Dôvodom sú podľa predbežnej správy audítorov dodatky, ktoré stavbu predražili. To však audítori ešte nevedeli, že sa má stavba predražiť o ďalšie desiatky miliónov. Podľa informácií zo Slovenskej správy ciest sa totiž počíta s podpisom ďalších štyroch dodatkov, ktoré by ju zvýšili na takmer 402 miliónov korún (13 343 955,39 €). A plánuje sa aj 11. dodatok, čo znamená ďaľšie zvýšenie až na 460 miliónov korún (15 269 202,68 €). Znamenalo by to zvýšenie ceny o viac ako 50 percent, čo by bol ďalší dôvod, prečo by únia nesmela financovať stavbu.
SSC: Museli sme zvyšovať
Správa ciest priznáva, že únia už pozastavila financovanie stavby „do doby zdôvodňovania oprávnenosti zvýšenia ceny“. Tvrdí však, že zvýšenie bolo nevyhnutné. Zdôvodňuje to požiadavkami dopravnej polície na presmerovanie dopravy inak, ako plánovali, problémami s výkupom pozemkov, ale aj zlým technickým stavom rekonštruovaného mosta, o ktorom sa dozvedeli až počas stavby. „Vôbec nie je rozhodnuté, či Slovensko bude vracať peniaze,“ povedala hovorkyňa SSC Iveta Fedorová. Podľa riaditeľa žilinskej sekcie správy ciest Ivana Hlavoňa im zatiaľ nikto neavizoval, že majú peniaze vrátiť.
O dodatkoch tvrdí, že boli nevyhnutné. „Boli to reálne požiadavky, dokumentácia bola spracovaná pred 4 – 5 rokmi. Od vtedy sa zmenil stav,“ povedal. V stavebnom konaní bolo 127 dotknutých, nárokovali si nové okná, protihlukové steny. Cestári ani nerátali so stavaním za plnej premávky. Výstavbu mali podľa jeho slov naprojektovanú na 560 miliónov, do plánu dali zhruba 400. Ak by peniaze museli vrátiť, dajú sa použiť na iný projekt, ale treba ich vyčerpať do konca roka. Keďže cestné stavby vyžadujú dlhú prípravu, projektovanie a ešte aj výberové konania, nebude to možné. Podobná situácia ako v Žiline-Strážov hrozí aj pri ďalších stámiliónových cestných stavbách, budovaných na Slovensku.
Neverejné zistenie
Podľa ministerstva dopravy ide o informácie neurčené pre verejnosť, keďže ide len o predbežné zistenia audítorov. Ministerstvo nebude „s cieľom nevnášať zmätok do uvedených predbežných zistení“ poskytovať k veci oficiálne stanovisko a po doriešení danej veci urobí analýzu postupu a vyvodí dôsledky. „Ak boli urobené chybné kroky, viac-menej boli uskutočnené pred rokom 2006,“ zareagoval rezort. Riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravy Ľubomír Palčák si myslí, že Slovensko má problémy hlavne s nedostatočnou prípravou stavieb, čo podľa neho mohol byť práve tento prípad. Príprava pozostáva aj z dobrého projektu, ktorý dokáže oveľa presnejšie odhadnúť náklady. Palčák si myslí, že jednou z ciest, ako podobným prípadom zabrániť, sú projekty verejno-súkromných partnerstiev (PPP). Tam veľmi komplikované pravidlá únie neplatia.