Štvrtok, 21. marec, 2019 | Meniny má Blahoslav

Dopravné minimum

Okrem dopravy by bolo potrebné uviesť i dopravný urbanizmus, územné plánovanie i regionalistiku. Teória, ktorou sa budeme zaoberať, má základy vo fyzikou odvodenom zákone.

Gravitačný zákon – ktorého autor je Isaac Newton, je oným útlym a ľahko pochopiteľným vzorčekom tvoriacim základ našich odborných disciplín. Podľa neho sila vzájomného pôsobenia dvoch telies je priamo úmerná ich hmotnosti i gravitačnej konštante a nepriamo úmerná vzdialenosti medzi telesami. Gravitačné polia vo fyzike – alebo regióny – sú nehmotné štruktúry zistiteľné podľa ich účinkov prejavujúcich sa na hmote. Analogicky a zjednodušene teda platí: doprava medzi dvoma sídlami bude o to väčšia o čo väčšie sú ich „hmotnosti“ – najčastejšie počet obyvateľov, pracovných príležitostí, vybavenosti – a o čo menšia je ich vzájomná vzdialenosť. To isté platí i pre regionálne väzby miest a obcí. Ak budete tento princíp aplikovať na spojité územie, potom dostanete priestorové zobrazenie smerovania dopravných a regionál-nych väzieb. Zároveň sa nám pomerne jasne ohraničia územia so vzájomnými silnými väzbami – čo sú prirodzene definované regióny. S dôrazom na slovíčko „prirodzene“! Rozpoznáte taktiež línie najsilnejších dopravných a regionálnych vzťahov, ale i v opačnom prípade územia s minimálnymi alebo žiadnymi väzbami.

Je jedno, aké si zvolíte merítko, princíp platí všade rovnako. Môže to byť úroveň mesta a v rámci neho vzťahy medzi jeho jednotlivými časťami, či územie Slovenska so vzťahmi medzi jednotlivými mestami či regiónmi alebo územie Európy a v jej rámci medzištátne dopravné vzťahy. To je zároveň všetko, čo nám ako teoretické minimum pre účely nášho článku postačuje. To, o čom píšem, nie je žiadna nová vec, vždy doteraz platila – nevynímajúc obdobie nášho direktívne riadeného spoločenského systému, keď sa uplatňovala mimo nášho územia – ale od určitej doby sa omnoho ľahšie preukazuje. Onou dobou jej ľahkého použitia je obdobie sprístupnenia náročnejších výpočtových programov.
Pre nás sú dôležité objektívne výsledky, ku ktorým sa gravitačné modelovanie Slovenska dopracovalo. Pod slovíčkom „objektívne“ myslím výsledky modelovania bez vonkajšieho zásahu či interpretačného skreslenia, teda bez pôsobenia subjektívneho ľudského faktoru.
V celoslovenskej rovine použitia sú dôležité výsledky dopravného modelovania západo-východných a severo-južných cestných prepojení.

Ak porovnávame hlavné trasy prepojení západu – východu a severu – juhu Slovenska, potom – s veľkým odstupom – najsilnejšie dopravné väzby sú vedené v severnej trase na východ cez Žilinu a Považie a západnej trase na juh cez z Čadce cez Žilinu – Banskú Bystricu a Šahy. V týchto súvislostiach si možno čitatelia spomenú na často opakovanú frázu prepojenia Bratislavy s Košicami diaľnicou. Dostávame sa tak k prvej manipulácii gravitačným zákonom. Z analýz generovania dopravy gravitačným modelom je zrejmé, že sila dopravného pôsobenia týchto miest zďaleka nepokrýva celé územie Slovenska a uvedený predpoklad je voči ostatnému územiu Slovenska nespravodlivý. Do diaľničného modelu je potrebné začleniť všetky dôležité mestské ciele, na východe, teda nie Košice, ale aj 95-tisícový Prešov. Zároveň ten, kto obhajuje prepojenie Bratislavy s Košicami diaľnicou z toho dôvodu, že je najkratšie, vidí, alebo chce vidieť, len jednu časť základnej gravitačnej dopravnej rovnice: vzdialenosť. A to je druhá, ešte hrubšia manipulácia.

Hmotu, ktorú v gravitačnej rovnici reprezentuje osídlenie, tento manipulatívny prístup cudne vynecháva. Výsledný priemet „ošklbanej“ gravitačnej rovnice v území nám jasne ukazuje „správne“ smerovanie hlavného cestného západ-východ prepojenia cez Zvolen a severojužného prepojenia znovu cez Banskú Bystricu a Ružomberok. Vieme teda, komu to má priniesť úžitok, budeme hľadať súvislosti a motívy i ich hlav-ných protagonistov. V regionalistike je to podľa gravitačného zákona taktiež jasné. Slovensko sa prirodzene gravitačne člení na 4 základné regióny. Neexistuje žiadny prirodzený región stredné Slovensko spájajúci navzájom Považie a Pohronie do jedného celku, naopak ide o dva svojbytné, nezávislé regióny. Navzájom ich rozdeľuje najväčšia prírodná bariéra Slovenska: horský masív Nízkych Tatier a Veľkej Fatry. V tomto 50 km širokom neosídlenom území neexistujú žiadne relevantné regionálne väzby, ktoré by územie navzájom „lepili“ dohromady.

Poznajúc históriu, i tú ľudstvu najvzdialenejšiu, veď zo školy vieme, že naše horské územie sa vrásnilo v štvrtohorách – i limity ľudskej existencie je nereálne, aby človek vyplnil voľný vysokohorský priestor jeho osídlením. So stopercentnou istotou teda môžeme predpokladať, že ani v budúcnosti sa žiadny spoločný prirodzený región Považia a Pohronia nevytvorí! Rozdelenie Slovenska na tri regióny – západ, stred, východ – vzniklo a existovalo len v totalitne riadenom útvare socialistického štátu. Dnešná regionalizácia Slovenska – juhozápad vrátane Bratislavy, severozápad (Považie), stred (Pohronie) a východ – už v praxi súkromného sektoru spoľahlivo funguje, len pre štátny sektor platí exkluzivita fungovania podľa modelu totalitného štátu. Rovnako ako v prípade dopravného urbanizmu a diaľnic, hľadajme motívy a dôvody i ako nás tieto deformácie ovplyvňujú v každodennom živote.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 190
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 22 307
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 20 301
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 311
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 12 968
  6. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 12 076
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 9 454
  8. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 8 602
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 282
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 7 101

Hlavné správy z MY Žilina

Slováci a Česi nad 55 rokov môžu požiadať o Kartu seniora

Slováci starší ako 55 rokov môžu žiadať v Trenčianskom a Žilinskom kraji o Kartu seniora. Získajú zľavy na Slovensku aj v Českej republike.

Psa na súťaže si požičiava. Kristína Munková skončila tretia na svetovom finále juniorhandlingu

Mladá Žilinčanka, v súčasnosti žijúca vo Varíne, Kristína Munková, si v sobotu 9. marca vybojovala v anglickom Birminghame tretie miesto vo finále medzinárodného junior handlingu. Súťažila tam ako jediná Slovenka medzi 41 mladými ľuďmi z celého sveta.

Kristína Munková na stupni víťazov.

Cenná výhra basketbalistov v Lučenci

Žilinčania v tabuľke ostávajú na piatom mieste.

Rajskí basketbalisti v stredu bojovali proti Prievidzi.

Viceprimátor Randa skončil s lanovým parkom

Nový správca by mal priniesť do lesoparku okrem lezenia aj nové aktivity.

Lanový park bude mať nového správcu.

Nominujte svoju Osobnosť Žilinského regiónu a Kysúc!

nominácie by mali doraziť do redakcie MY Žilinských novín najneskôr do 28. marca.

Nominujte svoju Osobnosť žilinského regiónu a Kysúc!

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na D1 za Sencom v smere do Bratislavy došlo hromadnej nehode

Nehodu dokumentujú v smere za Sencom do Bratislavy.

Prijali ju pre kašeľ, zomrela na opuch mozgu. Mala len rok a pol

V liečbe dievčaťa pochybila nemocnica v Galante, tvrdí úrad pre dohľad.

Mladí Slováci zdolávali najťažší horolezecký terén v Patagónii

​​​​​​​Dvom mladým horolezcom zo Slovenska sa podaril výnimočný úspech

Vybrali SME

Už ste čítali?