Zaznelo v priamom televíznom prenose z úst premiéra po poslednom zasadnutí Vlády SR. Nie, nehovorím o nesplniteľnosti diaľničných sľubov strany SMER. Každému striedmo uvažujúcemu občanovi bolo jasné, že politické heslá o stavbe diaľníc do roku 2010 – i bez finančnej krízy – sú nesplniteľné.
Tentoraz mám na mysli to, čo bolo povedané na vysvetlenie, ako kompenzácia chýbajúcej diaľnice medzi Žilinou a Ružomberkom. Z úst premiéra Fica zaznela veta o náhradnej trase situovanej medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom. Konečne je to vonku a z tých najkompetentnej ších úst. Výrok s mrazivou podstatou vecí, v plnej nahote odhaľuje skutočný stav. Tí, ktorí toto poradili vláde a našepkali premiérovi, rozhodne nie sú odborne podkutí vo svojom odbore. Zároveň je jasne naznačený smer, ktorým sa začala uberať lokalizačná politika stavby diaľničnej sústavy Slovenska: diaľnica D1 medzi Žilinou a Ružomberkom bude nahradená existujúcou cestou rozšírenou na 4 jazdné pruhy. Prvý dôkaz ? Projekt rozšírenia cesty I/18 medzi Žilinou a Vrútkami! Odkladaný 3. balík PPP projektu je len kamufláž adresovaná dôverčivým voličom.
Poznajúc súvislosti v brandži, radcov premiéra a vlády možno so stopercentnou istotou zaradiť medzi tzv. politikov – odborníkov, ktorých odborná spôsobilosť je daná práve príslušnosťou k strane, vyznačujúcich sa naviac i neutíchajúcou láskou k svojmu domovskému regiónu. Tentoraz ide o odborníkov a nadšencov z Banskej Bystrice. Optikou z čias reálneho socializmu neomylne predpokladajú upotrebiteľnosť rýchlostnej cesty medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom i pre Považie a celé Slovensko. Exaktne a stručne – je to nezmysel zásadného rangu, ktorým sa odborná verejnosť už pred rokmi prestala vážne zaoberať. Žiadna odborná dokumentácia takéhoto trasovania rýchlostnej cesty – zdôrazňujem, ktorá by prešla štátnou odbornou expertízou – neexistuje. Tie ostatné majú hodnotu papiera, na ktorom boli vytlačené! A Vláda SR takúto cestu dokonca zaradila do zákona o mimoriadnych opatreniach spojených s výstavbou diaľníc a rýchlostných ciest.
Čo ostáva Slovensku a Považiu zvlášť? Dočkať sa vlády, ktorá pseudoodborníkov – radcov nahradí skutočnými a ktorá prestane experimentovať s „výdobytkami reálneho socializmu“ v 21. storočí. K tomu sa môžeme prepracovať aj nevolením politikov experimentujúcej strany SMER. Veď najbližšie regionálne voľby sú o rok a ich veľkou témou bude i diaľnica. Ako človek s projektantskej brandže si pánu premiérovi dovolím, s úctou a dobromyseľne, poradiť, aby si dal skontrolovať „výučné listy“ svojich expertov na dopravu.
Autor: Ľubomír Mateček