Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Semafor na diaľničnom privádzači riadia autobusári

Šoféri MHD majú diaľkové ovládanie semaforu na diaľničnom privádzači Žilina - Strážov. Vďaka tomu opäť funguje zastávka na frekventovanej ceste.

Priechod na privádzači. Zo zastávky  (vľavo vzadu) ho môžu riadiť šoféri MHD.Priechod na privádzači. Zo zastávky (vľavo vzadu) ho môžu riadiť šoféri MHD. (Zdroj: LADISLAV KAVECKÝ)


STRÁŽOV. Svetelnú signalizáciu pri priechode pre chodcov na diaľničnom privádzači Žilina - Strážov budú riadiť šoféri autobusov mestskej hromadnej dopravy (MHD). Také je riešenie niekoľkomesačného problému, ktorý vznikol pre stavbu novej cesty a protihlukovej bariéry v smere na Bratislavu. Zastávka MHD pri cintoríne, na ktorej stojí linka č. 29, bude znovu v prevádzke od pondelka 23. marca.

„Túto zastávku sme prestali používať v novembri. Šofér z nej totiž nevidel do zákruty a ani jeho nebolo vidno. Keď vychádzal, mohla vzniknúť nehoda," povedal riaditeľ Dopravného podniku mesta Žilina Igor Gubala.

„Občania boli nespokojní a dali žiadosť na obnovenie zastávky. Obrátili sme sa na investora a, chvalabohu, je dnes už problém vyriešený," povedal vedúci odboru komunálnych služieb Mesta Žilina Vladimír Baránek.
Slovenská správa ciest prišla s riešením na priechode pre chodcov, ktorý je približne 20 metrov pred zastávkou.

„Do radiča semafórov sme namontovali jednotku, ktorá riadi svetelnú signalizáciu. Vodičom autobusov umožňuje diaľkovým ovládaním nastaviť červenú pre autá jazdiace po ceste I/18. Vďaka tomu majú čas vrátiť sa na vozovku," povedal Dušan Filípek, ktorý pre Slovenskú správu ciest Žilina vykonáva na privádzači stavebný dozor.

Ovládač na privádzač

V pravotočivej zákrute jazdia vodiči na výjazde zo Žiliny rýchlo. Pre protihlukovú stenu zbadajú zastávku v poslednej chvíli. Z autobusu zas nebol dobrý výhľad. Mohlo tak dojsť k nehode. Rýchlosť na privádzači zvýšili začiatkom marca na 70 kilometrov za hodinu.

Po stlačení ovládača šoférom dostane semafor signál, akoby pri priechode stál chodec a stlačil tlačidlo, ktorým sa žiada o zelenú. Radič po niekoľkých sekundách prepne signalizáciu a na červenú zastavia vodiči na privádzači. Autobus môže bezpečne vyjsť. Pre červenú sa ale na ceste vytvárajú kolóny. Minulú stredu sa tak dialo aj pri skúšobných jazdách.

„Minulý týždeň sme vykonali skúšobné jazdy a od pondelka začneme zastávku opäť používať," dodal Gubala.
Signalizácia pre prerábku 1,5 týždňa iba blikala. Ovládače, jednotka v radiči a zabudovanie, stálo cestárov 3 500 eur. Peniaze museli nájsť vo vlastnom rozpočte. Privádzač financovali z eurofondov, dodatočné práce sa ale nedali. Do mesiaca dokončia podľa Filípka aj vedľajšie cesty v Strážove.

Nebezpečné priechody

Zvýšenie rýchlosti skomplikovalo život Strážovcom. Majú problém prejsť na druhú stranu. Navyše, signalizácia pri prostrednom z troch priechodov, iba bliká. Nedá sa vyvolať červená.

„Po zavedení 70 km rýchlosti cez Strážov a vypnutí semafórov je takmer nemožné prejsť na druhú stranu cesty, či autom, či peši. Tento týždeň mi nedali prednosť dvaja vodiči a to som išiel tou križovatkou iba trikrát," napísal náš čitateľ. Podobné skúsenosti majú aj jeho známi.

Prevádzkovateľom tejto cestnej svetelnej signalizácie je Slovenská správa Žilina. Podľa Filípka Doprava na diaľničnom privádzači nemôže byť zastavovaná každých sto metrov. „Červená na priechode nemôže byť kaž-
dých sto metrov
. Treba si uvedomiť, že je to cesta 1. triedy a je to privádzač. Priechody na ňom sú nebezpečné," povedal.

Podľa Baránka by mala byť možnosť pre chodcov vyvolať červenú na semaforoch pri každom z troch priechodov.

Čo bude so svetlami?

Problémom na privádzači bolo aj osvetlenie. Správa ciest použila iné žiarovky, aké sú v Žiline štandardom a aké správca osvetlenia, spoločnosť Siemens, dala do podmienok stavebného povolenia. Mesto preto odmieta cestu prevziať do užívania, hoci je v jej intraviláne.

Pred mesiacom začali svietidlá svietiť. Na skúšobnej prevádzke sa dohodli riaditeľ žilinských cestárov Ivan Hlavoň a primátor Žilny Ivan Harman. Mesto predtým požiadalo o radu ministerstvo dopravy. Napokon prisľúbilo, že privádzač prevezme. Kedy sa tak stane, zatiaľ nie je isté. Minulý piatok mali obe strany podľa Hlavoňa rokovať. Náklady na osvetlenie nateraz znáša firma Skanska, ktorá cestu stavala.

Najčítanejšie na My Žilina

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  3. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  4. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  5. Fakulta s urýchľovačom či observatóriom? U nás možné
  6. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  8. Malý Cambridge: Aká je idea Trnavskej univerzity
  1. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  2. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  5. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  6. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Statute of limitations in consumer relations
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 28 162
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 590
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 879
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 692
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 664
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 487
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 044
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 867

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  3. Samuel Ivančák: Mlčanlivosť kvetov
  4. Irena Šimuneková: Šášov
  5. Marek Mačuha: O dorovnávaní platov
  6. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  8. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 52 749
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 616
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 113
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 353
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 183
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 996
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 945
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 710
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žilina - aktuálne správy

Zvýšenie daní ale nebude stačiť, pokryje len polovicu sumy.


12 h

Hádanky, hry a hlavolamy pre všetky zvedavé deti od päť do sedem rokov sú súčasťou zošita s názvom Tešíme sa do školy, ktorý vychádza na 32 stranách.


18 h

Nominácia zástupcov II. triedy ObFZ Žilina na najlepšieho brankára, obrancu, záložníka, útočníka a trénera.


20 h

Nominácia zástupcov I. triedy ObFZ Žilina na najlepšieho brankára, obrancu, záložníka, útočníka a trénera.


27. nov

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  3. Samuel Ivančák: Mlčanlivosť kvetov
  4. Irena Šimuneková: Šášov
  5. Marek Mačuha: O dorovnávaní platov
  6. Soňa Bulbeck: O kultúre i nekultúre v prvý adventný víkend...
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  8. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 52 749
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 616
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 113
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 353
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 183
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 996
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 945
  8. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 710
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu