Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky

Dopravné minimum

Okrem dopravy by bolo potrebné uviesť i dopravný urbanizmus, územné plánovanie i regionalistiku. Teória, ktorou sa budeme zaoberať, má základy vo fyzikou odvodenom zákone.

Gravitačný zákon – ktorého autor je Isaac Newton, je oným útlym a ľahko pochopiteľným vzorčekom tvoriacim základ našich odborných disciplín. Podľa neho sila vzájomného pôsobenia dvoch telies je priamo úmerná ich hmotnosti i gravitačnej konštante a nepriamo úmerná vzdialenosti medzi telesami. Gravitačné polia vo fyzike – alebo regióny – sú nehmotné štruktúry zistiteľné podľa ich účinkov prejavujúcich sa na hmote. Analogicky a zjednodušene teda platí: doprava medzi dvoma sídlami bude o to väčšia o čo väčšie sú ich „hmotnosti“ – najčastejšie počet obyvateľov, pracovných príležitostí, vybavenosti – a o čo menšia je ich vzájomná vzdialenosť. To isté platí i pre regionálne väzby miest a obcí. Ak budete tento princíp aplikovať na spojité územie, potom dostanete priestorové zobrazenie smerovania dopravných a regionál-nych väzieb. Zároveň sa nám pomerne jasne ohraničia územia so vzájomnými silnými väzbami – čo sú prirodzene definované regióny. S dôrazom na slovíčko „prirodzene“! Rozpoznáte taktiež línie najsilnejších dopravných a regionálnych vzťahov, ale i v opačnom prípade územia s minimálnymi alebo žiadnymi väzbami.

Skryť Vypnúť reklamu

Je jedno, aké si zvolíte merítko, princíp platí všade rovnako. Môže to byť úroveň mesta a v rámci neho vzťahy medzi jeho jednotlivými časťami, či územie Slovenska so vzťahmi medzi jednotlivými mestami či regiónmi alebo územie Európy a v jej rámci medzištátne dopravné vzťahy. To je zároveň všetko, čo nám ako teoretické minimum pre účely nášho článku postačuje. To, o čom píšem, nie je žiadna nová vec, vždy doteraz platila – nevynímajúc obdobie nášho direktívne riadeného spoločenského systému, keď sa uplatňovala mimo nášho územia – ale od určitej doby sa omnoho ľahšie preukazuje. Onou dobou jej ľahkého použitia je obdobie sprístupnenia náročnejších výpočtových programov.
Pre nás sú dôležité objektívne výsledky, ku ktorým sa gravitačné modelovanie Slovenska dopracovalo. Pod slovíčkom „objektívne“ myslím výsledky modelovania bez vonkajšieho zásahu či interpretačného skreslenia, teda bez pôsobenia subjektívneho ľudského faktoru.
V celoslovenskej rovine použitia sú dôležité výsledky dopravného modelovania západo-východných a severo-južných cestných prepojení.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak porovnávame hlavné trasy prepojení západu – východu a severu – juhu Slovenska, potom – s veľkým odstupom – najsilnejšie dopravné väzby sú vedené v severnej trase na východ cez Žilinu a Považie a západnej trase na juh cez z Čadce cez Žilinu – Banskú Bystricu a Šahy. V týchto súvislostiach si možno čitatelia spomenú na často opakovanú frázu prepojenia Bratislavy s Košicami diaľnicou. Dostávame sa tak k prvej manipulácii gravitačným zákonom. Z analýz generovania dopravy gravitačným modelom je zrejmé, že sila dopravného pôsobenia týchto miest zďaleka nepokrýva celé územie Slovenska a uvedený predpoklad je voči ostatnému územiu Slovenska nespravodlivý. Do diaľničného modelu je potrebné začleniť všetky dôležité mestské ciele, na východe, teda nie Košice, ale aj 95-tisícový Prešov. Zároveň ten, kto obhajuje prepojenie Bratislavy s Košicami diaľnicou z toho dôvodu, že je najkratšie, vidí, alebo chce vidieť, len jednu časť základnej gravitačnej dopravnej rovnice: vzdialenosť. A to je druhá, ešte hrubšia manipulácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Hmotu, ktorú v gravitačnej rovnici reprezentuje osídlenie, tento manipulatívny prístup cudne vynecháva. Výsledný priemet „ošklbanej“ gravitačnej rovnice v území nám jasne ukazuje „správne“ smerovanie hlavného cestného západ-východ prepojenia cez Zvolen a severojužného prepojenia znovu cez Banskú Bystricu a Ružomberok. Vieme teda, komu to má priniesť úžitok, budeme hľadať súvislosti a motívy i ich hlav-ných protagonistov. V regionalistike je to podľa gravitačného zákona taktiež jasné. Slovensko sa prirodzene gravitačne člení na 4 základné regióny. Neexistuje žiadny prirodzený región stredné Slovensko spájajúci navzájom Považie a Pohronie do jedného celku, naopak ide o dva svojbytné, nezávislé regióny. Navzájom ich rozdeľuje najväčšia prírodná bariéra Slovenska: horský masív Nízkych Tatier a Veľkej Fatry. V tomto 50 km širokom neosídlenom území neexistujú žiadne relevantné regionálne väzby, ktoré by územie navzájom „lepili“ dohromady.

Poznajúc históriu, i tú ľudstvu najvzdialenejšiu, veď zo školy vieme, že naše horské územie sa vrásnilo v štvrtohorách – i limity ľudskej existencie je nereálne, aby človek vyplnil voľný vysokohorský priestor jeho osídlením. So stopercentnou istotou teda môžeme predpokladať, že ani v budúcnosti sa žiadny spoločný prirodzený región Považia a Pohronia nevytvorí! Rozdelenie Slovenska na tri regióny – západ, stred, východ – vzniklo a existovalo len v totalitne riadenom útvare socialistického štátu. Dnešná regionalizácia Slovenska – juhozápad vrátane Bratislavy, severozápad (Považie), stred (Pohronie) a východ – už v praxi súkromného sektoru spoľahlivo funguje, len pre štátny sektor platí exkluzivita fungovania podľa modelu totalitného štátu. Rovnako ako v prípade dopravného urbanizmu a diaľnic, hľadajme motívy a dôvody i ako nás tieto deformácie ovplyvňujú v každodennom živote.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 852
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 343
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 15 299
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 9 495
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 293
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 832
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 582
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 420
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 155
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 924
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Michaela Zakuťanská: Vyhodila som smartpohone, lebo chcel o mne veľa vedieť

Autorka hry Sám sebe sám Michaela Zakuťanská o nástrahách doby.

Michaela Zakuťanská
Súd dal za vraždu 17-ročnej Judite trest 12 rokov a štyri mesiace.

Vlci Žilina hovoria jasné NIE násiliu páchanému na ženách

Celosvetová kampaň upozorňujúca na problematiku násilia páchaného na ženách sa začala včera a potrvá nasledujúcich 16 dní.

Maroš Mikoláš

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Nad Pribylinou zhorela drevenica

Drevenica zhorela do tla.

Už ste čítali?