Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Kraje žiadajú cestu

Cestné spojenie, ktoré by malo odviesť dopravu s dedín na Kysuciach, už malo byť hotové, ale mešká. Príprava diaľnice D3 a rovnako aj rýchlostnej cesty R5 už vraj finišuje. Hyundai v moravských Nošoviaciach, sesterský závod žilinskej Kie spúšťajú výrobu

Cestné spojenie, ktoré by malo odviesť dopravu s dedín na Kysuciach, už malo byť hotové, ale mešká. Príprava diaľnice D3 a rovnako aj rýchlostnej cesty R5 už vraj finišuje.
Hyundai v moravských Nošoviaciach, sesterský závod žilinskej Kie spúšťajú výrobu.

Cestné spojenie medzi oboma automobilkami nie je pripravené a v prípade plnej výroby by medzi oboma fabrikami malo premávať až 500 kamiónov. Zo Žiliny sa do Nošovíc cez Kysuce vozia motory, opačným smerom kamióny zasa vezú prevodovky. Kapacita výroby pre obe automobilky je až 600-tisíc automobilov ročne, všetky motory by sa mali vyrábať u nás, prevodovky zasa v Nošoviciach.

Skryť Vypnúť reklamu

Príprava trvá už roky
Na slovenskej strane by kamióny z dedín okolo súčastnej cesty prvej triedy mala odviesť plánovaná diaľnica D3 a rovnako dvojkilometrová rýchlostná cesta R5. Aktuálny termín jej dokončenia je koniec roku 2011. „Nábeh automobilky na Morave prinesie enormný nárast kamiónovej dopravy, ktorá veľmi zaťažuje hornú časť Kysúc, predovšetkým Svrčinovec a Čadcu,“ hovorí žilinský župan Juraj Blanár. Pre samosprávny kraj je podľa neho dokončenie ciest prioritná záležitosť. „V Českej republike sú bližšie k hranici ako sme my. Nám teraz veľmi záleží na tom, aby bol dobudovaný úsek Čadca Svrčinovec,“ povedal Blanár. Majetkové spory, ktoré brzdili výstavbu, sú podľa neho už vyriešené a došlo k dohode.

Diaľnica do Poľska by podľa neho mohla byť dobudovaná skôr ako hovorí medzištátne memorandum, teda už v roku 2011. „Ministerstvo má záujem rovnako urýchliť aj výstavbu rýchlostnej cesty R5, ktorá by mala byť súčasťou diaľničného prepojenia práve Čadce a Svrčinovca,“ povedal Blanár. Ako zvládnuť situáciu v regióne, sa podľa jeho slov kraj intenzívne zaujíma. „Myslím, že veľa sa vyriešilo tým, že sme vstúpili do Schengenu, pretože tak odpadli kolóny kamiónov,“ povedal Blanár. Jediným komplexným riešením je podľa neho len dobudovanie diaľnice a rýchlostnej cesty, obmedzenie rýchlosti, či niečo podobné na súčastnej ceste vraj riešenie neprinesie.

Skryť Vypnúť reklamu

Železnica je neefektívna
Prepojenie automobiliek chce Blanár podporovať na ministerstvách na Slovensku i v Čechách spoločne s novým hejtmanom Moravskosliezskeho kraja Jaroslavom Palasom. V Čechách už treba dobudovať len obchvat Frýdku – Místku a napojenie samotnej automobilky na diaľnicu. Alternatívnou dopravnou cestou by podľa šéfov oboch krajov mohla byť železnica. „Snažíme sa priviesť automobilku Hyundai, aby 80 percent prepravy viedla po koľajniciach, realita je však dnes, samozrejme iná,“ povedal Palas. Podľa hovorcu žilinskej Kie však železnicu na prepravu materiálu medzi oboma automobilkami, či ďalšími dodávateľmi z Ostravska veľmi využívať neplánujú.

„Železničnú vlečku používame na prepravu hotových výrobkov na európske trhy. Vlaková preprava by z nášho pohľadu nebola efektívna, keďže ide o veľmi krátku vzdialenosť,“ povedal Dvořák. Spojenie, s ktorým obe automobilky rátajú, je súčastná cesta cez Kysuce. „Keď sme budovali závody v Žiline, ešte nebolo rozhodnuté, že Hyundai bude investovať v Čechách, nebolo teda našou prioritou iniciovať tu výstavbu,“ povedal hovorca Kie Dušan Dvořák. Ide však podľa neho o medzinárodný koridor a jeho vybudovanie automobilkám určite pomôže. V projekte cezhraničnej spolupráce medzi Žilinským a Moravskosliezskym krajom počítajú aj s obnovou a rekonštrukciou ciest na hraničných prechodoch Čadca – Milošová – Mosty u Jablunkova a Bilá – Klokočov – Turzovka. Tento rok by mali projekt schváliť a rovnako by sa práce aj mohli začať. Preinvestovať by sa malo asi 4,1 milióna eur.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  2. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  3. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  4. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Budovanie zelenej značky
  9. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  10. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 940
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 20 775
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 667
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 568
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 178
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 920
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 374
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 234
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020 7 202
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 096
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan
Tomáš Gerát

Finančné prostriedky, ktoré sa mladému snowboardistovi podarí vyzbierať, využije na nákup štyroch prekážok.

13 h

Ďalší diel online diskusie vysielame LIVE vo štvrtok o 11:00 hod na našom Facebooku.

25. jan
Kapitán Strečna Jakub Beháň v zápase proti Višňovému (2:3). Trio bratov Beháňovcov nastrieľalo z dvadsiatich gólov FK Strečno v jesennej časti viac ako polovicu. Spomínaný Jakub ich dal päť, rovnako aj Marek. Tretí Patrik strelil jeden.

Futbalistom z obce na Váhu patrí až jedenáste miesto.

25. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

13 h

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

25. jan

Naše obce a mestá sa testovania zhostili na jednotku, hoci na prípravu mali len pár dní.

20 h

Už ste čítali?