Štyri hodiny
Novela zákona o cestnej premávke z dielne ministerstva vnútra zakazuje nákladnej doprave jazdiť po diaľnicach, rýchlostných komunikáciách a cestách 1. triedy v piatky a v nedele od 16.00 do 20.00 hodiny. Prevádzkovatelia cestnej nákladnej dopravy považujú piatkový zákaz za likvidačný. „Zamestnanci prídu o peniaze a podnik o zisk preto, lebo autá s ich surovinami a súčiastkami zostali z rozhodnutia vlády stáť na okraji poľa,“ reagovalo Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia. Združenie odhaduje, že na Slovensku je asi 100-tisíc vodičov nákladnej dopravy. Podľa Viktora Plézela z Prezídia policajného zboru nový zákon zvýši bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. „Obmedzenie sa z dvadsaťdva hodín zúžilo len na osem. Nechápem, prečo protestujú,“ povedal Plézel. Autá s celkovou hmotnosťou nad 7,5 tony a nákladné autá s prípojným vozidlom doteraz nemohli jazdiť v dňoch pracovného pokoja od polnoci do 22.00 hodiny. Tiež v sobotu od 1. júla do 31. augusta v čase od 7.00 do 20.00 hodiny. Ak poslanci zákon schvália, do platnosti vstúpi 1. októbra.
Poškodí automobilkám
Doteraz sa zákazy jázd týkali iba víkendových dní a dovolenkových období. Nikde v Európe takýto zákaz v pracovných dňoch nie je. Zákaz bude mať vplyv aj na výrobu v kórejskej automobilke pri Žiline – Kii. Dovoz dielov do jej závodu pri Tepličke nad Váhom zabezpečuje denne 350 kamiónov, čo je v priemere cez 20 kamiónov na hodinu počas výroby. „Zákaz premávky ovplyvní dodávky dielov na nočnú zmenu, to znamená, že kamióny nebudú stačiť doviesť diely na začiatok zmeny, čo ohrozuje výrobu. Zároveň v danom čase prebieha odvoz vyrobených automobilov, ktorý by musel byť tiež pozastavený,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. Náhradné riešenia by si podľa neho vyžadovali vysoké náklady. Automobilky využívajú formy dodávky just in time alebo just in sequence, aby sa vyhli nadmernému skladovaniu. Podľa Dvořáka ich v podstate nie je možné nahradiť inými a náklady na to sa odhadnúť nedajú.
Policajti: Zákon je dobrý
Podľa Plézela nemusia mať automobilky problém. Prevádzkovatelia vozidiel majú požiadať
o výnimku. Tú majú podľa neho mnohí aj v súčasnosti, koľko ich je ale, polícia neeviduje. Podľa toho, na aké územie prepravca výnimku žiada, ich udeľuje Prezídium policajného zboru, krajské a okresné dopravné inšpektoráty. Ich platnosť je jeden mesiac. V prípade Kie by si takéto povolenia muselo vybavovať 17 spoločností, ktoré jej dovážajú diely. K tomu treba prirátať spoločnosti odvážajúce autá, čo za štyri hodiny predstavuje 60 kamiónov. Podľa štatistík bolo v roku 2006 na našich cestách 1,841 milióna vozidiel, z toho nákladných a dodávkových 173-tisíc.