Očakávajú, že sa pridajú ďalší a ich hlas nebude investor ignorovať. Rozprávali sme sa s Petrom Snadíkom.
Kto ste a prečo ste sa rozhodli zorganizovať verejnú výzvu proti výstavbe Auparku?
- V neformálnom združením občanov PARK sa zišli ľudia, ktorí majú podobný názor na stavbu Auparku na Námestí L. Štúra. Myslíme si, že je potrebné dať možnosť občanom, ktorí zmýšľajú podobne ako my, verejne sa vyjadriť.
Prečo ste s takouto iniciatívou prišli až teraz?
- Môže sa zdať, že iniciatíva prichádza o päť minút dvanásť. V skutočnosti je to skôr o tom, že v ľuďoch sa nahromadil odpor. Napriek predbežnému opatreniu Krajského súdu v Žiline, napriek rozporu s územným plánom mesta, investor a stavebník pokračujú bezohľadne v stavbe Auparku. Myslíme si, že v takejto situácii je ten pravý čas vyvinúť tlak na investora aj pomocou občianskej výzvy.
Prečo si myslíte, že Aupark na Štúrovo námestie nepatrí?
- Tých dôvodov je viacero a každý z nich je veľmi závažný. Hneď prvým dôvodom je devastácia nezameniteľného územia mesta. Možno si mnohí občania povedia, že ten park bol nefunkčný. Osobne si to nemyslím. Sám som park využíval a rád som tadiaľ prechádzal pri vstupe do mesta. Problém je v tom, že takýto obraz parkov vytvorilo účelovo bývalé vedenie mesta. Je pravda, že niektoré parky boli zdevastované, ale riešenie nevidím v ich odpredaji investorom, ale naopak, v ich revitalizácii a opätovnom začlenení do života ľudí. Druhým veľmi závažným dôvodom je dopravná situácia. Všetci dobre vieme, aký problém má Žilina s dopravou už teraz. To, čo by nastalo po prípadnom dokončení Auparku, je dopravný kolaps v centre mesta. Nehovoriac o tom, že investor síce buduje podzemné garáže, ale tie nepokryjú ani jeho potrebu. Logicky z toho vyplýva, že priľahlé ulice budú zapĺňať odstavené autá. Sú tu aj ďalšie dôvody, ako zásobovanie v blízkosti základnej školy, likvidácia hlavného pešieho ťahu, strata panoramati-ckého pohľadu na mesto a kostolné veže. Všetky tieto dôvody v sebe skrývajú ten najpodstatnejší „rozvíjať a skrášľovať mesto pre ľudí, ktorí v ňom žijú“. Myslím si, že Aupark naopak mesto od tejto filozofie vzďaľuje, akoby ho malo približovať.
Koľko podpisov si trúfate zozbierať? Kde môžu ľudia výzvu podpísať?
- Pohľadnicu s informáciami, kde možno výzvu podpísať, dostala skoro každá žilinská domácnosť. Výzva však bola zverejnená na www.changenet.sk už pár dní predtým. Za tých niekoľko málo dní sa pod ňu podpísalo viac ako 600 ľudí. Verím, že to číslo bude rýchlo narastať a výzva bude naberať na váhe, ktorú si nedovolí nikto ignorovať. Hárky s podpismi odovzdáme investorovi.
Aupark hovorí, že disponuje výskumom, podľa ktorého je najviac Žilinčanov za výstavbu na Štúrovom námestí. Čo vy na to?
- Našou odpoveďou je práve táto výzva.
Čo s vykopanou jamou a rozostavanými objektmi?
- Veľmi jednoduché riešenie. Dostavať podzemné garáže a nad nimi zachovať mestskú zeleň a park tak, ako to je schválené v územnom pláne. Situácia s parkovaním v meste je kritická. Investor môže takto prevádzkovať platené podzemné garáže, z ktorých bude mať nemalý zisk.
Aká je vaša predstava Štúrovho námestia?
- Jeden náčrt mali občania možnosť vidieť práve na pohľadnici, ktorú dostali. Myslím si, že by malo prebehnúť výberové konanie na finálnu podobu námestia – parku. Je viacero kvalitných záhradných a parkových architektov, ktorí príjmu túto výzvu s nadšením.
Poznáte inú vhodnú lokalitu, kde by mohol Aupark stáť?
- Pokiaľ viem, mesto ponúklo investorovi viacero lokalít v rámci Žiliny. V žiadnom prípade by sa však nemalo jednať o centrum mesta. Veľké nákupné centrá sa všade na svete sústreďujú do lokalít s dobrou dopravnou dostupnosťou a tá je spravidla na predmestiach.