Cestujete k moru?

Najobľúbenejšou dovolenkovou destináciou Slovákov je už niekoľko rokov Chorvátsko. Cesta k letoviskám nepresahuje z Bratislavy osmesto kilometrov a skúsený šofér ju prekoná za osem až desať hodín.

Ísť k moru autom je pre mnohých Slovákov zaujímavejšie, ako využiť služby cestovných kancelárií. Treba si to však dobre spočítať a pripraviť sa na možné riziká individuálnej dopravy.

Necestujte cez víkend
Chorvátske cesty zažívajú najväčší nápor v sobotu, kedy drvivá väčšina turistov nastupuje na dovolenkový pobyt, alebo sa z neho vracia. Preto sa cez víkend cestuje do Chorvátska najhoršie. Ak sa dá, naplánujte si dovolenku v inom termíne a cestujte do krajiny radšej cez pracovný deň. Niektoré mýtnice bývajú v piatok a v sobotu preplnené, a preto sa tam dlhšie čaká. Dlhé čakacie doby sa dajú znížiť, ak si vodiči pripravia peniaze vopred a zbytočne nezdržujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako ušetriť
Každý motorista hľadá možnosti, ako by na ceste čo najviac ušetril. Jednou z možností je na spotrebe. Autá s naftovým motorom majú obyčajne nižšiu spotrebu pri dlhej jazde po diaľnici, ale v Chorvátsku je už tiež nafta drahšia než benzín. Preto je rozhodujúca priemerná spotreba auta, bez ohľadu na druh paliva. Nejedného motoristu chystajúceho sa do Chorvátska určite poteší, že pri súčasnom kurze koruny vychádzajú pohonné hmoty v Chorvátsku lacnejšie ako na Slovensku. Ušetriť sa dá aj na poplatkoch za diaľnice, použitím starej cesty cez Plitvice až k moru. Hustota čerpacích staníc je prijateľná, rovnako ako odpočívadiel na diaľniciach. Je ich neúrekom a sú dobre vybavené. Okrem reštauračných služieb, nájdete na každej aj toaletu a na mnohých aj detské miniihrisko. Čerpacie stanice na hlavných medzinárodných cestných ťahoch majú nepretržitú prevádzku 24 hodín, ostatné čerpacie stanice sú otvorené od 7.00 do 22.00 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Na čo nesmiete zabudnúť
Vodič potrebuje okrem cestovného pasu alebo občianskeho preukazu predovšetkým vodičský preukaz, technický preukaz vozidla a zelenú kartu. Tento medzinárodne platný doklad potvrdzuje, že máte zaplatené poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou vozidla, teda povinné zmluvné poistenie. Jej predloženie od vás môžu žiadať na hraniciach. Kartu vám vydá poisťovňa, v ktorej ste zákonne poistení. Platí vo všetkých krajinách, cez ktoré budete do Chorvátska prechádzať. Ak nešoférujete vlastné auto, potrebujete aj splnomocnenie od majiteľa vozidla overené notárom. No a, samozrejme, pripravte si finančnú hotovosť na diaľničné poplatky, prípadne tankovanie. My vám dnes v téme pomôžeme s predbežnou kalkuláciou.


Dlhé šoférovanie unavuje, pomôžu prestávky
Cesta k moru do Chorvátska trvá osem až desať hodín. Ak aj patríte k tým vodičom, ktorí šoférujú radi a je to pre vás skôr relax ako námaha, nedajte sa svojimi pocitmi oklamať.
Únave, ktorá pri dlhom šoférovaní automaticky prichádza, sa totiž nevyhnete ani vy, hoci ju zdanlivo necítite. „Aj organizmus tých vodičov, pre ktorých je šoférovanie auta relaxom, sa pri dlhej jazde unaví,“ upozorňuje všeobecný lekár Ján Košturiak. Po niekoľkých hodinách za volantom sa oslabuje pozornosť a telo v dlhodobo strnulej polohe za volantom si žiada zmenu. „Psychická i fyzická únava prichádza zhruba po troch-štyroch hodinách šoférovania. Pri dlhšej ceste si preto treba naplánovať prestávky,“ odporúča lekár. To znamená, zastaviť na najbližšom odpočívadle, vystúpiť a poprechádzať sa. Ak cestujete v noci, tak si aj zdriemnuť. Aspoň na pätnásť minút. „Aj takýto krátky spánok má blahodárne účinky. Organizmus si oddýchne a vodič sa vyhne najväčšej hrozbe nočného šoférovania, ktorou je mikrospánok,“ hovorí lekár.

SkryťVypnúť reklamu

Ten na vodiča číha najmä v poslednom úseku dlhodobej jazdy. „Častokrát vodičovi chýba do konca cesty len pár kilometrov, povie si teda, že to už nejako zvládne, neoddýchne si a vtedy príde kritický mikrospánok. Často je to len pár sekúnd, na ktoré vodič zavrie oči, ale to stačí, aby došlo k tragickej dopravnej nehode,“ konštatuje Košturiak. Jazdu v noci neodporúča, pretože často nasleduje po dlhom únavnom dni a vodič si už do auta sadá vyčerpaný. Podľa neho je lepšie vydať sa na dlhú cestu ráno, kedy je šofér vyspatý. Denné šoférovanie navyše nie je vďaka dobrej viditeľnosti také náročné na pozornosť ako jazda v noci. Lekár neodporúča nahrádzať prestávky ani popíjaním kávy či iného energetického nápoja počas jazdy. „Káva ani energetické nápoje či pilulky, ktoré je dostať v obchodoch, nenahradia oddychovú prestávku. Nejestvujú žiadne zázračné lieky na povzbudenie.

Tieto prípravky možno zbystria vodičovu pozornosť na pár minút, ale môže sa stať, že aj nie. Sú ľudia, na ktorých má káva opačný účinok a po jej vypití sú ospalí,“ poznamenáva lekár. Piť, ale najmä v teplom počasí, treba. Lekár však odporúča minerálne vody, ktoré telu doplnia minerály stratené v dôsledku potenia. Aj strava vodiča by mala pozostávať len z ľahkých jedál. „Najlepšie len z ovocia a zeleniny, prípadne ľahkého pečiva,“ radí. Dovolenková špecialita Slovákov, vyprážané rezne nie sú vhodné. „Ťažké jedlá unavujú, a tak oslabujú pozornosť,“ vysvetľuje lekár. No a tým, ktorí v horúcom počasí zapínajú v aute klimatizáciu, odporúča, aby to radšej nerobili. „Množia sa prípady, kedy ľudí klimatizácia v aute doslova odrovnala. Tento výdobytok oslabuje obranyschopnosť organizmu a zle pôsobí na horné dýchacie cesty.“ Aby ste na dovolenku neprišli chorí, radšej si otvorte okná, alebo pustite ventilátor, ktorý je v každom aute.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žilina

Komerčné články

  1. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú, čo ľudia budú chcieť
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 12 863
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 499
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 002
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 3 347
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 220
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 839
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 222
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 438
  1. Štefan Šturdzík: Babišova nočná mora Okamura.
  2. Marian Mudrák: Ako zariadiť detskú izbu s retro a starožitnými prvkami: odborný sprievodca
  3. Vladimír Krátky: A r m a d e g o n .
  4. Marian Mudrák: Ako určiť hodnotu starožitnosti?
  5. Martin Pollák: Popierači, chcimírovia a kremľofili
  6. Dávid Polák: Kde sú hranice kolektívnej zodpovednosti?
  7. Miroslav Ferkl: Dobre vyzeráte súdruh Babiš!
  8. Monika Albertiová: Keď vy Fica, my Babiše. Bude zase Československo?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 19 481
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 19 442
  3. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 273
  4. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 760
  5. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 000
  6. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 5 933
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 971
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 673
  1. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  2. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  3. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  4. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  5. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  6. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  7. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  8. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu