Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

AD: Diaľničný kilometer

Reagujem na článok Ľubomíra Matečka z minulého čísla MY Žilinských novín pod názvom Diaľničný kilometer v Žiline, pretože ho považujem za jednostranný a nevyvážený, ale poďme k faktom.

Realizáciu diaľnice D3 v úseku Hričovské Podhradie - Strážov do roku 2006 sľúbila ešte vláda M. Dzurindu v súvislosti s výstavbou závodu KIA MOTORS. Najväčšie ťažkosti s výkupom pozemkov však nedokázala riešiť. Až súčasná vláda prijala zákon, ktorý na jednej strane ctí vlastnícke práva občanov, ale na druhej strane zužuje priestor rôznym špekulantom, ktorí naťahovali prípravu pre štát strategických stavieb. Takýto zákon je, napríklad, vo Francúzku, ale i v iných krajinách, kde to so strategickou výstavbou diaľničnej siete mysleli vážne a neteoretizovali, ale konali. Aké odborné zdôvodnenie chce autor článku? Na jednej strane kritizuje meškanie výstavby a na druhej chce teoretizovať o zákone, ktorý je práve potrebný z hľadiska ich výstavby. Čo také sa zmenilo z hľadiska výstavby tejto stavby? Stavbu od začiatku realizuje rovnaký dodávateľ. Tak, ako ju pripravilo predchádzajúce vedenie ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) so všetkými nedostatkami, ktoré sa tiahnu, a ešte aj budú až do jej dokončenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Úsek diaľnice D3 v polovičnom profile od obce Oščadnica až po tunel Horelica čakal dokončený od roku 1998 na uvedenie do prevádzky až do roku 2005. Bolo to vďaka tomu, že vtedajšia vláda zastavila takmer na jedno volebné obdobie výstavbu diaľníc. Vtedy som nezaregistroval ani jedno odborné vyjadrenie autora článku. A iste nemusím pripomínať, že tam bolo sedem rokov zmrazených niekoľko miliárd, ktoré mohli motoristom slúžiť. A to už ani nehorím o predražení výstavby diaľnic za toto obdobie nečinnosti, pretože medzitým stúpli ceny prác o takmer 49,5 %. (Podľa zverejnených informácií ŠÚSR index rastu cien medzi rokmi 1998 a 2005 v stavebníctve bol 1,495, to znamená nárast reálnych cien o 49,5%.) A tu neobstojí ani argument, že za Mečiarovej vlády bola výstavba predražená drahými úvermi. Dzurindova vláda mala možnosť zobrať si lacnejšie úvery a pokračovať. Dnes by sme nestáli pred zaostávajúcou výstavbou diaľnic a rýchlostných ciest vzhľadom na rast motorizácie.

Skryť Vypnúť reklamu

O úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Dubná Skala sa niekoľkokrát minister, ale aj generálny riaditeľ NDS vyjadrili, že je naplánovaný ako tretí úsek, ktorý sa práve v týchto mesiacoch finalizuje na tender v rámci PPP projektov. To, že sa možno mešká s jeho prípravou oproti predpokladanému harmonogramu, je len preto, že je to po prvýkrát, čo sa takéto projekty pripravujú u nás. Na druhej strane je tento úsek diaľnice najlepšie pripravený po stránke projekčnej aj inžinierskej zo všetkých, ktoré sa začnú na Slovensku realizovať. Spomeňme si na vyhlásenia vtedajšieho ministra dopravy Prokopoviča, ako pripravuje PPP projekty. Boli to zrejme len politické vyhlásenia, pretože dnes by sme prvé z nich realizovali. Nepočul som žiadne vyjadrenie, že by sa tento úsek Hričovské Podhradie – Dubná Skala mal oddialiť, alebo nemal vôbec stavať, ako nenápadne naznačuje autor článku.

Skryť Vypnúť reklamu

A ako odborník určite vie, že takýto úsek s troma tunelmi Ovčiarsko, Žilina a Višňové, ktorý bude mimochodom najdlhší na Slovensku (až 7,5 km), je najnáročnejší na celom Slovensku. A jeho výstavba bude trvať podľa odborníkov minimálne päť rokov. Ak by sa teda začalo stavať, napríklad, koncom roka, tak ukončenie výstavby bude na konci roka 2013. To je jednoducho fakt. A čo dovtedy s cestou I/18 cez Strečiansku úžinu? V tomto úseku je už dnes prekračovaná takmer denne prípustná denná dopravná intenzita, čo spôsobuje časté dopravné nehody. A to nehovoríme o častom skalnom zosuve, ktorý spôsobil už aj smrteľné nehody. Veď nedávno tu musel starosta Strečna vyhlásiť stav ohrozenia. Toto akoby autor článku nevidel. Očakával by som skôr nejaký odborný návrh autora, ako túto situáciu riešiť a nie vyvolávať nepodložené fámy, že riešenie tohto úseku je náhrada za diaľnicu. Určite to neprospieva riešeniu problému, ale skôr ho politizuje. Taká je pravda, to predsa vie každý odborník.

Prepojenie BB cez Donovaly do Ružomberka a na poľské hranice rýchlostnou komunikáciou R1 je strategický nezmysel nielen z územno-plánovacieho hľadiska, ale i z hľadiska dopravnej obslužnosti územia. Tu sa 100% zhodujem s názorom autora článku. Toto riešenie, je podložené aj odborne. Potešilo ma, že po dokončení obchvatu Oravského Podzámku na trase R3 sa začala pred dvoma mesiacmi výstavba ďalšieho exponovaného úseku R3 okolo Trstenej. Isteže, najlepšie by bolo, aby sa naraz stavali všetky úseky diaľnic a rýchlostných ciest na celom Slovensku, ale to je nemožné vzhľadom na limitované finančné prostriedky, a preto je potrebné zvažovať priority. V našom kraji sa koncentruje najdôležitejší cestný dopravný uzol na Slovensku, a preto jeho výstavba prinesie ešte veľa čiastkových riešení a obmedzení, až pokým nebude vybudovaný celý. Ale to predsa prináša každá výstavba.

Preto buďme trpezliví a aspoň my stavební a dopravní inžinieri nevyvolávajme zbytočné emócie! Naopak, snažme sa konštruktívnou diskusiou objektívne informovať širokú verejnosť, aby sme ju získali na svoju stranu pri realizovaní takýchto strategických stavieb. Ospravedlňujem sa čitateľom, že som miestami musel používať rovnaký slovník ako autor článku, ale to len preto, aby som poukázal na absurdnosť manipulácie s faktami. Verím, že každý súdny čitateľ si spraví vlastný reálny obraz o príprave realizácie dopravnej infraštruktúry v našom kraji nie na základe nepodložených faktov, ale na základe reálnych výsledkov pri jej vlastnej realizácii.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 554
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 037
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 547
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 612
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 662
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 855
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 007
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 982
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 957
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 537
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

BYTČA: Lúpež, vyhrážanie i poškodzovanie majetku. Mladík si poriadne zavaril

Na obvineného muža policajti spracovali podnet na návrh na jeho vzatie do väzby.

V III. lige kraľuje nezastaviteľný Hundák, v I. a II. triede na čele pätnásťgóloví strelci

Zápasy regionálnych či oblastných futbalových súťaží tento rok už pravdepodobne neuvidíme, väčšina duelov z jesennej porcie je však už za nami. Preto sme sa pozreli, ako vyzerajú poradie strelcov v jednotlivých súťažiach.

Daniel Hundák (druhý zľava) a Peter Jasenovský (tretí zľava) patria nielen medzi najlepších strelcov Bánovej, ale aj celej III. ligy.

Mesto Žilina požiada o návratnú finančnú pomoc vo výške viac ako 2 milióny eur

Radnica chce peniaze použiť na financovanie správy a údržby komunikácií a verejnej zelene.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

Už ste čítali?