ZN).
Mesto Žilina vyberalo za parkovanie poplatok, tzv. parkovné, prostredníctvom Žilinskej parkovacej spoločnosti (ŽPS), v ktorej má väčšinový podiel. Umožňoval to zákon o miestnych daniach, ktorý do konca novembra minulého roka zavádzal, okrem iného, aj daň za dočasné parkovanie vozidiel na vyhradenom priestranstve. Novelou však od 1. decembra toto ustanovenie zo zákona vypadlo. Mestá tak stratili právny základ na vyberanie poplatku za parkovanie. V Žiline ŽPS vyberá poplatok stále. Prokuratúra teraz povedala, že časť VZN, ktorá hovorí o dani za parkovanie musí mesto zrušiť, pretože ňou bol porušený zákon.
„Podstata spočíva v tom, že obec nemôže bez výslovného zákonného zmocnenia vyberať daň za užívanie verejného priestranstva spočívajúcu v dočasnom parkovaní motorového vozidla, ako to bolo možné podľa zákona platného a účinného do 30. 11. 2007. Počnúc 1. 12. 2007 toto zákonné zmocnenie zaniklo,“ píše sa v proteste prokurátora, ktorý podpísal námestník okresnej prokurátorky Ladislav Ľorko.
Podnikateľ: „Neplaťte“
Prokuratúra protestom vyhovela podaniu podnikateľa Vladimíra Vidru, ktorý koncom januára podal návrh na preskúmanie zákonnosti tohto nariadenia. „Som rád, že prokuratúra sa stotožnila s našim názorom, že toto VZN je protizákonné. Namietali sme, že vyberanie parkovného nemá právny základ a je v rozpore so zákonom. Jednoducho vodič pri parkovaní na verejnej komunikácii neporušuje žiadny právny predpis, pokiaľ mu to nezakazuje dopravná značka. Preto by som rád upozornil vodičov, že nemajú za parkovanie platiť. Zároveň by to mala byť výstraha pre policajtov, aby v tomto smere proti nim nekonali, pretože je to v rozpore so zákonom,“ uviedol Vidra.
Mesto: „My parkovné nevyberáme“
Mesto Žilina bolo povinné protestu prokurátora bez zbytočného odkladu vyhovieť.
Parkovanie je v rozpore so zákonom
Prokurátor vydal protest, proti nariadeniu mesta. Mesto malo povinnosť sporné ustanovenie vypustiť, alebo ho nahradiť novým.
Dokončenie z titulnej strany
Podľa hovorcu Martina Barčíka tak urobilo na ostatnom mestskom zastupiteľstve, kedy poslanci schválili úplne nové VZN o dani za užívanie verejného priestranstva a o správnom poplatku za zvláštne užívanie pozemných komunikácií. Ním zaviedlo daň za trvalé parkovanie vozidla mimo stráženého parkoviska.
Parkovné však od vodičov v meste vyberá ďalej. Nie však priamo, ale prostredníctvom ŽPS, v ktorej má väčšinu. „Treba rozlišovať medzi ŽPS a mestom Žilina. Vyberanie ceny za parkovanie je upravené dohodu so ŽPS,“ hovorí Barčík. Nevysvetlil však, na základe akého právneho úkonu tak môže konať. Odvolal sa len na spomínanú dohodu.
ÚS: Vyberať sa nemôže
Podľa nálezu ústavného súdu z roku 2000 však to, že obec je vlastníkom a správcom miestnych komunikácií, neznamená, že môže za státie na týchto komunikáciách vyberať bez výslovného zákonného zmocnenia akokoľvek nazvané platby bez poskytnutia protihodnoty. A keďže tak nemôže robiť mesto, nemôže túto právomoc ani delegovať na ŽPS. Podľa zákona totiž nemôže ani mesto previesť na druhého, teda ŽPS viac práv, ako samo má. Logicky je teda vyberanie parkovného zo strany ŽPS obchádzaním zákona. Vodiči by preto za parkovanie na ulici platiť nemali.
Mestá chcú parkovné zlegalizovať
Ostatné krajské mestá sa s novelou zákona o miestnych daniach vysporiadali po svojom. V Trenčíne a Košiciach môžu vodiči parkovať zadarmo. Pre obecné kasy však znamená nezanedbateľný výpadok. Denník SME koncom júna informoval, že samosprávne organizácie, Združenie krajských miest K8, ZMOS a Únia miest Slovenska pripravili návrh, podľa ktorého by mohli i naďalej legálne vyberať poplatky za parkovanie. S vládou a kompetentnými ministerstvami už začali o návrhu rokovať. Legislatívny návrh by mohol nadobudnúť reálne kontúry na jeseň.