Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Skládku o chvíľu zatvoria, a čo po tom?

UŽ VIAC AKO ROK PROTESTUJÚ obyvatelia proti rozšíreniu skládky v Považskom Chlmci. Na ich čele stojí Anna Smikoňová. Tvrdí, že kompetentných na problém upozorňujú, ale nikto ho nerieši. Hovorí, že ak je Slovensko právny štát, tak skládku na konci roka z

atvoria. Pre Žilinu však vznikne problém, čo s odpadom. Minulý týždeň primátorovi Harmanovi symbolicky odovzdali vrece.

Primátorovi ste dali vrece s odpadom. Prečo?
- Darovali sme mu odpad, ktorý nepatrí na skládku, ale je určený na recykláciu. Boli to plasty, tetrapaky a sklo. Aj všetko toto vozia do Chlmca na skládku a nepatrí to tam. Chceme, aby sa poslanci problematikou separácie zaoberali. Keď skládku zatvoria, budú ľuďom musieť zdôvodňovať, prečo zvýšia poplatky, keďže odpad budú musieť vyvážať na skládky v okolí. Keby separovali, na skládku by sa vyvážalo len to najnutnejšie a ceny by zvyšovať nemuseli. Odpad sa dá totiž vyseparovať až na 90 percent a len 10 percent patrí na skládku. Separácia odpadu bude navyše od roku 2010 povinná. Žilina to však podceňuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Skládka má povolenie len do konca roka. Myslíte, že ju zatvoria?
- Stále veríme, že na Slovensku sa musia dodržiavať zákony. Skládka má podľa integrovaného povolenia Slovenskej inšpekcie životného prostredia, výnimku na činnosť do 31. 12. 2008. Nie je totiž v súlade s platnou legislatívou. Jej najväčšou závadou je nevyhovujúce tesnenie, a tak nemôže ďalej existovať.

Chcú ju však rozšíriť. Fungovala by tak len o kúsok vedľa.
- Rozhodli sa pre jej rozšírenie preto, aby ušetrili. Aby nemuseli budovať nové cesty, infraštruktúru, vodu, elektrinu, čističku. Skrátka vyhovuje im to tak, ako to je. Aj keď to nezodpovedá normám. Podľa posudkovej agentúry životného prostredia nie ani navrhovaná lokalita vhodná na skládku, nemá vhodné podložie. Je štrkovité. Navyše jej umiestnenie je v rozpore s nariadením, že minimálna vzdialenosť skládky od rodinných domov musí byť 500 metrov a minimálne 1 000 metrov od škôl. Po plánovanom rozšírení by však skládka bola len 20 – 30 metrov od školy, veľko-skladu potravín a ďalších prevádzok, kde pracujú ľudia. Navyše by ležala v tesnej blízkosti ľudských sídel.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto tvrdí, že s rozšírením skládky počíta aj platný územný plán. Prebieha stavebné konanie.
- Minulý rok vydali rozhodnutie o umiestnení skládky. V územnom pláne je vedená ako verejnoprospešná stavba. Týka sa to ale existujúcej skládky. Nie je tam ani zmienka o jej rozšírení. V tom zavádzajú. Navyše tretina pozemkov, na ktorých chcú skládku rozšíriť, má stále súkromných majiteľov. Vyhrážali sa vyvlastňovaním. Skládku však chce rozširovať súkromná spoločnosť. Nie je nám jasné, ako chce súkromná spoločnosť vyvlastňovať.

Mesto však tvrdí, že inú možnosť nemajú. Skládku mať musia a iná vhodná lokalita neexistuje.
- Na skládku v Považskom Chlmci sa ukladá odpad zo širokého okolia, pre asi 50 obcí. Žilina skládku mať musí. Na naše požiadanie minister životného prostredia poslal prezidentovi list, v ktorom uviedol tri ďalšie lokality v okolí. Z nich ako naj-vhodnejšia sa javila tá vo Višňovom. Ďalšie boli v Bitarovej a Bánovej. Preto nechápeme, prečo sa nakoniec rozhodli, že budú rozširovať skládku v Považskom Chlmci.

Skryť Vypnúť reklamu

Možno preto, že ich tlačí čas a problém musia vyriešiť už do konca tohto roka.
- My sme ich však už vo februári minulého roka upozorňovali, že skládka má povolenie len do konca roka 2008. Dostal to na vedomie aj primátor. Nikto sa s tým však zodpovedne nezaoberal. Už rok upozorňujeme na to, že rozšírenie existujúcej skládky nie je v súlade s legislatívou. Dali sme podnet na krajskú prokuratúru. Ak nepochodíme, budeme postupovať na generálnu prokuratúru a odtiaľ na Ústavný súd.

Ak skládku zatvoria a nová nebude, čo budú robiť?
- Ak mesto nie je schopné nájsť lokalitu v blízkosti Žiliny, budeme vyvážať odpad 30 kilometrov, ako to robí Pezinok, na najbližšie skládky, ktoré sú v súlade so zákonom. Budú to voziť do Rajca, prípadne do Bytče. Mne však nejde do hlavy, ako je možné, že mesto Žilina má vyriešiť problém skládky pre 35 obcí z okolia a nikoho z týchto obcí neoslovili. Prečo je to tak. Prečo všetci spoločne nehľadajú riešenie. Berieme to tak, že tento problém riešiť nechcú. Keby mali seriózny záujem, zvolali by 35 starostov a vhodnú lokalitu by veľmi pravdepodobne našli.

Prečo si myslíte, že nechcú?
- Keď títo ľudia kandidovali, mali sa zoznámiť s problémami, ktoré budú riešiť. Bývalé vedenie totiž skládku predalo súkromnému podnikateľovi a to je problém. Pokiaľ ju totiž prevádzkuje súkromná spoločnosť, vždy pôjde o biznis. Chcú nahromadiť čo najviac odpadu, aby na tom zarobili. Veľmi im vyhovuje súčasný stav a rozšírenie skládky v Považskom Chlmci. Majú tam všetko vybudované. Nič nemusia robiť navyše. Budú chcieť na to miesto vyviesť čo najviac odpadu a za uloženie zinkasovať čo najviac peňazí.

Ako by ste to riešili vy?
- Treba sa inšpirovať v Rajci. Tam si všetky obce založili združenie a odpadové hospodárstvo vnímajú ako vec dennej potreby a denného záujmu. Neziskové zduženie obcí má totiž úplne iné priority a záujmy, ako na skládke zarobiť. Chce problém vyriešiť.
Čo hovoríte na argument primátora, že ste si so svojím protestom pomýlili dvere?
- Priviedlo ma to k úvahe, že sme si vo voľbách zvolili nesprávny hlasovací lístok. Neboli sme spokojní s predchádzajúcim vedením mesta. Chceli sme zmenu. Ale chceli sme ozajstnú zmenu a nie to, že sa bude pokračovať v začatých aktivitách z minulosti. Rok ho pozývame na stretnutia. Ani raz si nenašiel čas. Prijal nás minulý rok v októbri a sľúbil, že nedovolí, aby bol porušený zákon. Po poslednom zastupiteľstve sme sa dohodli, že sa v septembri stretneme a budeme sa skládke venovať.

Pôvodne sa s rozšírením skládky uvažovalo na vedľajšej lokalite, zvanej Zábreh. Tam by vám to nevadilo?
- O tom sme už ani neuvažovali. Tam by to bolo síce vzdialené okolo 300 metrov od spomínaných prevádzok, ale asi by to neprešlo cez životné prostredie. Je to totiž ešte bližšie k priehrade a je tam štrkové podložie. Navyše v tejto časti už naplánovali inú nezmyselnú výstavbu elektrárne Cogen.

Čo to je Cogen?
- Stavba tejto elektrárne sa má v Považskom Chlmci objaviť zrejme nejakým nedopatrením. Nie je tu totiž vysokotlakové vedenie plynu a to musia ťahať až z Hôrok. Musia postaviť plynovod v dĺžke 4,5 km. Nemajú navyše odberateľa na teplo, a tak oslovili firmu v centre mesta. Budú tak ťahať ďalšie potrubie krížom cez mesto. Vyrobenú elektrinu chcú napojiť na existujúce vedenie vysokého napätia, ktoré je na opačnej strane Považského Chlmca. Kvôli tomu chcú vyrúbať dvojkilometrový pás lesa.

V akom štádiu je podľa vás povoľovanie tejto stavby?
- Bolo vydané územné rozhodnutie. V súčasnosti prebieha stavebné konanie. My, ako jeho účastníci, budeme proti. S niečím takým nepočíta ani územný plán. Požadujeme, aby nám túto časť vrátili ako oddychovú, rekreačnú oblasť. Je tu diaľnica, ďalšia je naplánovaná. Je tu cesta II. triedy a sú tu priemyselné objekty. Na takúto malú oblasť je to neskutočné množstvo splodín. Ďalší zdroj hluku a splodín by sme už neuniesli.

Ako sa cítite, ako mediálne známy človek?
- Nemám z toho dobrý pocit. Zistili sme totiž, že sme pre verejnosť zaujímaví až vtedy, keď niečím vystúpime z normálnosti. Napríklad, keď dáme na zastupiteľstve primátorovi odpadky. Inak sa o naše práva nikto nezaujíma.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Aj matematika sa dá skrotiť
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 26 850
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 819
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 083
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 664
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 624
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 477
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 065
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 807
  9. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 776
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 717
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ilustračné foto.

Traja turisti zablúdili v Malej Fatre

Stratení turisti neutrpeli zranenia.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

VIDEO: Žilina ide do veľkého europrojektu. Do ekológie investuje 1,3 milióna eur

O adaptácii Žiliny na zmenu klímy diskutoval aj primátor mesta.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Záchranné zložky pomáhali pri dvoch vážnych dopravných nehodách v okrese Prievidza

Nehoda medzi obcou Nedožery-Brezany a Prievidzou skomplikovala dopravu v Prievidzi aj Bojniciach.

Už ste čítali?