Piatok, 18. október, 2019 | Meniny má Lukáš

Príliš veľa jazdného komfortu v Strečnianskej úžine

Žilinská pobočka Slovenskej správy ciest (SSC) a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nám začali sľubovať neobvyklý jazdný komfort na cestných trasách v Strečnianskej úžine. V úseku medzi Žilinou a Vrútkami by sme mali dostať spolu až 8, pre neveriacich slo

vom osem jazdných pruhov.

Dnes sú na tomto úseku v prevádzke 2 jazdné pruhy jednej cesty a akýkoľvek zásah do ich zjazdnosti (dopravné nehody, opravy ciest, čiastočné uzávierky) sa okamžite prejaví paralýzou cestnej dopravy na severozápade Slovenska. Na prvý pohľad by sa zdalo, že sa ide udiať v zásade veľmi dobrá vec. Má to však niekoľko rovnako zásadných „ale“.
Štyri jazdné pruhy medzi Žilinou a Martinom by mala mať diaľnica D1 postavená v rámci projektov PPP (verejno-súkromné partnerstvo). Ministerstvo dopravy v týchto dňoch oznámilo – ale nevyhlásilo – tender na jej financovanie, stavbu a prevádzkovanie práve prostredníctvom PPP. Ak tento tender nedopadne podobne ako ten prvý v poradí na úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom – v ktorom sa jeden najvyšší orgán štátnej správy Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR súdi s iným najvyšším orgánom štátnej správy, Úradom pre verejné obstarávanie SR – potom sa možno diaľnice medzi Žilinou a Martinom dočkáme.

Na celej veci je však zaujímavé a zároveň podozrivé, že štvorčlenné konzorcium Rýchlostné komunikácie, ktorého námietka voči postupu Ministerstva v tendri vyvolala súdny spor dvoch štátnych orgánov, rovnakú námietku v tendri PPP na rýchlostnú cestu R1 do Banskej Bystrice stiahlo. Stavba úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom je tak v nedohľadne, zatiaľ čo stavba rýchlostnej cesty R1 do Banskej Bystrice sa môže pripravovať. Do hry zároveň vstupuje SSC, dožadujúca sa rozšírenia existujúcej cesty I/18 v Strečnianskej úžine na 4 jazdné pruhy, a to ešte v dobe pred spojazdnením diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom. V projektovej dokumentácii na rozšírenie cesty, katastrofálnej odbornej úrovne, nenájdete povinné odborné preukázanie potreby rozšírenia cesty. Na základe takejto dokumentácie sa zástupcovia SSC domáhajú zmeny územného plánu Žilinského kraja! Na oficiálnych jednaniach operujú množstvom rôznorodých zdôvodnení.

Od padania skál na cestu, cez dopravnú nehodovosť až po pltníkov na Váhu. Chýba im však stále to najdôležitejšie, exaktne preukázať, že i pri prevádzkovaní diaľnice D1 je nutné rozšíriť cestu I/18 na 4 jazdné pruhy, a to i za cenu úplného ochromenia cestnej dopravy počas výstavby rozšírenia cesty. Že ide o chránené územie národného parku to navrhovateľov vôbec netrápi. A nakoniec to najlepšie, o falošnosti tvrdení SSC ohľadom potreby súbežnej a prepojenej prevádzky 4-pruhovej diaľnice D1 a 4-pruhovej cesty I/18 v úseku medzi Žilinou a Vrútkami svedčí fakt, že SSC vo svojom projekte na žilinskej strane Strečnianskej úžiny akosi pozabudla komunikačne prepojiť diaľnicu D1 a cestu I/18!
Z celej situácie, medzi riadkami, vyplýva snaha súčasného vedenia štátu zbaviť sa zodpovednosti za stavbu diaľnice D1 na Považí a snaha o jej nahradenie rozšírením existujúcej cesty I/18.

Dopad takéhoto stavu na Žilinu a Považie by bol katastrofálny. Dlhodobo plánovaná komunikačná štruktúra mesta by bola úplne rozbitá, Metro ale i iné podnikateľské subjekty, plánujúce umiestniť svoje ambiciózne projekty pozdĺž trasy diaľničného privádzača od Bytčice, by sa naraz ocitli vedľa nezaujímavej mestskej komunikácie. O nedobrom vplyve na obyvateľstvo pozdĺž kolabujúcich mestských ciest ani nie je potrebné zvlášť hovoriť. Neustále zdôvodňovať súčasnú najvyššiu prioritu výstavby diaľničnej siete na Slovensku v úseku medzi Žilinou a Martinom je v odborných kruhoch zbytočné. Na súčasnej politickej scéne to však s prístupom k tejto problematike nie je až také jednoznačné. Podľa štandartnej praxe by sa žiadalo čo najskôr postaviť diaľnicu D1 medzi Žilinou a Martinom. Do tejto doby by bolo potrebné, aby si SSC splnila svoju povinnosť správcu cesty uskutočnením sanácie závad skalnatých masívov nad cestou
v Strečnianskej úžine, a to bez jej rozširovania. Zároveň poskytuje dostatok priestoru SSC na to, aby konečne dala vypracovať vierohodný projekt identifikujúci potrebný rozsah úpravy cesty I/18.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Firma BONATO oddlžila svojich klientov v sume 100 000 000 Eur
  2. Ako manažovať 16 miliónov dielov denne?
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  7. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  8. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  9. Slováci sú chlebovým národom
  10. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  1. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 12 997
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 12 594
  3. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 12 275
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 115
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 452
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 8 209
  7. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 8 100
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 363
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 6 916
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 6 834

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Incident sa stal v Žiline.

Žilina plánuje oddelený zber aj z kuchýň a domácností

Po tom, ako radnica rozdala viac ako šesťtisíc kompostérov, im ich na sklade ostalo ešte niečo okolo tisíc.

V meste rozdali viac ako 6-tisíc kompostérov.

Odbory dali vedeniu Kie návrh novej kolektívnej zmluvy

Úpravy žiadajú odbory aj v rámci vyplácania bonusov.

Žilinský závod Kia.

Braňo Jobus učil malých Žilinčanov triediť odpad

V minulom roku v Žiline vytriedili 41 percent odpadu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Fašizmus sa už neplazí, on tu je, odkázal na proteste v Trenčíne veterán SNP

Niektoré prevádzky dali do výkladov obrázky s prečiarknutou svastikou.

Lučenčan okúsil so svojím Ferrari pevnosť zvodidiel

Našťastie sa jeho nehoda skončila bez zranení. Škoda na jeho aute je odhadovaná na sumu okolo 151-tisíc eur.

Polícia zverejnila video z tragédie na THK. Malo by byť mementom

Vodička tu zrazila staršieho pána na priechode pre chodcov, zraneniam podľahol.

Mladá vodička z Rimavskej Soboty smrteľne zranila chodca

Hoci išiel 73-ročný chodec po riadne vyznačenom a reflexne zvýraznenom prechode pre chodcov.

Vybrali SME

Už ste čítali?