Cestári aj ministerstvo nesúhlasia
Ján Slota kritizoval Slovenskú správu ciest (SSC) na tlačovej besede po rokovaní jeho strany v Budatíne. Na otázku, či to môže ovplyvniť, povedal: „A určite to ovplyvním.“
Správa ciest má na starosti cesty I. triedy a diaľničné privádzače. Podľa riaditeľa SSC - Investičnej výstavby Žilina Ivana Hlavoňa nemá rekonštrukcia cesty s tunelom nič spoločné. „Hasíme oneskorenosť výstavby diaľnice a tunela.“ Podľa neho naopak SSC výstavbu diaľnic len víta. „My sa tešíme z výstavby tunelov, ale do tej doby nechceme, aby vznikla nejaká katastrofa,“ povedal. Rekonštrukcia sa nedotkne diaľničného programu ani podľa ministerstva dopravy. „Rozširovanie cesty I/18 nemá vplyv na výstavbu diaľnice D1, vzhľadom k termínom výstavby diaľnice, ako i neudržateľnému stavu prekračovania prípustnej intenzity dopravy. Preto je nutné tento úsek rekonštruovať za relatívne krátku dobu, približne 18 mesiacov a nízkych nákladov,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík.
Neúnosná situácia
Celá trasa cesty I/18 pod Strečnom je v havarijnom stave. Úsek dlhý 9,5 kilometra vedie cez kamenné bralá, ktoré sa vplyvom erózie a dopravy pravidelne uvoľňujú. Kvôli nebezpečenstvu totálneho odstavenia cesty chcú cestári vec riešiť, sanácia a rozšírenie na štyri pruhy má stáť miliardu. Cesta I/18 je dopravne preťažená. Za deň ňou prejde 27-tisíc vozidiel a je na nej mimoriadna nehodovosť. „Za minulý rok bolo v tomto úseku 112 dopravných nehôd, z toho boli usmrtené 2 osoby,“ povedal dopravný inžinier žilinskej polície Peter Olejár. V júli minulého roku tu tragicky zahynula mladá Češka, zabil ju kameň z brala. Jej rodina cestárov zažalovala. Privádzač mešká, štyri pruhy budú do júla
Diaľničný privádzač Žilina Strážov odovzdajú cestári do používania 1. júla. Pôvodne mal byť hotový koncom decembra. Cestu prerábajú za plnej prevádzky, problémy boli s výkupom pozemkov a inžinierskymi sieťami. Na úseku sa tvoria každý deň kolóny. Šoféri v nich stoja aj dvadsať minúť. Aj to Slota kritizoval: „Mám veľmi kritické pohľady na to, že SSC pri vstupe do Žiliny robí organizačne totálne chaos.
Choma: tunely sú priorita
Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti a splnomocnenec vlády pre výstavbu diaľnic Igor Choma otvoril pred mesiacom posledný úsek diaľnice po Žilinu – Strážov. „Rozhodne áno,“ odpovedal na otázku, či má tunel Višňové vysokú prioritu. Možné odštartovanie prác vidí na jar budúceho roku. „Skúsenosti už máme, na Slovensku máme postavené tri tunely. Ideme požiadať ministerstvo dopravy o vydanie stavebného povolenia. Súbežne s tunelom Višňové sa začne budovať aj tunel Ovčiarsko, ktorý je v treťom balíku PPP projektov,“ povedal. Oba bude robiť súčasne jeden zhotoviteľ. Všetky tunely na úseku D1 budú dvojrúrové a majú byť hotové do roku 2012. Choma predpokladá, že zmluvu s koncesionárom podpíšu v marci, pretože je pripravený projekt a sú vysporiadané pozemky.