ŽILINA. Imobilného, viac ako 70-ročného, pacienta prepustili z chirurgického oddelenia žilinskej nemocnice minulý utorok ráno. Jeho príbuzní prišli pre neho okolo 9. h ráno, také dostali podľa ich slov inštrukcie predchádzajúci deň. Nemilo zostali prekvapení, keď sanitka neprichádzala.
„Povedali mi, aby som si pre svokra prišla medzi 9. a 10. hodinou. Boli tri hodiny popoludní a my sme tam trčali. Ako je to možné?" pýtala sa nahnevano jeho príbuzná. Neželala si byť menovaná.
Doma mala dve malé deti a počítala s tým, že sa predpoludním vráti. Autom pacienta viezť nemohli, lebo je imobilný.
Nemocnica: My sme nepochybili
Podľa primára chirurgického oddelenia Rastislava Johanesa nedošlo zo strany chirurgického oddelenia k pochybeniu, i keď spôsob dopravy nie je optimálny.
„Zo strany pacienta a ani jeho príbuzných, ktorí prišli pre pacienta, nebola vyslovená požiadavka na prevoz v presne určenú hodinu. Bol príkaz na dopravu osôb vypísaný štandardným spôsobom bez uvedenia času," napísala vo vyjadrení k sťažnosti vrchná sestra Emília Klimeková.
„V priebehu dopoludnia na žiadosť príbuzných službukonajúca sestra dvakrát telefonicky overovala dôvod nepríchodu sanitky," stojí ďalej vo vyjadrení. Príčinu nepríchodu sanitky zdôvodnil Rescue System nemocnici prevozmi dialyzovaných a ambulantných pacientov v dopoludňajších hodinách. Sanitku poslali z Bytče okolo 15.00 h a chirurgické oddelenie nemá dosah na čas príchodu sanitky.
Rescue System: Konali sme štandardne
Dopravnú zdravotnú službu robí pre žilinskú nemocnicu firma Rescue System. „Predpokladám, že došlo k nejakej komunikačnej chybe, nakoľko tento prevoz nám bol nahlásený oficiálne až o 12.45 h. Nejednalo sa o žiaden rizikový ani závažný prevoz. Po skončení dialýzy vyrazil okamžite sanitkár z Bytče, nakoľko pacient býva v tejto spádovej oblasti," povedal technický riaditeľ Rescue System Richard Dragoun.
Dohoda medzi nemocnicou a dopravnou zdravotnou službou je podľa Dragouna takáto: „V doobedných hodinách sa realizujú ambulantné prevozy, pacienti sa zavezú do nemocnice a potom späť. Od 12. hodiny do zhruba 14.30 h sa vozia pacienti na dialýzu. Pre urgentné prípady sú v tomto čase pripravené náhradné sanitky. Až v poobedných hodinách, od 14. až do 18. hodiny sa robia bežné prevozy pacientov, ktorých prepustili z nemocnice," povedal Dragoun.
Podľa neho sú na tento harmonogram upozornené všetky oddelenia nemocnice a personál by s tým mal oboznámiť pacientov a ľudí, ktorí pre nich prídu. „Je to bežný postup, pokiaľ nás nikto nepožiada o urgentný prevoz, pacientov vozíme z nemocnice domov až poobede," dodal.
Najväčším problémom býva komunikácia s pacientom
„Zrejme došlo i k zlyhaniu komunikácie s pacientom. V prvom rade si preto nemocnica musí skontrolovať procesný model a zistiť, kde a prečo došlo k pochybeniu, aké dôsledky z toho vyvodí a akými mechanizmami tomu v budúcnosti predíde. A pacientovi by sa mala ospravedlniť. Vinníka nech pohľadá potom," myslí si Tomáš Szalay z občianskeho združenia Health Policy Institute.
Komunikácia s pacientom je podľa neho najviac zanedbávanou činnosťou v zdravotníctve. „Netýka sa to len komunikácie o zdravotnom stave či plánovaných zákrokoch a vyšetreniach, ale aj o nezdravotníckych službách," povedal.