímať aj o to, čo sa schvaľuje.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 293
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 434
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 198
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 719
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 491
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 427
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 539
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 265
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 062
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus Žilinský kraj: Odberový tím otestovali už včera (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Už ste čítali?