Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Príliš veľa jazdného komfortu v Strečnianskej úžine

Žilinská pobočka Slovenskej správy ciest (SSC) a Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nám začali sľubovať neobvyklý jazdný komfort na cestných trasách v Strečnianskej úžine. V úseku medzi Žilinou a Vrútkami by sme mali dostať spolu až 8, pre neveriacich slo

vom osem jazdných pruhov.

Dnes sú na tomto úseku v prevádzke 2 jazdné pruhy jednej cesty a akýkoľvek zásah do ich zjazdnosti (dopravné nehody, opravy ciest, čiastočné uzávierky) sa okamžite prejaví paralýzou cestnej dopravy na severozápade Slovenska. Na prvý pohľad by sa zdalo, že sa ide udiať v zásade veľmi dobrá vec. Má to však niekoľko rovnako zásadných „ale“.
Štyri jazdné pruhy medzi Žilinou a Martinom by mala mať diaľnica D1 postavená v rámci projektov PPP (verejno-súkromné partnerstvo). Ministerstvo dopravy v týchto dňoch oznámilo – ale nevyhlásilo – tender na jej financovanie, stavbu a prevádzkovanie práve prostredníctvom PPP. Ak tento tender nedopadne podobne ako ten prvý v poradí na úseky diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom – v ktorom sa jeden najvyšší orgán štátnej správy Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR súdi s iným najvyšším orgánom štátnej správy, Úradom pre verejné obstarávanie SR – potom sa možno diaľnice medzi Žilinou a Martinom dočkáme.

Skryť Vypnúť reklamu

Na celej veci je však zaujímavé a zároveň podozrivé, že štvorčlenné konzorcium Rýchlostné komunikácie, ktorého námietka voči postupu Ministerstva v tendri vyvolala súdny spor dvoch štátnych orgánov, rovnakú námietku v tendri PPP na rýchlostnú cestu R1 do Banskej Bystrice stiahlo. Stavba úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom je tak v nedohľadne, zatiaľ čo stavba rýchlostnej cesty R1 do Banskej Bystrice sa môže pripravovať. Do hry zároveň vstupuje SSC, dožadujúca sa rozšírenia existujúcej cesty I/18 v Strečnianskej úžine na 4 jazdné pruhy, a to ešte v dobe pred spojazdnením diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom. V projektovej dokumentácii na rozšírenie cesty, katastrofálnej odbornej úrovne, nenájdete povinné odborné preukázanie potreby rozšírenia cesty. Na základe takejto dokumentácie sa zástupcovia SSC domáhajú zmeny územného plánu Žilinského kraja! Na oficiálnych jednaniach operujú množstvom rôznorodých zdôvodnení.

Skryť Vypnúť reklamu

Od padania skál na cestu, cez dopravnú nehodovosť až po pltníkov na Váhu. Chýba im však stále to najdôležitejšie, exaktne preukázať, že i pri prevádzkovaní diaľnice D1 je nutné rozšíriť cestu I/18 na 4 jazdné pruhy, a to i za cenu úplného ochromenia cestnej dopravy počas výstavby rozšírenia cesty. Že ide o chránené územie národného parku to navrhovateľov vôbec netrápi. A nakoniec to najlepšie, o falošnosti tvrdení SSC ohľadom potreby súbežnej a prepojenej prevádzky 4-pruhovej diaľnice D1 a 4-pruhovej cesty I/18 v úseku medzi Žilinou a Vrútkami svedčí fakt, že SSC vo svojom projekte na žilinskej strane Strečnianskej úžiny akosi pozabudla komunikačne prepojiť diaľnicu D1 a cestu I/18!
Z celej situácie, medzi riadkami, vyplýva snaha súčasného vedenia štátu zbaviť sa zodpovednosti za stavbu diaľnice D1 na Považí a snaha o jej nahradenie rozšírením existujúcej cesty I/18.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopad takéhoto stavu na Žilinu a Považie by bol katastrofálny. Dlhodobo plánovaná komunikačná štruktúra mesta by bola úplne rozbitá, Metro ale i iné podnikateľské subjekty, plánujúce umiestniť svoje ambiciózne projekty pozdĺž trasy diaľničného privádzača od Bytčice, by sa naraz ocitli vedľa nezaujímavej mestskej komunikácie. O nedobrom vplyve na obyvateľstvo pozdĺž kolabujúcich mestských ciest ani nie je potrebné zvlášť hovoriť. Neustále zdôvodňovať súčasnú najvyššiu prioritu výstavby diaľničnej siete na Slovensku v úseku medzi Žilinou a Martinom je v odborných kruhoch zbytočné. Na súčasnej politickej scéne to však s prístupom k tejto problematike nie je až také jednoznačné. Podľa štandartnej praxe by sa žiadalo čo najskôr postaviť diaľnicu D1 medzi Žilinou a Martinom. Do tejto doby by bolo potrebné, aby si SSC splnila svoju povinnosť správcu cesty uskutočnením sanácie závad skalnatých masívov nad cestou
v Strečnianskej úžine, a to bez jej rozširovania. Zároveň poskytuje dostatok priestoru SSC na to, aby konečne dala vypracovať vierohodný projekt identifikujúci potrebný rozsah úpravy cesty I/18.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 379
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 519
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 289
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 731
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 359
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 319
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 663
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 497
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 244
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 054
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Koronavírus Žilinský kraj: Odberový tím otestovali už včera (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Žilina, Martin, Čadca, Tvrdošín, Liptovský Mikuláš a ostatných okresoch ZA kraja.

Ilustračné foto.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Už ste čítali?