Chýbajú však na to peniaze.
Doteraz sa jej nepodarilo zjednotiť kompetentných, aby začali pri záchrane synagógy konať. Namiesto toto si v minulosti vyslúžila obvinenie zo sektárstva. Najnovšie Katarínu Uríkovú oslovili potomkovia bytčianskych Židov, ktorí prežili, či neprežili holokaust. Aj s ich prispením sa chce opäť pokúsiť o záchranu ich dedičstva.
Čím sa zaoberá vaše združenie?
Zaregistrovaní na ministerstve vnútra sme boli v roku 2001. Združenie sa vo svojej činnosti zameriava najmä na podporu, vznik, poradenstvo a vzdelávanie mladej a strednej kresťanskej generácie s cieľom zaktivizovať duchovné, kultúrne, ale aj podnikateľské aktivity v novom spoločenskom a hospodárskom prostredí stredoeurópskeho regiónu s cieľom samofinancovania týchto aktivít. Cieľom nášho združenia je pomáhať ľuďom, ktorí preukážu svoje schopnosti, vybudovať platformu pre ich duchovné, kultúrne i podnikateľské aktivity, platformu, ktorá zabezpečí ekonomický rast spoločnosti a súčasne je prostriedkom rozvoja a formovania osobnosti, ako i zakoreňovania duchovných hodnôt spoločnosti. BC má v súčasnosti troch lektorov, ktorí vyučujú od roku 2001 poslucháčov a študentov, ktorí majú záujem o túto formu vzdelávania. Vzdelávacím procesom od roku 2001 prešlo do 300 poslucháčov, v súčasnosti máme 24 poslucháčov. V rokoch 2001 a 2002 BC poskytlo svoje poradenské a vzdelávacie služby aj zahraničnému partnerovi.
Prečo sa zaoberáte židovstvom? Máte židovských predkov?
Kresťanstvo má svoje korene v židovstve. Čerpaním z jeho koreňov získavame mnohokrát odpovede na otázky, ktoré nie sú až tak zrejmé bez tohto štúdia. Či mám židovských predkov o tom nemám žiadny oficiálny dokument, ale moji rodičia sa aktívne podieľali na protifašistickom odboji. Maminka zachraňovala Židov a získala tak ocenenie Spravodlivý medzi národmi a otec bol pre svoj odboj proti fašizmu väznený 4 a pol roka ako politický väzeň počas druhej svetovej vojny. To naj-vzácnejšie, čo ma naučili je chrániť si svoju slobodu. Asi som po nich.
Hovorilo sa o vás, že ste sekta. Je to pravda?
Nie, nie je to pravda. Pod sektou jednoduchý človek rozumie niečo, čo je škodlivé pre spoločnosť, sú tým ohrození občania, sekta je niečo v ich ponímaní, čo bráni v slobode. Sekta sa separuje od spoločnosti, uzatvára do seba a BC je svetu aj ľudom otvorená spoločnosť.
Ako ste získali bytčiansku synagógu?
Bytčiansku synagógu sme získali v roku 2002 darom od realitnej kancelárie v Žiary nad Hronom.
Aké s ňou máte plány?
Pôvodne sme chceli, aby synagóga bola opravená do pôvodného stavu a aby slúžila svojmu pôvodnému účelu, totiž aby sa v nej vyučovalo, modlilo, diskutovalo, predstavovali sa kultúrne diela ľudí, ktorí majú záujem o takúto formu vzdelávania. Dnes sa k tomuto zámeru pridružil i zámer otvoriť tu aj múzeum pre Bytču i okolie o tom, že kedysi v tomto regióne žil medzi nami národ židovský a aký bol jeho prínos pre tento región.
Aký bude prínos pre región? Pre mesto Bytča? Uvažujete, že by tu mohlo byť aj múzeum, prípadne galéria, alebo niečo podobné?
Bytča nemá príliš veľa turistických atrakcií a opravou synagógy by takto získala na príťažlivosti. Tým, že BC vyučuje o hebrejských koreňoch kresťanstva, je táto kombinácia ideálna. Veď ako môžeme prispieť k vytváraniu atmosféry tolerancie v spoločnosti? Tým, že budeme vyučovať o dejinách tohto národa, o jeho kultúre, tradíciách a zvykoch. Nie je to len galéria, ktorá by mala mať stálu expozíciu v budove, ale aj koncerty a drobné umelecké diela.
V akom časovom horizonte by ste mohli synagógu opraviť?
Najakútnejším problémom je strecha, ktorú poškodila búrka v roku 2007. Pomohla by nám okamžitá pomoc vo forme daru lešenia a krytiny. Oprava strechy pri dostatku materiálu a ostatných financií nie je časovo až tak náročná. Náročnou je oprava synagógy z hľadiska reštaurátorských prác. K tomuto by sa však určite mal vyjadriť odborník, lebo projekty opráv vypracované na rok 2007 strácajú na aktuálnosti.
Koľko by to malo stáť a kde na to zoberiete peniaze?
Opravu strechy ohodnotil .Arch. Šaradin na 2,5 mil. Sk. Celková cena opravy budovy bude rásť. V roku 2002 bol finančný projekt vypracovaný bez nákladov na opravu poškodenej strechy, a to v hodnote 12 miliónov Sk. Tým, že BC je neziskovou organizáciou, uvažovali sme o financovaní tejto opravy z grantov ministerstva kultúry. V čase jeho schvaľovania sme však nemali potrebných 20% finančných prostriedkov, a tak sme grant nedostali.
Aký postoj zaujala samospráva? Pozná vaše plány Židovská náboženská obec (ŽNO), či ministerstvo kultúry? Čo na to hovoria?
Predstavitelia mesta Bytče nám pomáhali, ako mohli. Vo svojich rozpočtoch nemali čiastku na finančnú podporu, ale poskytli nám technické služby a pracovníkov na verejnoprospešné práce. Určite majú záujem o jej opravu. Ústredný zväz ŽNO sme informovali osobne okamžite, ako sme synagógu dostali do daru i to, aké máme s ňou zámery. Odovzdali sme im technické i finančné plány projektu. Je v našom záujem spolupracovať pri obnove synagógy aj s ŽNO v Žiline. ÚZ ŽNO nám pomohlo pri výbere lektora z Univerzity Komenského v Bratislave. Ministerstvo kultúry reagovalo na našu žiadosť podľa platných predpisov. Je ochotné pomôcť akonáhle splníme podmienku 20-tich percent.
Ste vraj v kontakte aj s potomkami bytčianskych Židov, ktorí prežili holokaust. Ako ste sa na nich nakontaktovali?
Áno, oslovili nás po návšteve Bytče v lete tohto roka. Boli zhrození stavom synagógy. Poznajú naše zámery.
Aký postoj majú k plánom na záchranu synagógy? Podporia ju aj finančne?
Či nás podporia finančne? Položím vám otázku. Keby vás niekto okradol, zničil by váš majetok, zavraždil vašich rodičov, blízkych, priateľov, myslíte si, že by bolo správne žiadať od vás financie na opravu tohto majetku? Som presvedčená, že nie. Tak aj my nemáme žiadne morálne právo požiadať ich o pomoc. Ak nám aj finančne pomôžu, bude to ich vyjadrenie postoja k tým, ktorí v tomto meste žijú. Oni tú budovu už nepotrebujú. Tá budova má slúžiť mestu, okoliu, stredoeurópskemu regiónu. My, ako kresťania, by sme mali vyjadriť svoj postoj k tragédii holokaustu práve tým, že osobne prispejeme k tomu, aby sa to viac už neopakovalo. Synagóga a jej oprava je k tomu úžasnou príležitosťou. Vlastne ukazuje na to, aký je postoj nás k tejto tragédii.
Prečo sa Bytčania tak málo zaujímajú o svojich bývalých židovských spoluobčanov? Veď v Bytči bola predsa veľmi silná židovská komunita, či nie?
Pred vojnou žilo v Bytči okolo 300 Židov. Ich prínos pre mesto nebol zanedbateľný. No málokto v Bytči bude rozprávať o tom, čo sa s jeho zmiznutým susedom stalo. BC sa práve uchádza o získanie certifikátov z ministerstva pre ďalších lektorov, ktorí by práve túto medzeru zaplnili. Ide o projekty známe pod menom, kam sa podeli moji „zmiznutí susedia“.
Možno by bolo zaujímavé spýtať sa na to samotných Bytčanov, prečo tento záujem nemajú.
Akú úlohu tu zohral fakt, že sa v Bytči narodil Tiso?
V septembri ministerstvo vnútra zrušilo verejnú zbierku na Tisov dom a jeho hovorca Erik Tomáš povedal: „ S prihliadnutím na preváženie protižidovského a protiľudského konania Jozefa Tisa táto zbierka nie je v súlade s verejnoprospešným účelom a zahraničnopolitickými záujmami Slovenska“. Synagóga reprezentuje Židov. V čase, keď sme ju získali ako dar, bola pokreslená hákovými krížmi a hanlivými nápismi. I v dnešných dňoch existuje v meste silne protižidovský postoj jej občanov. Ale oni vám s úsmevom povedia, že nie sú antisemiti, pričom slovo antisemitizmus označuje nenávisť, či predsudky voči Židom i všetky činy vyplývajúce z tohto presvedčenia. Kritika Židov sama o sebe antisemitizmom nie je. Ako však uviedol minister izraelskej vlády Natan Ščaranský, antisemitskou sa stáva, pokiaľ sa voči Židom uplatňuje zvláštna zaujatosť, charakterizovaná troma D: démonizáciou, dvojakým merítkom a delegimitizáciou Izraela.
Téza démonizácie hovorí o Židoch zodpovedných za údajnú bohovraždu. Biblia však učí niečo iné. Pre svojich odporcov sa stali zosobnením zla a predmetom kolektívnej nenávisti.
Tézou Dvojakého merítka sa rozumie , že Židia boli po stáročia prijímaní a posudzovaní inak než ostatní ľudia, podľa odlišných, diskriminačných merítok. Podobne i dnes sú Židia nie raz káraní spôsobom, ktorý nebol a nie je uplatňovaný ani voči krajinám páchajúcim najstrašnejšie zločiny proti iným národom či ľudským právam. Dnes Vám pokojne povie obyvateľ Bytče, že Židia sú zodpovední za všetko zlo na zemi, i za celosvetovú krízu.
Téza o delegitimizácii Izraela pripomína, že Židom sa po stáročia nepriznáva právo na svojbytnosť individuálnu alebo náboženskú alebo aj oboje. So všetkými troma tézami antisemitizmu sa v tomto meste môžete stretnúť.
Prečo je dnes dôležité zbližovať kresťanov a Židov v Bytči? Prečo by si mali Bytčania pripomínať Židov?
Som presvedčená, že je dôležité zbližovať nielen kresťanov a Židov v Bytči (dnes tu žijú dvaja), ale aj na celom svete a to z dôvodu, že na zrode a priebehu antisemitizmu sa podieľalo kresťanstvo. Len tam, kde ľudská jedinečnosť a rozdielnosť vyvoláva skôr zvedavosť než strach, viac záujem a otvorenosť než predsudky, nehrozí prenasledovanie tých, ktorí „nie sú ako my“. Ak teda má byť zachovaná nádej, že prenasledovanie Židov, ale aj iných náboženských či etnických skupín nebude pustošiť tento svet, je to nádej vyjadrená slovami občianska spoločnosť, svet ako spoločenstvo demokratických štátov.