Zachráni vodná doprava európsky dopravný systém?

DOPRAVA JE KĽÚČOVÝM FAKTOROM modernej ekonomiky. Požiadavky na dopravné služby stúpajú. Najčastejšie sa využíva cestná doprava, predovšetkým vďaka výhode prepraviť náklad „od dverí k dverám“, bez nutnosti prekládky. Na mape sveta je však prevažne voda. Pr

eprava po nej je ekologicky najšetrnejšia.

Nie každý ale vie, že odborníci na vodnú dopravu vyrastajú aj na Žilinskej univerzite. Je to jediná univerzita v strednej Európe, ktorá má katedru vodnej dopravy. Vedúcou katedry je doc. Ing. Jarmila Sosedová, PhD.

Začneme možno s cestnou dopravou.
- Asi by bolo treba najprv povedať, že dopravný systém v Európskej únii musí každý deň zvládnuť prepravu 150 miliónov ľudí do práce a z práce, ďalších 100 miliónov ľudí sa vyberie na pracovnú cestu, asi 90 miliónov na nákupy. Okrem toho sa denne prepraví 50 miliónov ton nákladu a Európu križuje 15 miliónov kuriérnych i expresných zásielok a balíkov. Z toho cestná doprava prepraví až 45 percent z celkového objemu prepraveného nákladu a 79 percent z celkového počtu prepravených osôb. To ale spôsobí, že každý deň sa pokryje 10 hektárov pôdy cestnou infraštruktúrou a rastie tiež počet motorových vozidiel. Len v EÚ ich počet za rok vzrastie o tri milióny. Nehovoriac o tom, že cestná doprava závisí na fosílnych palivách, v dôsledku čoho dopravný systém citlivo reaguje na zmeny globálnych vzorcov zásobovania. Fosílne palivá sú hlavným zdrojom emisií CO2. Aj preto chce mať únia energeticky účinnejší dopravný systém.

SkryťVypnúť reklamu

A tým by mohla byť vodná doprava?
- Presne tak. Vodná doprava, nielen námorná, ale aj riečna, sa v celosvetovom meradle vo veľkej miere podieľa na preprave tovaru. Hoci si to spotrebitelia neuvedomujú, námornou dopravou sa prepravuje podstatná časť nákladu po celom svete a že námorná doprava tvorí 90 percent zahraničného obchodu EÚ, pričom lodiarenský priemysel má ročný obrat 20 miliárd eur a asi 350 000 zamestnancov. Vďaka vonkajším morským hraniciam je Európa námornou veľmocou. Jej dlhé pobrežie a veľký počet prístavov predurčujú námorný sektor, aby sa stal hodnotnou alternatívou pozemnej, predovšetkým cestnej doprave. Námorná pobrežná doprava sa v posledných rokoch rozrastala rovnako intenzívne ako cestná nákladná doprava a jednoznačne má ešte silnejší potenciál. Dlhé roky bol tento druh dopravy považovaný za menej výkonný, ale v ostatných desaťročiach preukázal svoju schopnosť dosiahnuť takú úroveň konkurencieschopnosti, ktorá sa pripisovala len cestnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

Má však vodná doprava význam aj pre vnútrozemský štát, akým je Slovensko?
-Samozrejme, hlavne vtedy, ak ním preteká významná medzinárodná rieka, ktorá spája štát s viacerými námornými prístavmi. Pretože priama prekládka tovaru z námorných lodí v prístavoch na riečne plavidlá umožní dostať efektívne a ekologicky výhodne tovar do vnútrozemia. Takouto riekou je u nás Dunaj, prostredníctvom ktorého je Slovensko priamo napojené na významné námorné prístavy Čierneho mora - Izmail, Constanta, a prostredníctvom kanála Dunaj-Mohan aj s prístavmi Severného mora - napr. Rotterdam. Táto dopravná cesta sa môže využívať pri prepravách nákladu z námorných prístavov a prispieť tak k zníženiu preťaženia cestných komunikácií, k zvýšeniu bezpečnosti nákladnej dopravy, k dosiahnutiu vyššej energetickej účinnosti a ochrane životného prostredia. Voľná kapacita takých koridorov, ako je Dunaj, sa môže využiť prostredníctvom modernizácie a integrácie riečnej dopravy do účinnejších multimodálnych logistických reťazcov.

SkryťVypnúť reklamu

To sú všetky výhody vodnej dopravy?
- Nie. Vodná doprava je ekologicky najšetrnejší spôsob prepravy nákladu. Podľa nezávislého výskumného ústavu PLANCO vodná doprava zaťažuje životné prostredie 4-krát menej než železnica a až 14-krát menej než doprava cestná. Rovnako spotreba primárnej energie potrebnej na prepravu 1 t nákladu je najnižšia u vodnej dopravy. Napríklad, plavidlo s maximálnou nosnosťou 1 180 t prepraví náklad, na prepravu ktorého by bolo potrebných 22 železničných vozňov s nosnosťou 47 t alebo 44 plne naložených kamiónov (ťahač s návesom) s nosnosťou 25 ton. Na tomto mieste by ešte bolo vhodné podotknúť, že EÚ prijala viacero dokumentov na podporu vodnej dopravy alebo intermodálnej prepravy. Preto nás teší, že práve my vychovávame kvalifikovaných odborníkov - disponent námorných prepráv, operátor prístavu, manažér skladovacích kapacít prístavu, lodný agent pre príjem a obsluhu plavidiel, vodca plavidla, ktorých je v súčasnosti veľmi málo, ale už teraz je zrejmé, že dopyt po našich absolventoch bude na trhu práce stále stúpať.

Akú úlohu plní Žilinská univerzita a vaša katedra pri podpore rozvoja vodnej dopravy?
- Okrem toho, že naša katedra vychováva odborníkov na vodnú dopravu, pracovníci katedry sú riešiteľmi viacerých medzinárodných projektov zameraných na rozvoj vodnej dopravy
a multimodálnej prepravy, ktorej súčasťou môže byť aj vodná doprava. Práve pred troma týždňami sa na pôde Žilinskej univerzity v Žiline uskutočnil v rámci projektu EUROMAR BRIDGES medzinárodný pracovný workshop pod názvom Dunaj – súčasť 7. transeurópskeho prepravného koridoru – nová výzva pre krajiny strednej Európy. Organizovali ho pracovníci našej katedry v spolupráci s DEMA-CONSULTING a účasť na rokovaní prijali odborníci z Českej republiky, Poľska, Rakúska, Litvy, Ruska, Ukrajiny a Maďarska. Na tomto worshope sa hovorilo predovšetkým o postavení vodnej dopravy v dopravnom systéme Európskej únie, o modernizácii a integrácii riečnej plavby do účinnejších multimodálnych logistických reťazcov, o situácii na sústave vodných diel Gabčíkovo – Nagymaros, o prítomnosti, ale aj o budúcnosti verejných prístavov, o príprave budúcich odborníkov pre vnútrozemskú plavbu, ako aj o rôznych možnos-tiach participovať na riešení medzinárodných projektov v oblasti vodnej dopravy v rámci 7. rámcového programu EÚ s cieľom prispieť k zviditeľneniu vodnej dopravy i v podmienkach Slovenskej republiky a k pochopeniu jej významu pre udržateľný dopravný systém v Európskej únii.



Autor: BOŽENA HEJHALOVÁ,EVA BUČOVÁ

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 266
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 665
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 015
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 684
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 530
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 037
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 274
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 862
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 482
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 383
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 152
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 989
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 853
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 862
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 482
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 383
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 152
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 989
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 853
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu