Výzva proti Auparku

MLADÝ ŽILINČAN stál pri zrode neformálneho združenia občanov Park. Stretli sa v ňom ľudia, ktorým sa nepáči Aupark na Štúrovom námestí. Žiadajú jeho odstránenie. Medzi ľudí prišli s verejnou výzvou. Za pár dní ju na internete podpísali stovky ľudí.

Očakávajú, že sa pridajú ďalší a ich hlas nebude investor ignorovať. Rozprávali sme sa s Petrom Snadíkom.

Kto ste a prečo ste sa rozhodli zorganizovať verejnú výzvu proti výstavbe Auparku?
- V neformálnom združením občanov PARK sa zišli ľudia, ktorí majú podobný názor na stavbu Auparku na Námestí L. Štúra. Myslíme si, že je potrebné dať možnosť občanom, ktorí zmýšľajú podobne ako my, verejne sa vyjadriť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ste s takouto iniciatívou prišli až teraz?
- Môže sa zdať, že iniciatíva prichádza o päť minút dvanásť. V skutočnosti je to skôr o tom, že v ľuďoch sa nahromadil odpor. Napriek predbežnému opatreniu Krajského súdu v Žiline, napriek rozporu s územným plánom mesta, investor a stavebník pokračujú bezohľadne v stavbe Auparku. Myslíme si, že v takejto situácii je ten pravý čas vyvinúť tlak na investora aj pomocou občianskej výzvy.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo si myslíte, že Aupark na Štúrovo námestie nepatrí?
- Tých dôvodov je viacero a každý z nich je veľmi závažný. Hneď prvým dôvodom je devastácia nezameniteľného územia mesta. Možno si mnohí občania povedia, že ten park bol nefunkčný. Osobne si to nemyslím. Sám som park využíval a rád som tadiaľ prechádzal pri vstupe do mesta. Problém je v tom, že takýto obraz parkov vytvorilo účelovo bývalé vedenie mesta. Je pravda, že niektoré parky boli zdevastované, ale riešenie nevidím v ich odpredaji investorom, ale naopak, v ich revitalizácii a opätovnom začlenení do života ľudí. Druhým veľmi závažným dôvodom je dopravná situácia. Všetci dobre vieme, aký problém má Žilina s dopravou už teraz. To, čo by nastalo po prípadnom dokončení Auparku, je dopravný kolaps v centre mesta. Nehovoriac o tom, že investor síce buduje podzemné garáže, ale tie nepokryjú ani jeho potrebu. Logicky z toho vyplýva, že priľahlé ulice budú zapĺňať odstavené autá. Sú tu aj ďalšie dôvody, ako zásobovanie v blízkosti základnej školy, likvidácia hlavného pešieho ťahu, strata panoramati-ckého pohľadu na mesto a kostolné veže. Všetky tieto dôvody v sebe skrývajú ten najpodstatnejší „rozvíjať a skrášľovať mesto pre ľudí, ktorí v ňom žijú“. Myslím si, že Aupark naopak mesto od tejto filozofie vzďaľuje, akoby ho malo približovať.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko podpisov si trúfate zozbierať? Kde môžu ľudia výzvu podpísať?
- Pohľadnicu s informáciami, kde možno výzvu podpísať, dostala skoro každá žilinská domácnosť. Výzva však bola zverejnená na www.changenet.sk už pár dní predtým. Za tých niekoľko málo dní sa pod ňu podpísalo viac ako 600 ľudí. Verím, že to číslo bude rýchlo narastať a výzva bude naberať na váhe, ktorú si nedovolí nikto ignorovať. Hárky s podpismi odovzdáme investorovi.

Aupark hovorí, že disponuje výskumom, podľa ktorého je najviac Žilinčanov za výstavbu na Štúrovom námestí. Čo vy na to?
- Našou odpoveďou je práve táto výzva.

Čo s vykopanou jamou a rozostavanými objektmi?
- Veľmi jednoduché riešenie. Dostavať podzemné garáže a nad nimi zachovať mestskú zeleň a park tak, ako to je schválené v územnom pláne. Situácia s parkovaním v meste je kritická. Investor môže takto prevádzkovať platené podzemné garáže, z ktorých bude mať nemalý zisk.

SkryťVypnúť reklamu

Aká je vaša predstava Štúrovho námestia?
- Jeden náčrt mali občania možnosť vidieť práve na pohľadnici, ktorú dostali. Myslím si, že by malo prebehnúť výberové konanie na finálnu podobu námestia – parku. Je viacero kvalitných záhradných a parkových architektov, ktorí príjmu túto výzvu s nadšením.

Poznáte inú vhodnú lokalitu, kde by mohol Aupark stáť?
- Pokiaľ viem, mesto ponúklo investorovi viacero lokalít v rámci Žiliny. V žiadnom prípade by sa však nemalo jednať o centrum mesta. Veľké nákupné centrá sa všade na svete sústreďujú do lokalít s dobrou dopravnou dostupnosťou a tá je spravidla na predmestiach.





SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 142
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 801
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 074
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 982
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 450
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 240
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 969
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 850
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (11. - 17.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Zkusil jsi to vypnout a znovu zapnout?
  3. Daniel Bíro: Adrián Ferenčík ako rušňovodič viedol viaceré typy vlakov. Čím sa vyznačuje práca rušňovodiča z jeho pohľadu?
  4. Vladimír Bačišin: Neografia, a.s. Martin opäť so zväčšujúcou sa čiernou dierou
  5. Marek Strapko: Prezident mieru sa ide hrať na vojačikov
  6. Iveta Grootová: Darček
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club.
  8. Iveta Grootová: Na stanici
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 900
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 460
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 952
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 514
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 778
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 386
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 478
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 155
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

FK Fatran Dolná Tižina, majster III. triedy ObFZ Žilina v sezóne 2024/2025.

Rozhovor s Jozefom Bačinským.


ZSSK pokrýva Wi-Fi službou už viac ako 75 % svojho vozového parku

Hoci palubný internet patrí medzi bežný štandard na železnici, jeho občasná nedostupnosť nemusí byť spôsobená technickou poruchou.


Súľovské skaly sú obľúbenou turistickou destináciou.

Získali dotácie nad štyridsaťtisíc eur.


Ilustračné foto.

Vyhodnotenie tradičnej ankety ZAUJALI V KOLE.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (11. - 17.7.1925)
  2. Tomáš Hrubý: Zkusil jsi to vypnout a znovu zapnout?
  3. Daniel Bíro: Adrián Ferenčík ako rušňovodič viedol viaceré typy vlakov. Čím sa vyznačuje práca rušňovodiča z jeho pohľadu?
  4. Vladimír Bačišin: Neografia, a.s. Martin opäť so zväčšujúcou sa čiernou dierou
  5. Marek Strapko: Prezident mieru sa ide hrať na vojačikov
  6. Iveta Grootová: Darček
  7. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club.
  8. Iveta Grootová: Na stanici
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 900
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 460
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 952
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 514
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 778
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 386
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 478
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 155
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu