Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Diaľničný kilometer v Žiline.

V posledných dňoch, za nie príliš veľkej pozornosti médií, sme zaregistrovali dve udalosti, ktoré majú priamy vplyv na stavby diaľnic v Žilinskom kraji. S dvojročným oneskorením, ak nebudeme brať do úvahy diaľničnú „dieru“ v Považskej Bystrici, dorazil do

Žiliny/Strážova 1,5 km dlhý úsek diaľnice D3.

Prirodzene žiadne veľkolepé oslavy, veď kto už by sa chválil s takou dĺžkou diaľnice a s takým časovým sklzom. Zároveň sa však rozjasnilo na opačnom konci kraja, a to z južného smeru. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií prvý raz na verejnom fóre odkrylo karty, do vlády predložilo návrh, ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony priamo súvisiace s jednorazovými mimoriadnymi opatreniami v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Podľa neho sa medzi sieť diaľníc a rýchlostných ciest zaraďujú komunikácie, ktoré tam doteraz vôbec nepatrili. Ide o „našu známu“ rýchlostnú cestu R1 Banská Bystrica – Ružomberok a úplnu novinku, rýchlostnú cestu R8 Nitra – Topoľčany – Partizánske. Uvedený návrh má v slovenských pomeroch ešte typický územný priemet: cesta R1 do Banskej Bystrice naznačuje banskobystrický domov ministra dopravy, no a cesta R8 nám pripomína domov terajšieho predsedu vlády. Ministerský návrh, ktorý okrem iného umožňuje vyvlastňovanie pozemkov, predložený bez akéhokoľvek odborného zdôvodnenia!
Áno, ide o dôležitý kamienok do mozaiky, o ktorej píšem nie prvý raz, a ktorej obraz nadobúda čoraz jasnejšie kontúry.

Skryť Vypnúť reklamu

Výsledným obrazom je „staronová“ – rozumej reálnosocialistická regionalizácia Slovenska – ku ktorej má napomôcť vhodne upravená nadradená dopravná sieť Slovenska. Tou úpravou sú v Žiline ukončené diaľnice D1 a D3, náhrada diaľničného prepojenia Žilina – Dubná Skala – Martin – Ružomberok (veď v trase diaľnice sa zrazu objavili nepredvídateľné geologické problémy) rozšírenou existujúcou cestou i náhrada diaľnice D3 do Poľska a na Moravu rýchlostnou cestou Banská Bystrica – Ružomberok – Dolný Kubín – Trstená a Námestovo. Ak sa vám tento koncept zdá povedomý, tak ste uhádli. Takto si to na mape nakreslili banskobystrickí aktivisti, forsírujúc svoje zámery a pohľady na svet z čias socializmu, keď ekonomika aj spoločnosť boli riadené direktívne. Ministerstvo dopravy si tieto myšlienky nielen osvojilo, ale začína ich potichu, ale rázne uvádzať do praxe. Zdôrazňujem, je to úplne scestný koncept, ktorý bezprecedentne odporuje všetkým exaktne odvodeným modelom dopravnej obsluhy územia Slovenska a, samozrejme, i jeho prirodzenej regionalizácii. Na celej veci je zarážajúca ľahkosť, s ktorou je možné v politickom prostredí manipulovať so striktne odbornými problematikami.

Skryť Vypnúť reklamu

Je nad slnko jasné, že takýto model dopravnej obsluhy územia a usporiadania jeho regiónov, podľa strihu z obdobia prezidentovania Antonína Novotného, nemá šancu na úspech. Veď kto osídli pohoria Nízkych Tatier a Veľkej Fatry tak, aby sa na ich ploche nachádzala dostatočne hustá populácia stmeliaca dohromady Považie s Pohroním? V konkrétnych súvislostiach to znie absurdne, ale je to jeden z najdôležitejších ekonomických, kultúrnych i spoločenských predpokladov funkčného regiónu v tržnom hospodárskom prostredí. Za vlády KSČ to fungovalo, ale direktívne, strana nariadila a občania sa podriadili a vykonali. Cesty za nákupmi či vybavovaním všetkého možného do za horami ležiacej, prednostne zásobovanej, krajskej metropole sú našťastie zlým snom, ktorý je za nami. Ja si jeho návrat do reality rozhodne neprajem. Politicky zlepený región Považia a Pohronia sa bytostne dotýka celého Slovenska, avšak impulz k náprave stavu musí prísť práve z prostredia, kde je deformácia najciteľnejšia.

Skryť Vypnúť reklamu

Teda z Považia, územia od Trenčína po východnú hranicu Liptova. Akú šancu má občan na zmenu politikmi deformovanej odbornej problematiky? Zo svojich skúseností si dovolím tvrdiť, že dosiahnutie zmeny prostredníctvom odborných argumentácií len ťažko vedie k cieľu. Bohorovnosť a arogancia politikov totiž v medzivolebných obdobiach prudko stúpa, bernou mincou sa stávajú len hlasy získané vo voľbách. Každý si vie ľahko spočítať, zástupcovia akých strán presadzujú deformovanú dopravnú a regionálnu politiku prerušenia kontinuity diaľnic na Považí: Ak sa to nezmení, ja ich rozhodne voliť nebudem. Najbližšie voľby sú o rok, sú to voľby do zastupiteľstva nášho samosprávneho kraja. Rok máme na to aby sme situáciu pozorne sledovali a nedali sa oklamať. Alebo chceme i naďalej cestovať v nekonečných, dopravnými nehodami popretkávaných, kolónach medzi Žilinou a Ružomberkom, či vymeniť našu regionálnu identitu za Stredné Slovensko Antonína Novotného?

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 950
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 204
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 997
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 230
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 789
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 879
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 327
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 341
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 298
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 10 997
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Stavby budúcnosti s úctou k minulosti pozdvihnú úroveň architektúry mesta

Zaujímavé koncepty prináša dynamická developerská spoločnosť LICITOR.

Putovanie plagátmi Jana Rajlicha ml

Výstava bude prístupná verejnosti aj v novembri.

Pätnásťgólový Jakub Baranovič ťahá Hôrky za postupom

Hoci počas jesene strelil takmer polovicu gólov svojho mužstva, za ťahúňa sa nepovažuje. Vyzdvihuje snahu a bojovnosť svojich spoluhráčov a prezrádza, že v kabíne občas zaznie aj slovíčko postup.

Jakub Baranovič (OFK Hôrky).

Prímestské autobusy budú jazdiť v obmedzenom režime

V krajských autobusoch nezaznamenali ani jeden prípad nákazy COVID-19.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Vodič autobusu náraz neprežil. Cesta je neprejazdná

Dôvody, pre ktoré vodič náhle zmenil smer jazdy, polícia preveruje.

Situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy zaznamenali rekord v počte pozitívne testovaných

Za jediný deň pribudlo na Liptove 254 ľudí, ktorým potvrdili nákazu koronavírusom.

Zoznam odberných miest v liptovských mestách

Pozrite si, na akých miestach sa bude konať celoplošné testovanie na Covid-19 v liptovských mestách.

Už ste čítali?